Přepnete na Facebooku nebo Instagramu do chronologického feedu? Díky Digital Services Act máte tuto možnost

28. 8. 2023 | Petr Michl
Meta se podvoluje EU a jejímu zákonu Digital Services Act. Na Facebooku a Instagramu můžete snadno přepínat mezi algoritmickým a chronologickým feedem. Již pár týdnů to platí například i pro TikTok.


Zdroj: Stock photos Shutterstock

 

Deadline pro naplnění požadavků unijního zákona o digitálních službách (EU Digital Services Act, DSA) připadl na 25. srpna. Týkal se 19 největších digitálních platforem, mezi kterými byly pochopitelně i ty spadající pod společnost Meta (celý seznam naleznete níže, pozn. red.). Facebook a Instagram uživatelům vybírají zobrazené příspěvku ve feedu primárně s pomocí algoritmu. Díky DSA nyní máte k dispozici i chronologický feed.

Tedy, že se vám příspěvky zobrazí dle času publikování od nejnovějšího po nejstarší. To splňuje požadavek na možnost u vybraných velkých platforem a vyhledávačů vypnout personalizaci řízenou umělou inteligencí – funkci, která vybírá a zobrazuje obsah na základě toho, co uživatel sleduje a s čím interaguje.

Tato možná stopka pro personalizaci se neprojevuje pouze v hlavním feedu. Prezident společnosti Meta pro globální záležitosti, Nick Clegg, shrnul v článku na jejím blogu  změny, které provádí Meta ve jménu souladu s DSA:


„Nyní dáváme naší evropské komunitě možnost prohlížet si a objevovat obsah v Reels, Stories, vyhledávání a dalších částech Facebooku a Instagramu, který není hodnocen společností Meta pomocí (AI doporučovacích) systémů.

Například na Facebooku a Instagramu budou mít uživatelé možnost prohlížet si Stories a Reels pouze od lidí, které sledují, seřazené v chronologickém pořadí od nejnovějšího po nejstarší.

Budou si také moci zobrazit výsledky vyhledávání založené pouze na slovech, která zadají, a nikoli personalizované speciálně pro ně na základě jejich předchozí aktivity a osobních zájmů“

 

Meta zároveň vytvořila výčet toho, jak její AI doporučovací systémy fungují na tom dedikované stránce na transparency.fb.com. Chválíme ho přitom pro jeho přehlednost a srozumitelnost, která by skutečně mohla pomoci k porozumění fungování personalizace na Facebooku a Instagramu i běžným uživatelům.

Feed nadále zůstává v defaultním nastavením v algoritmické verzi. U Instagramu si ho změníte kliknutím na označení algoritmického „Pro vás (For You)“ v levém horním rohu a výběrem možnosti „Sleduje (Following)“ pro chronologický feed. Další možností je „Oblíbené (Favorites)“ sledující jen vámi vybraný okruh top účtů.


Klikněte na „Pro vás", a objeví se vám v dropdownu možnosti „Sleduje" a „Oblíbené".


Již vybraná možnost chronologického feedu „Sleduje". 


Použitelnost přepnutí na chronologický feed do značné míry záleží na tom, kolik účtů sledujete. Pokud jsou jich vyšší stovky či tisíce, nejde nové příspěvky takřka „usledovat“, a váš čas u displeje by byl například při snaze dojít na konec feedu téměř nekonečný. Velmi pravděpodobně ale tímto přepnutím při vyšším počtu sledovaných účtů uvidíte ty, které vám zůstávaly dlouhou dobu skryté.

 

Chronologický feed na TikToku

Ještě větším zásahem do fungování sociálního média je vynucená možnost vypnout personalizaci pro TikTok, který se také na území EU podvolil požadavkům DSA. TikTok přitom stojí a padá na svém algoritmu se schopností doporučovat obsah, o kterém by vás ani nenapadlo, že by vás mohl bavit, ale dokáže vás přikovat k obrazovce na dlouhé hodiny. Díky zmíněnému algoritmu není na TikToku tak důležité, koho sledujete, ale spíše, jaký obsah je vám do feedu přidělen a jak s ním interagujete. To vše půjde vypnout a uživatel pak uvidí zcela jiný feed. TikTok sám přiblížil, co nastane po vypnutí personalizace:

„To znamená, že místo toho budou v doporučeních Fory You a Live zobrazena oblíbená videa z míst, kde uživatel žije, a z celého světa, namísto toho, aby jim byl doporučován obsah na základě jejich osobních zájmů. Stejně tak při použití neosobního vyhledávání [uživatelé EU] uvidí výsledky složené z oblíbeného obsahu z jejich regionu a ve zvoleném jazyce. Doporučení od sledovaných a Přátel zůstanou zobrazovat tvůrce, které sledují, ale chronologicky, nikoli na základě profilu diváka."

On/Off tlačítko na algoritmus TikToku pro servírování personalizovaného obsahu znamená, že jeden klik může znamenat škrtnutí jeho největší výhody. Zároveň se dá předpokládat, že uživatelé budou právě na této platformě vyhledávat spíše algoritmické řazení příspěvků už jen z toho důvodů, že mnoho z nich si žádné promyšlené řady účtů k sledování nebuduje a spokojí se s tokem servírované zábavy, stejně jako by si zapnuli oblíbený televizní kanál.

 

19 platforem, kterých se týká přísnější regulace dle DSA

    • Alibaba AliExpress

    • Amazon Store

    • Apple AppStore

    • Bing

    • Booking.com

    • Facebook

    • Google Play

    • Mapy Google

    • Vyhledávání Google

    • Nakupování Google

    • Instagram

    • LinkedIn

    • Pinterest

    • Snapchat

    • TikTok

    • Twitter

    • Wikipedia

    • YouTube

 

Co možností zákazu personalizace EU sleduje

Digital Services Act a další vznikající regulace ukazují, že EU představuje prostor, který chrání v celosvětovém měřítku nejvíce soukromí a další práva online uživatelů.

Dánská europoslankyně a proponentka DSA, Christel Schaldemose, mluvila již před dvěma lety o důležitosti dané regulace takto:

„Nyní demokraticky získáváme zpět své online prostředí. DSA přivádí technologickou regulaci EU do 21. století a je nejvyšší čas. Zprostředkovatelské služby utvářejí naše životy — od způsobu, jakým se seznamujeme se svou drahou polovičkou, přes to, kde nakupujeme vánoční dárky, až po to, jak čteme zprávy. Rostoucí vliv online prostředí na naše životy však není jen k lepšímu: algoritmy zpochybňují naši demokracii šířením nenávisti a rozdělení, technologičtí giganti zpochybňují naše rovné podmínky a online tržiště zpochybňují naše standardy ochrany spotřebitele a bezpečnosti výrobků. To musí přestat. Proto budujeme nový rámec, aby to, co je nelegální offline, bylo nelegální i online."

Nyní EU mluví o tom, že „díky DSA  budou poprvé uživatelům poskytnuty také velmi komplexní informace o tom, proč byl obsah moderován, smazán nebo zakázán, čímž bude zajištěna transparentnost“.

Přehání to EU, nebo příkladně chrání práva uživatelů? To je na posouzení každého, zrovna v tomto případě mají uživatelé minimálně navíc volitelné možnosti, které by jim dané platformy pravděpodobně samy neposkytly. 

 

Tip redakce

 

„ChatGPT je mrtvý. Toto je 20 AI nástrojů vzniklých tento týden, bez kterých se vaše podnikání nemůže obejít.“

Podobná prohlášení vídáte zejména na LinkedInu zas a znovu. Jenom pravděpodobně nemáte další 3 životy, abyste měli čas něco z toho skutečně ověřit.

Jsme na tom podobně, a i to je jeden z důvodů, proč jsme se v Marketing Journalu spolu s jeho vydavatelem, PR a digitální agenturou Focus, rozhodli uspořádat setkání AI Connect.

 

Co na něm uvidíte?

5 uznávaných profesionálů z různých oborů, kteří vám v krátkých přednáškách poví, jak jim reálně AI pomáhá v jejich práci a podnikání.

 

Žádná omáčka ani teoretické debaty o tom, kdy nás AI zahubí.

Žádná etická dilemata.

Prostě jen příklady z praxe. 

 

Buďte u toho!

 

AI Connect

Kdy: 21. září 2023

Kde: Impact Hub Praha D10       

Podívejte se na medailonky řečníků a plné anotace prezentací.

Kupte si vstupenku za zvýhodněnou early bird cenu ZDE.

 

Štítky dokumentu: Facebook Instagram TikTok

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: