Studie: 74 % uživatelů stále používá Facebook každý den

16. 5. 2018 | Kateřina Němečková
Pro většinu uživatelů Facebooku je důležité vědět, kdo jejich obsah vidí. V nastavení svého soukromí má ale jasno jen pětina. Jediné, co se tedy po skandálu Cambridge Analytica změnilo, je zjevně jen počet příspěvků sdílených veřejně.


Zdroj:
Shutterstock.com

Březnová aféra s únikem dat uživatelů Facebooku s uživateli trochu zatřásla, ale nic zásadního nezměnila. Výstupem jsou, kromě zábavných videí ze slyšení Marka Zuckerberga, jen drobná přenastavení soukromí uživateli a příprava Facebooku na GDPR. O dopady aféry na Facebook se ve svém výzkumu používání sociálních sítí zaměřily agentury Ipsos a Reuters. Studie se zúčastnilo 2 194 lidí ze Spojených států amerických, Kanady a Havaje. Mezi respondenty převažovali uživatelé Facebooku (1 938).

Aktivita uživatelů roste

Data ukazují, že Facebook alespoň jednou denně používá 74 % respondentů. Kvartální zpráva hospodaření Facebooku uvádí, že celosvětový počet denních aktivních uživatelů vzrostl o 13 % na 1,45 miliardy. To odpovídá přibližně 66 % měsíčních aktivních uživatelů. Rozdíly mezi oficiální statistikou Facebooku a výsledky výzkumu na jeho domácím trhu tak nejsou příliš výrazné. Facebook několikrát v průběhu dne používá 44 % uživatelů, což z něj (nejen) v rámci tohoto výzkumu dělá nejpoužívanější sociální síť. Za zmínku stojí, že 13 % respondentů Facebook nepoužívá vůbec.

Dotazování probíhalo po zmíněné aféře s Cambridge Analytica, a jedna z nejzajímavějších otázek tak směřovala na nedávné změny v používání sociálních sítí. Více než čtvrtina respondentů s účtem na Facebooku jej začala používat více. Facebook se evidentně stal atraktivnějším i pro uživatele ostatních sítí – v průměru 30 % nedávno zvýšilo frekvenci jeho používání. Účet smazala jen tři procenta. Většinou se jednalo o uživatele z řad Google+ a Pinterestu.

Nastavení soukromí moc nerozumíme, ale nevadí

Nastavení soukromí je pro tři čtvrtiny všech uživatelů jasné, ostatní neví, jak nastavení změnit. Nedávno nastavení soukromí na Facebooku změnilo 44 % jeho uživatelů. Nejvíce nastavení Facebooku měnili uživatelé Tumblru a Snapchatu (52 %).

Změna se dotkla hlavně veřejného sdílení příspěvků – přibližně 40 % respondentů sdílí na Facebooku méně příspěvků veřejně. Šedesát procent proto, že se bojí narušení soukromí. Pětina respondentů sdílí méně obsahu i se svými přáteli. Stejný počet uživatelů sdílí všeobecně méně obsahu na svých sítích, v důsledku negativních zpráv ve zpravodajství. Kolem 45 % pak sdílí méně, protože pochybuje o bezpečnosti. Zajímavé je, že třetina respondentů sdílí méně, protože si uvědomila, že na sítích trávila příliš mnoho času.

Jen 23 % uživatelů Facebooku je přesvědčeno, že má absolutní kontrolu na tím, kdo uvidí jejich facebookové příspěvky. Podobná skupina (v průměru 22 %) se domnívá, že naopak nemá žádnou kontrolu. Podobná čísla lze však vidět i u ostatních sítí. Přehled o tom, ke komu se obsah dostane je nejdůležitější pro uživatele Facebooku (67 %). Na ostatních sítích je to přibližně půl na půl.

Ve Spojených státech amerických, Kanadě a na Havaji se dle dostupných dat uživatelé nijak zásadně nezměnili. Odchozí nahradili příchozí, méně aktivní nahradili aktivnější. V celosvětových číslech počty uživatelů Facebooku rostou. Otázkou zůstává, jestli „přehlížíme nežádoucí účinky naší závislosti“, nebo jestli opravdu věříme, že se nám na sociálních sítích nemůže nic vážného stát.

Kam dál?

Skandál, neskandál, Facebook je stále mašina na peníze. Uživatelé ho masově neopouštějí a v 1. kvartále 2018 dosáhl obratu 12 miliard dolarů

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: