Tyčinka ROM se opět bije za Rumunsko: Bukurešť není Budapešť

25. 7. 2013 | Petr Michl
Píše se rok 1990, Michael Jackson předstupuje před natěšené Rumuny a zvolá: „Hello Budapest!“ A po něm přišlo mnoho dalších…

Bukurešť není Budapešť, to je nové poselství kampaně rumunské tyčinky ROM.  Tato značka má přitom se zvedáním národní hrdosti svoje zkušenosti. Kampaně ROM jsou vyhlášené. Například před 2 lety obdržela značka Grand Prix ze soutěže reklamní kreativity Cannes Lions za to, že tradiční obal této čokoládové tyčinky s rumunskou vlajkou vyměnila za vlajku USA a na jeden týden intenzivně propagovala „americký rebranding", aby pak vyhlásila, že to byl všechno vtip. Rumuni bránili svou zem i tradiční tyčinku a změnili tak její vnímání, byla opět cool.

Nyní se ROM vrhla na jinou národní bolístku. Mnoho cizinců si totiž plete hlavní město Rumunska, Bukurešť, s maďarskou Budapeští. Když v roce 1990 vystoupil na pódium před natěšené Rumuny Michael Jackson, zvolal k davu: „Hello Budapest!" Podobných faux pas se nicméně nejen velkým zahraničním hvězdám událo nespočet. Bod zlomu, který donutil marketéry pracující pro ROM k akci, byla událost z minulého roku, když 400 fanoušků španělského fotbalového klubu Athletic Bilbao neletělo na finále Evropské ligy s Atleticem Madrid  do Bukurešti, ale do hlavního města Maďarska. Aby bylo tragičnosti situace učiněno zadost, oficiální uvaděč UEFA na začátku zápasu pozdravil hlasitým: „Hello Budapest."

Jak tento boj proti trapné záměně dvou metropolí sousedících států vypadá? Tradičně promyšlenou integrovanou kampaní, která nepostrádá vtip. V obou metropolích byly vztyčeny vtipné billboardy upozorňující na to, ve kterém městě se skutečně nacházíte. Byla vytvořena microsite BucharestNotBudapest.com, kde si můžete prohlédnout seznam nejslavnějších tragikomických záměn. Jen z hudebníků se spletli třeba Whitesnake, Metallica, Morcheeba nebo Lenny Kravitz. ROM nechce, aby další lidé končili ve státě „Wrongaria".


Proto také nabízí ke stažení doplňky prohlížečů Mozilla Firefox a Chrome, které při každém výskytu textu Bucharest přidá „not Budapest". K dispozici jsou i trička a další reklamní předměty. Velkou součástí je samozřejmě i provázání se sociálními médii. ROM povzbuzuje Rumuny, aby sdíleli své zkušenosti pod hashtagem #BucharestNotBudapest. Za kampaní opět stojí rumunský McCann Erickson a věříme, že naváže na velký úspěch těch předchozích. Třeba už jen díky geniálnosti textu v závěru videa zdůrazňujícího: „A pest is not a rest."

 

Kampaně ROM jsou známé tématy, které dokáží aktivizovat doslova celý národ. Na konci roku 2011 zabodovala tyčinka s kampaní bojující s předsudky vůči Rumunům. Ty se projevují i nápovědou nejčastěji hledaných termínů na Googlu. Před začátkem kampaně to vypadalo na největším světovém vyhledávači při zadání: „Romanians are," takto.

ROM proto vytvořil v rámci kampaně „Romanians Are Smart" stránku v rumunštině a angličtině, která usnadňovala vyhledávání předvolených termínů, které byly k Rumunům shovívavější. Cílem bylo do nápovědy dostat například to, že jsou Rumuni chytří.


Tento cíl se jim podařil, s odstupem času musíme konstatovat, že dokonce velmi -  Google napovídá „Romanians are very smart". Bohužel natrvalo se všechny negativní nápovědy vytlačil nepodařilo, takto vypadá dnešní stav.

 

Zdroj: BucharestNotBudapest.com, www.mirror.co.uk

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: