S Radimem Knappem nejen o nelegálních reklamních plochách v Praze

18. 10. 2011 | Barbora Novosadová
Čím se zabývá občanské sdružení Za lepší život v Praze? Jak ovlivňuje reklama vizuální podobu Prahy a co je proti tomu možné dělat?

Co Marketing Journal slíbil, to také udělal. Přínášíme Vám první ze série tří rozhovorů, které představují projekty, které byly prezentovány na MASHUPu v centru HUB Prague 22. září. Hlavním aktérem prvního rozhovoru je Radim Knapp, zakladatel občanského sdružení Za lepší život v Praze.

 

Radim Knapp

Zajímá se o veřejný prostor a jeho využití. Vede občanské sdružení Za lepší život v Praze. Působí jako novinář a hudebník na volné noze, pracoval v České televizi a EIN News, spoluzakládal server Žižkov.info.

Na trumpetu ho můžete slyšet v jazzovém kvartetu Bitosti, Švandově divadle nebo pražských big bandech. Studoval mediální studia na FSV UK a konzervatoř J. Ježka.

 

 Autorem fotografie je Jan Hromádko

Jaký projekt jsi na zářijovém MASHUPu prezentoval?

Prezentoval jsem činnost občanského sdružení s názvem Za lepší život v Praze, které vedu. Fungujeme necelý rok a zaměřujeme se především na projekty ke zvýšení kvality života v Praze. Zatím jsme rozjeli projekty týkající se dopravy a vizuální stránky města.

Jaké konkrétní projekty jste doposud realizovali?

V červnu 2011 začal projekt Vizuvir, který se zabývá legální a nelegální reklamou a vizuální úrovní pražských ulic. Pozvali jsme architekty, grafiky, památkáře, lidi z reklamy a vedoucího odboru reklamy magistrátu města Říma a pokusili jsme se zamyslet nad tím, jak si Praha stojí ve srovnání s ostatními evropskými městy, jakým způsobem vrátit důstojnost tomu, jak vypadají výlohy, nápisy, vývěsky, a zda by nebylo možné nějakým způsobem záplavu reklamy v ulicích Prahy omezit.

Reklama společnosti H&M v Praze na Příkopech

Nominovali jsme 10 nejhorších zásahů, odborná porota pak jako nejzávažnější zvolila reklamní plachtu na secesním domě na Jungmannově náměstí. Anticenu Vizuvir jsme věnovali příslušné městské části, tedy Praze 1. K čemu tato naše iniciativa vedla? Tři z deseti nominovaných velkoplošných reklamních ploch během prázdnin zmizely, shodou okolností všechny z Prahy 1, další by je měly brzy následovat.

Reklamní plachta na budově Hlavního nádraží v Praze

Můžeš nám přiblížit příběh reklamní plachty na Jungmannově náměstí?

Fotografie “vítězné” plachty, která na místě visela roky nelegálně, dostala po vyhlášení anticeny velký prostor v médiích. Společnost Mattoni, jejíž reklama v den vyhlášení na domě visela, nakoupila tento prostor přes mediální agenturu a o nelegálnosti plachty prý proto neměla tušení. Po prověření, že tomu tak skutečně je, plachtu okamžitě stáhla.

Reklamní plachta společnosti Tesco na Jungmannově náměstí

Místo sice rychle vyplnila reklamou společnost Tesco, která na upozornění na nelegálnost plochy nereagovala, ovšem to už měl vlastník budovy od stavebního úřadu Prahy 1 na stole výzvu k odstranění. V současné době je lešení i plachta dole, což považujeme za velký úspěch.

Inspirovali jste se při založení sdružení v zahraničí?

Ve světě existují skupiny, které jsou velice radikální. Například australské skupiny jsou známé svými „zátahy“, během nichž zbavují město plakátů či cedulí, které jeho vizuální podobu hyzdí. Takovým směrem se určitě vydávat nechceme.

Zahraničí nás může inspirovat třeba tím, jak otevřeně se debatuje před přijetím zásadních rozhodnutí, která přímo ovlivňují život lidí, čímž vizuální očista a rozvoj veřejného prostoru určitě jsou.

Jaké další projekty jste realizovali či realizujete?

Dalším projektem je Podvou.cz, nová webová stránka, která se zabývá alternativní dopravou v Praze – nebo spíše tím nejpřirozenějším způsobem dopravy po městě, který existuje, tedy chůzí. Chceme upozorňovat na to, že když se v centru pohybuje člověk pěšky, tak je to mnohdy nejrychlejší způsob dopravy.

Chtěli bychom také lidi trochu podnítit k tomu, aby se více hýbali a nemuseli kvůli nedostatku pohybu trávit volný čas v posilovně. Stránka podvou.cz je plná zajímavých informací, postřehů a aplikací, které si na ní můžete zdarma stáhnout.

Symbolem celého projektu jsou zelené tkaničky do bot, které si lidé mohou za 99 korun koupit přímo na webové stránce.

Co chystáte v nejbližší době?

Chystáme sondu do kvality života v Praze formou kvalitativního a kvantitativního výzkumu, k němuž nás inspiroval časopis Monocle. Prezentace výzkumu a publikace, kterou k tomu chystáme, proběhne 15. listopadu v HUBu.

Za lepší život v Praze

Za lepší život v Praze je občanská iniciativa, která vytváří a podporuje aktivity vedoucí ke zlepšování úrovně kvality života na území hlavního města především v oblasti urbanismu, dopravy, služeb a kultury.

 

Činnost vašeho sdružení jsi prezentoval na MASHUPu. Byla to jeho první oficiální prezentace?

Ano, byla to první oficiální prezentace. HUB jsme vybrali proto, že se v něm schází lidé, kteří jsou otevření ke spolupráci na zajímavých projektech.

Co vám MASHUP přinesl?

Podařilo se nám navázat kontakt s malou firmou, která vyvíjí zajímavé aplikace související s chůzí. Přemýšlíme proto o společném projektu, ale zatím nemůžu prozradit nic bližšího.

Jak ti vyhovovala tříminutová prezentace?

Myslím, že taková prezentace vyhovuje hlavně publiku, protože ho tak uchráníte před nekonečně nudnou přednáškou, pokud se vaše téma zrovna nepotká s jeho očekáváním. Pro prezentujícího je dvacet vteřin na slide slovní sprint, ve kterém se všeho dotknete jen letmo. Koho zajímá vaše snažení podrobně, lehce se po MASHUPu domluvíte v HUBu na baru, kde už naštěstí žádné časové omezení neplatí.

Zdroj videa: www.ceskapozice.cz 

Na co se mohou příznivci vašeho sdružení v nejbližší době těšit?

Chystáme na stránky Podvou.cz sekci, do které můžou nespokojení chodci přímo posílat fotografie míst, kde se jim z různých důvodů špatně chodí. My potom budeme kontaktovat přímo zodpovědné odbory příslušných městských částí. Uživatelé tak uvidí, komu byl podnět odeslán, kdo jej řeší, za jak dlouho a jestli byla sjednána náprava.

Děkuji za rozhovor a přeji vám hodně úspěchů v boji "za lepší  a kvalitnější život v Praze".

Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?