Rozporuplné emoce a zvědavost: Umělá inteligence a čeští spotřebitelé podle GLAMI Fashion (Re)search

18. 4. 2024 | Petr Michl
Kolik lidí si vůbec všimlo, že módní e-shopy využívají umělou inteligenci k vylepšení zákaznické zkušenosti? I to zkoumala studie Fashion (Re)search od Glami.

V roce 2023 jsme byli svědky průlomu v generativních systémech založených na umělé inteligenci (AI), sahajícího od telefonických rozhovorů s virtuálními operátory až po automaticky personalizovaná doporučení produktů a virtuální nákupní asistenty. Algoritmy strojového učení jsou dnes všudypřítomné, ale jak se k adopci umělé inteligence ve světě módy staví čeští spotřebitelé? Jaké nové nástroje znají a která řešení jim nejvíce vyhovují? To vše zkoumá GLAMI ve svém nejnovějším výzkumu Fashion (Re)search.

Umělá inteligence vyvolává smíšené pocity

I když AI nástroje a filtry vyvíjené s ohledem na uživatelské preference v módní  e-commerce nabývají na popularitě, ne všichni Češi si jich jsou vědomi. Podle průzkumu si pouze 28 % respondentů všimlo, že módní e-shopy využívají umělou inteligenci k vylepšení zákaznické zkušenosti, 53 % si toho nevšimlo a 19 % si není jisto.

Názory na implementaci nových technologií se různí, což se odráží i v emocích, které AI vyvolává: 27 % respondentů je nadšeno nebo jsou zvědaví, 46 % neprojevuje žádný zájem, 13 % cítí obavy, 8 % strach, 4 % hněv a 2 % své emoce nedokázalo přesně definovat.

Jak Češi vidí přínosy umělé inteligence

Přestože existuje jistá skepse vůči konceptu umělé inteligence, česká veřejnost je v kontextu módního průmyslu relativně otevřená experimentování. Celých 28 % respondentů průzkumu vyzdvihuje produkty, které jsou doporučovány na základě osobních preferencí, což ukazuje na rostoucí ocenění personalizace. 14 % se spoléhá na virtuální asistenty k objevování oblečení přizpůsobeného jejich přáním, zatímco 12 % podporuje využití umělé inteligence pro tvorbu vizuálního obsahu, včetně módních fotografií a virtuálních modelek či modelů. 11 % respondentů vidí přínos v online nástrojích rozšířené reality, jako jsou virtuální zkušební kabinky, které umožňují zákazníkům nahrát vlastní fotografie a vizualizovat, jak by na nich vypadaly konkrétní produkty.

Dalších 7 % uznává význam chatbotů v zákaznické podpoře a 5 % podporuje myšlenku, že by umělá inteligence měla pomáhat značkám při vytváření návrhů. 5 % by akceptovalo integraci AI do všech výše zmíněných oblastí, avšak 40 % by preferovalo, aby umělá inteligence nebyla přítomna v žádné z nich. Navzdory tomu 45 % účastníků průzkumu využívá online vizuální vyhledávání, aby našlo módní kousky, které viděli v kamenných obchodech, za lepší cenu.

Oblíbené nástroje pro objevování módy

Češi stále více využívají umělou inteligenci nejen k porovnávání cen a hledání nejlepších nabídek, ale i k objevování nových módních trendů a nových způsobů nákupu. Nakupování módy prostřednictvím sociálních sítí již vyzkoušelo 40 % dotázaných, 23 % má zkušenosti s vizuálním vyhledáváním. Hlasové vyhledávání (5 %) a personalizovaná doporučení od virtuálních asistentů (4 %) jsou sice méně rozšířené, ale i tak mají své místo v repertoáru moderních nakupovacích nástrojů. Zajímavé je, že 39 % respondentů nevyužilo žádnou z těchto pokročilých metod, což naznačuje jistou konzervativnost Čechů ve srovnání s jinými evropskými zeměmi, například s Řeckem nebo Itálií, kde je tento podíl výrazně nižší (16 %).

 

 

 

 

Štítky dokumentu: AI E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: