YouTube nemá dobrý začátek roku. Zažívá další skandál poté, co jeho hvězda Logan Paul vtipkoval nad tělem sebevraha

5. 1. 2018 | Petr Michl
Co následuje poté, co potká youtuber v lese mrtvolu sebevraha? Nikoliv anekdota, ale vlog a skandál. Kauza Logana Paula ukazuje, že největším nebezpečím influencer marketingu jsou lidská hloupost a nulové morální hranice.

YouTuber Logan Paul se vydal na výlet do „lesa sebevrahů" pod posvátnou japonskou horou Fidži. Video zachycující tělo oběšence ovšem vyvolalo pobouřenou reakci a následně i omluvu autora. Problematické je především to, že dané video bylo mezi těmi, které YouTube doporučoval.

Logan Paul je hvězdou. Jeho oficiální YouTube kanál má přes 4 miliony followerů a kanál ukazující jeho daily vlogy odebírá dokonce 15 milionů lidí. Ze svého nedávného výletu po Japonsku nepřinesl jen vlog o zápasu postaviček z Pokémonu, ale také záznam výletu do tzv. „lesa sebevrahů" Aokigahara nacházejícího se nedaleko japonské národní hory Fidži. V něm jednoho z nich skutečně našel oběšeného na stromě. Do svého vlogu nazvaného ‘We found a dead body in the Japanese Suicide Forest…’ pak zařadil jeho záběry (jeden byl i v thumbnail náhledu lákajícím na video). Problematické bylo, že se s humornou čepicí na hlavě svému objevu smál. To nevyvážil ani vážný tón na závěr videa s představením American Society for Suicide Prevention, která pomáhá lidem se sebevražednými myšlenkami.

Video nabralo do 24 hodin přes 6 milionů zhlédnutí a objevilo se v tzv. „trending" nabídce obsahu, který je na YouTube populární. Negativní reakce se skutečně rozhořely až poté, co se toto video dostalo mimo jeho fanouškovskou základnu a informovala o něm mainstreamová média. V tuto chvíli je video smazané samotným Loganem Paulem. Útržky z něj můžete vidět v následujícím tweetu.


Více kontextu a záběrů pak naleznete v komentáři Philipa de Franca. 



K Loganovu dobru lze přečíst, že video nebylo monetizované (nepovolil u něj reklamy, pozn. red.). Navíc zareagoval na sprchu negativních reakcí omluvou. Nejprve písemně a spíše napůl. Přiznával, že šlo o chybu. Kdo by ji prý z vás neudělal, když vydává videa denně po více než 460 dní v kuse?

Mnohem plnější omluvou bylo až krátké video, v němž Paul Logan žádá své fanoušky, ať ho neobhajují, protože to, co udělal, si to nezaslouží. Omluvil se všem.

Proč je to přes čáru?

Článků a videí klasických médií i youtuberů z lesa Aokigahara je nepočítaně. V čem tedy Paul Logan přestřelil? Především v nedostatku piety a v tom, že záběry přímo na mrtvé tělo (i když jeho hlava byla rozmazána, pozn. red.) mohou způsobit bolest pozůstalým, obzvláště když se jimi baví miliony lidí. Jiro Ito, vedoucí japonské organizace Ova, která se zabývá prevencí sebevražedného chování uvedl pro Japan Times, že Loganovou video může mít přesně opačný dopad ve srovnání s tím, o co se jeho organizace snaží. Použitá forma byla v rozporu s metodikou pro média o informování o sebevraždách, kterou vytvořila Světová zdravotnická organizace. Je absolutně nepřijatelné ukazovat někoho, kdo byl dohnán k sebevraždě, jakoby to byl humorný obsah," dodal Ito. 

Je sporné, zdali zrovna Loganovo video může nějak napomoci výskytu sebevražd. K tomu přispívá spíše kulturní přijatelnost (ta je v Japonsku na rozdíl například od silně křesťanských komunit velmi vysoká), ale třeba i kulturní díla, která sebevraždu heroizují či ji ukazují jako relevantní východisko životní situace. Neexistují pro to relevantní důkazy, ale často se uvádí, že vlnu sebevražd vyvolal krátce po svém vydání Goetheho román Utrpení mladého Werthera, v němž si hlavní hrdina sáhne na život kvůli nešťastné lásce. Z toho pohledu Logan nic neheroizoval, sebevrah byl spíše zesměšněn jako veselá raritka, díky níž stál výlet do vyhlášeného lesa za to. Ani to ale není rozhodně v pořádku.


Znechucení Loganem Paulem vyjádřil i mnohonásobný vítěz ceny Emmy za seriál Breaking Bad, herec Aaron Paul. Zdroj: Philip de Franco / YouTube

Je to podobné překročení morální hranice, jako když v roce 2012 napsal na svém soukromém facebookovém účtu regionální reportér Prima TV Bohumil Roub: „To se jako dneska při dopravních nehodách nehodlá nikdo zabít nebo aspoň těžce zranit? Co je to za kravskej den, grrrrrr." Pokrývání dopravních nehod spojené s výjezdy s kamerou na místo jejich výskytu bylo náplní jeho práce, přesně v duchu tradic českého televizního zpravodajství na komerčních stanicích, které takřka denně rozeznívá strunu lidské fascinace smrtí a takovéto reportáže nabízí. Televize Prima ho vzápětí za hrubé porušení etického kodexu propustila. A udělala tak správně.

Jak naznačuji výše, samotné pokrývání dopravních nehod ve formě a frekvenci, jež je zvykem u českých televizí, se pohybuje dle mého názoru v morálně šedé zóně. Nejsou ale při něm překračovány hranice zobrazování mrtvých a zohavených obětí havárií. Youtubeři žádný etický kodex ani šéfeditora nemají. Lidé jako Paul Logan jsou hnáni potřebou vydávat ve vysoké frekvenci obsah, který pobaví jejich fanoušky. Obvykle platí, že čím je chytlavější a kontroverznější, tím lépe. Pokud jsou tato kritéria tou nejvyšší hodnotou, je jasné, že objevení mrtvoly v lese sebevrahů je jak výhra jackpotu virality.

Youtubeři se pohybují ve světě rychlého přebírání trendů a recyklování úspěšných reklam a formátů, přinést něco nového a dosud neviděného je něčím obzvláště ceněným. I proto Paul Logan na začátku videa s dojemnou hudbou v pozadí a se zřetelnou pýchou v hlase říká:

„Myslím, že tohle je rozhodně milníkem v historii YouTube, protože si jsem docela jistý, že se toto doufám nikomu jinému na YouTube ještě nestalo... a s tím říkám: držte se, protože už nikdy takové video neuvidíte.“ 

Znepokojivé pak je, že video bylo v Loganově cílové skupině většinově přijímáno právě jako něco skvělého a unikátního. I proto ve své druhé omluvě říká, aby se ho fanoušci nesnažili omlouvat. Žijeme totiž v době, kdy se podobní obhájci svých internetových model klidně vulgárně pustí do těch, co nepovažují humor nad mrtvolou za něco košer.

YouTube video opět nezachytil, naopak ho podporoval

To, že tu a tam nebudou mít rozum video tvůrci nebo jejich fanoušci, je nevyhnutelné. Po loňských odlivech inzerentů a skandálech, včetně toho týkajícího se pedofilních komentářů a obsahu, Google vyhlásil, že bude s nevhodným obsahem skutečně bojovat a nenechá vše jen na algoritmech. Vše nemá být pouze na umělé inteligenci demonetizující videa bez citu pro kontext nebo reagující na nahlášení videí bez schopnosti ověřit jejich relevanci.

Stovky najatých kontrolorů ale evidentně nestíhají. Video Paula Logana z lesa sebevrahů totiž patřilo mezi tzv. trending, tedy ta doporučená YouTube jako ta právě populární. A to přestože lze předpokládat, že se u něj vyskytly stovky nahlášení. 

Je potřeba připomenout, že nešlo o video s pár stovkami zhlédnutí, v kterém si možná někdo na okamžik zahajloval. Paul Logan patří mezi etablované hvězdy a má například svůj pořad na prémiovém kanálu YouTube Red.

YouTube reagoval na dotaz Philipa de Franca na postoj k videu Logana Paula poměrně vágním vyjádřením, v němž se ho dotýká velmi vlažně jen v první větě a poté zdůrazňuje, že zakazuje videa s drastickým obsahem, pokud nejsou použita pro vzdělávací nebo dokumentární účely.

Je „kauza sebevrah“ další kaňkou na pověsti influencer marketingu?

Pokud bychom brali YouTube jen jako video platformu, kde se svobodně střetává poptávka a nabídka po video obsahu, byly by podobné případ jako aktuální kauza Paula Logana jen logickým důsledkem, s nímž se toho nedá moc dělat. YouTube je ale pro Google jako jeho vlastníka především generátor příjmů, místo, kde mohou inzerenti umístit své reklamy. I proto byste na něm neměli nalézt porno. Je logické, že obsah na YouTube umístěný podléhá určitým pravidlům a omezením.

Ta ale Google evidentně nedokáže vymáhat. Na samoregulaci na úrovni tvůrců nelze spoléhat. Největším nebezpečím influencer marketingu zůstává lidská hloupost a nulové morální hranice. První aspekt bohužel nikdy nezmizí, s druhým se ovšem dá pracovat.

Šanci něco změnit k lepšímu mají především značky, které spolupracují s influencery. Pokud do vzájemných smluv začnou vkládat klauzule o tom, že influencer bude muset vrátit převážnou nebo celou část ze své odměny, pokud bude do určitého času od spolupráce (řekněme 6 nebo 12 měsíců, pozn. red.) vystaven negativní medializaci určitého rozsahu na základě jeho chování nebo tvorby či se s ní zprotiví určitému etickému kodexu.

S převisem poptávky od značek a omezeným počtem influencerů se spíše najde převaha značek, co jim nadále raději žádné podmínky klást nebudou. Právě ale tlak od značek v tomto smyslu může být v dlouhodobém horizontu jedním z nejlepších nástrojů, jak tvorbě youtuberů vtisknout určité etické mantinely tvorby. Pokud má na ně něco jakési korektivní účinky, tak je to totiž mimo odezvy fanoušků právě moc peněz.

Zdroje: Japan Times, NY Mag, Gizmodo

Štítky dokumentu: YouTube
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.