Instagram oznamuje nová pravidla řazení obsahu podle uživatelského chování. Zjistil, že ve Stories hledáme své blízké, zatímco s Reels se chceme hlavně bavit

8. 6. 2023 | Aneta Birnerová
Neexistuje jeden mocný algoritmus, který rozhoduje o tom, zda se stanete virální senzací, nebo vaše příspěvky uvidí jen maminka. Instagram studuje chování svých uživatelů a přichází s unikátním řazením pro každý typ obsahu.

Každá část Instagramu využívá jiný algoritmus. | Zdroj: Instagram  

 

Po upřednostňování originálního obsahu přichází další novinky. Na konci května CEO Instagramu Adam Mosseri s fanoušky své sociální sítě sdílel změny v řazení obsahu v rámci kanálu příspěvků, Stories i Reels. Pochopení nového systému pomůže marketérům zvýšit dosah pro svou značku pomocí optimalizace obsahu. 

„Instagram nemá jednotný algoritmus, který by dohlížel na to, co lidé v aplikaci vidí a co ne. Každá část aplikace (Feed, Stories, Explore, Reels, Search a další)  používá vlastní algoritmus přizpůsobený tomu, jak ji lidé používají,“ uvádí hned na začátku Mosseri, aby nás ujistil, že každá forma obsahu na jeho sociální síti funguje podle zcela jiných pravidel. Ta vysvětluje vzápětí: 

„Lidé mají tendenci hledat své nejbližší přátele ve Stories, pomocí Explore objevovat nový obsah, tvůrce. V Reels se zase chtějí bavit. V různých částech aplikace hodnotíme věci odlišně."

Mosseri novinky shrnuje také ve videu na svém instagramovém profilu pro ty, kteří po vzoru této aplikace preferují vizuální obsah před psaným slovem:

„Jak funguje „algoritmus“ 

Dnes jsem vám chtěl poskytnout vysvětlení toho, jak tady na Instagramu hodnotíme věci: 

 „Algoritmus“ (nebo vlastně algoritmy), řazení příběhů, řazení Feedu, řazení Reelů, řazení Explore, „shadowbanning“, jak si rozšířit publikum

Dnes jsem zveřejnil příspěvek na blogu, který se řazením zabývá, kde se dozvíte ještě mnohem více. Kliknutím na odkaz v biu získáte všechny podrobnosti.“

Podle jakých metrik tedy Instagram určuje, zda vám příspěvek ukáže či nikoliv? Představíme si je postupně v rámci každého typu obsahu společně s radami, jak přesvědčit algoritmus, aby pracoval pro vás.

V kanále příspěvků na formátu záleží

Kanál příspěvků nabízí mix obsahu od sledovaných účtů, doporučených účtů a reklamy. 

Instagram vám ukazuje příspěvky v pořadí podle získaných bodů v rámci následujících parametrů. Ty jsou seřazené v sestupné důležitosti (první je nejdůležitější, čtvrtý spíš okrajový).

  1. Vaše aktivita. Instagram v prvé řadě analyzuje příspěvky, které lajkujete, komentujete či sdílíte a nabídne vám podobný obsah. 

  2. Popularita příspěvku. Algoritmus hodnotí celkový počet reakcí na příspěvěk stejně jako rychlost, s jakou se reakce objevily po jeho sdílení. Dále vyhodnocuje lokaci a čas publikace. 

  3. Informace o autorovi příspěvku. Zde Instagram bere v úvahu i počet uživatelů, kteří s obsahem autora v posledních několika týdnech interagovali. V tomto kontextu se tedy rozhodně vyplatí přidávat obsah často. Zároveň myslete na to, že nic se nemá přehánět, protože podle Mosseriho si Instagram dává pozor také na to, aby uživatele nezahltil mnoha příspěvky od jednoho autora.  

  4. Vaše historie interakcí s autorem. Komentujete si navzájem příspěvky? V tom případě Instagram bude tohoto autora pro vás preferovat. 

Nejzajímavější novinkou je zohlednění formátu. Jak Mosseri říká:

„Když si všimneme, že preferujete fotky, budeme vám ukazovat více fotek.“

Instagram tak reaguje na kritiku ohledně upřednostňování videí na úkor fotografií. „Teď je to ve vašich rukou,“ říká tímto platforma a od celého sporu se distancuje. 

Stories preferuje autory, které znáte

Stories pro vás vybírají obsah podle algoritmu zohledňujícího následující tři otázky: 

  • Jak často sledujete stories daného autora?

  • Jak často jste s autorem v kontaktu (lajknutí stories, poslání soukromé zprávy)?

  • Jak jste si blízcí s autorem? (Stories od přátel a rodiny jsou upřednostňovány.)

V rámci Reels máte možnost objevit někoho nového

Instagram chce, aby vás formát Reels bavil. Proto zohledňuje tato kritéria:

  • Vaše aktivita. Instagram analyzuje, jaký obsah se vám líbil v minulosti a podle toho navrhuje další.

  • Váš vztah s autorem reelu. Přestože většinu reelů pravděpodobně tvoří autoři, které osobně neznáte, některé z nich si můžeme oblíbit čistě na základě toho, že vás „baví.“

  • Informace o reelu. Instagram prohledá vše od zvukové stopy po jeho popularitu u ostatních uživatelů.

  • Informace o autorovi. Podle Mosseriho je též důležitý, kolik má autor reelu sledujících či kolik nasbíral interakcí. 

Co se týče obsahové stránky, Instagram potlačuje reely, které jsou publikované v nízké kvalitě, nebo na sobě mají vodoznak. Algoritmus nepotěšíte ani ztišeným obsahem, či reelem, který obsahuje hlavně text. 

Dále Mosseri uvádí také tematická omezení. Například reely s politickou tematikou nebudou příliš podporovány. O tuto aktualizaci si přitom řekli sami uživatelé.

Shadowbanning neexistuje

Nakonec se CEO Instagramu rozhodl adresovat jednu nepěknou pomluvu. Týká se shadowbanningu, tedy skrytého blokování uživatelského obsahu aplikací.

Podle Mosseriho žádné takové praktiky Instagram neprovádí. O všech svých restrikcích je vždy transparentní. Chcete zjistit, zda jste na černé listině? Stačí otevřít Nastavení profilu a přejít na Stav účtu. Zde se dozvíte, jestli Instagram odebral váš obsah, nebo které příspěvky nemůže ostatním doporučit. Proti těmto rozhodnutím se můžete také odvolat. 

 

Zdroj: Instagram

Instagram se tedy vydal na cestu preference blízkých kontaktů nad cizími účty. Na tom na první pohled není nic špatného. Zejména drobní podnikatelé, kteří na Instagramu začínají, v tom ale vidí tlak na zakoupení reklamy. Mosseri takové nařknutí odmítá.

Zdroj: Social Media Today, About Instagram

Štítky dokumentu: Content Marketing Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: