Česká e-commerce oslabila. V roce 2023 poklesla o 6 % v meziročním srovnání

8. 1. 2024 | redakce, TZ
Vánoční nákupy vrátily e-commerce v posledním kvartálu k 2% růstu, ale celkově byl loňský rok pro české e-shopy těžkým obdobím. Klesající inflace i příchod zahraničních hráčů začaly ovšem trh e-commerce oživovat.

Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun, jedná se tak o pokles o 6 procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál, který se po mnoha měsících propadu dostal do 2% růstu. Trh se díky klesající inflaci i příchodu zahraničních hráčů začal oživovat, dařilo se zejména velkým e-shopům. Pravidelné shrnutí vývoje české e-commerce v uplynulém roce přináší eCommerce Insider nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). 

Téměř dva roky trvající propad tržeb internetových obchodů se konečně zastavil. Závěrečné čtvrtletí, které tradičně patří mezi nejdůležitější období roku, překlopilo výsledky kvartálu k 2% růstu. Z dat společnosti Heureka, na základě kterých vzniká pravidelný eCommerce Insider, je evidentní, že česká e-commerce se začíná po dlouhé době útlumu oživovat, zejména velcí hráči již potvrzují, že se situace začíná obracet.

„Za první tři měsíce loňského roku jsme měli meziroční propad o 13 %, kdy jsme se stále potýkali s vysokou inflací a nedařilo se ani dřív oblíbeným povánočním výprodejům. Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu, který skončil - 8 %. Silný byl zejména květen, kdy se sledované hodnoty blížily k nule. Nadějné vyhlídky se však rozplynuly v teplém a hlavně dlouhém létě a třetí čtvrletí skončilo opět -11 %. Viděli jsme však, že lidé si už zvykli nakupovat online, jen pořizují věci s nižší hodnotou, což se také projevilo na nižší průměrné výši objednávky,” ohlíží se za uplynulým rokem David Chmelař, generální ředitel Heureka Group a dodává: „S očekáváním jsme vyhlíželi závěr roku, který patří v e-commerce mezi ty vůbec nejsilnější, a skutečně jsme se dočkali nejlepšího výsledku za celý rok.”

 

Stabilizace trhu a nové výzvy pro e-shopy

Většina e-shopů zvládla náročným obdobím projít, přesto však pokračovala mírná konsolidace, která začala již v roce 2022. „Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet. I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 50 100 na 49 900. Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem. Věříme, že nyní již čeká naší e-commerce návrat k růstu,“ komentuje situaci českých online obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci a dodává: „On-line trh se neustále dynamicky vyvíjí. Objevují se na něm noví zahraniční hráči, zákazníci očekávají lepší a lepší služby. Do hry navíc stále více vstupuje umělá inteligence. A také nesmíme zapomínat, že nová generace nakupujících se v řadě aspektů od těch předchozích liší. Rozhodně tak nebude o další výzvy pro naše e-shopy nouze.“

 

Pozvolná proměna online nakupování

Už v předchozích letech do e-commerce prostředí pronikali obchodníci se zbožím, které dříve bylo dostupné pouze v kamenných prodejnách. „Lidé chtějí využívat výhod online nakupování bez ohledu na druh zboží. Chtějí mít možnost porovnat si ceny, přečíst si recenze a vybrat si takového prodejce, který jim vyhovuje a nabízí za vydané peníze nejlepší službu. Na internetu si pořizují i věci s nižší pořizovací cenou, což může obchodům získat pravidelně se vracející zákazníky,” přidává svůj názor Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK. Největší přesun do online prostředí byl pochopitelně v době pandemie, a nově vzniklým segmentům se poměrně daří držet si svůj podíl. Stále je nejsilnější elektronika, která však v řádu let postupně ustupuje — od roku 2019, kdy měla 25 % je aktuálně na 22 %. Naopak postupně roste sekce kosmetiky a zdraví z 6 % v roce 2019 na aktuálních 8 %.

Tyto změny přinášejí větší rozmanitost v nejčastěji vyhledávaných segmentech. Celý rok se v žebříčku nejpopulárnějších kategorií velmi vysoko držely produkty z oblasti drogerie a kosmetiky, třeba prací prášky (+43 %) nebo přípravky do myčky. Jedním z důsledků pandemie je častější vyhledávání veterinárních přípravků (+ 33 %) a krmiv pro mazlíčky, které se lidé pořizovali, když trávili čas doma.

Nákupy výrazně ovlivnilo i dlouhé teplé léto. “Všichni obchodníci vědí, že důležitou roli hraje i počasí a vidíme to i my. Například bazény ve třetím kvartálu rostly meziročně o 106 procent a zařadily se mezi nejvíce rostoucí kategorie roku s růstem 33 %. Ale platí to i opačně, jakmile nasněží, Češi hledají boby, lopaty na sníh nebo sněhové frézy, které meziročně rostly 116 %,” doplňuje Mayer. Po období propadu se začíná oživovat trh s vysavači, které v roce 2022 skončily -22 %, zatímco uplynulý rok zakončily v 6% růstu a rostoucí trend pokračuje i v prvních dnech roku 2024.

„Znovu se ukázalo, že Vánoce jsou pro lidi důležité a chtějí udělat svým blízkým radost, i když po zbytek roku své náklady víc hlídají. Samozřejmě bychom si všichni přáli, aby se podařilo trend z posledního kvartálu udržet i v dalších měsících, otázkou ale zůstává, jak kupní sílu Čechů ovlivní úsporný balíček, který vešel v České republice v lednu v platnost,” uzavírá David Chmelař.

 

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: