Oboustranná komunikace v digitálním věku

10. 8. 2009 | Smutný Leoš, Superscreen.cz
Žijeme na rozhraní doby analogové a digitální. Analogový věk je za svým zenitem a nyní nehovořím jen o digitalizaci televizního vysílání. Za několik posledních let se digitalizovaly prakticky všechny komunikační kanály.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

I propagace se pomalu přesouvá z tradičních médií na digitální. Vznikl nový marketingový obor - digitální marketing. Ten je zprvu omezován na internet, protože ostatní média nejsou dostatečně digitalizovaná. Ale situace se během několika posledních let radikálně mění.

Základními kameny digitálního marketingu jsou obměna obsahu a interakce, posléze také pohyb. Již z této definice je jasně vidět, že například televizní reklama, ač na digitálu, sem nepatří. Nedokáže totiž nabídnout dostatečně pružnou obměnu a interakci pouze v omezené míře.

Co sem naopak patří, je internet, mobilní komunikace a digital signage – digitální komunikační prostředky v outdooru (obrazovky, reproduktory, interaktivní ovládání, mobilní pojítka apod.).
Z této definice zároveň vyplývá, že internetová, outdoorová a mobilní televize i rádio patří do digitálního marketingu.

V současnosti se stále ještě setkáme s digitálním marketingem v úzkém spojení se službami na internetu. Je to neaktuální definice, ale logická v kontextu s minulostí.

Vše vzniklo na internetu

První vlaštovky digitální komunikace se objevily na internetu a dá se hovořit o internetu jako o nevyčerpatelné studnici inspirací digitálního marketingu. Z historie internetu je také zřetelně vidět posun komunikace od textu, přes statické obrázky, video až po interakci s uživatelem, zákazníkem. Stejné principy se etablují v mobilní komunikaci a digital signage. Obrazovky v outdooru a in-store, téměř posledního statického propagačního prostoru, přinesly aktivní komunikaci i do míst přímého prodeje.

Nevolejte, komunikujte!

Dnešní článek je o oboustranné komunikaci a dorozumívání. Jednosměrná komunikace patří minulosti, protože dnešní technologiemi obklopený člověk už nechce přijímat jednostranné deklarace výrobců, prodejců, provozovatelů a poskytovatelů služeb. Současník chce být hýčkán informacemi. Pokud nenajde odpovědi na své otázky, jednoduše jde jinam, koupí něco jiného. Internet současníka naučil ptát se a ověřit si informace ještě před zakoupením produktu.

Největší posun oproti tradičním reklamním médiím je v rychlosti a cílenosti komunikace. Digitální marketing cílí produkt na ty, kteří jej opravdu potřebují a ve chvíli, kdy jej potřebují. Jinak řečeno, ženám nenabízí pánské boxerky v době oběda a mužům řasenky k pivu.

Aby to nebylo jednoduché

Digitální marketing ve svém nejvyšším umění spojuje internet, mobil a digital signage do kooperujícího celku. Vzájemná provázanost a oboustranná komunikace propagace se zákazníkem vede k cílení reklamy. Takže už zde nebudou jen skříně na míru a domy na klíč, ale také reklama ušitá zákazníkovi na míru.

Jeden příklad středně pokročilé kombinace:
Na reklamních obrazovkách běží spot k uvedení nového alba oblíbené hudební skupiny. Součástí upoutávky je i výzva ke stažení části skladby na mobilní telefon (například jako vyzváněcí melodie) přes bluetooth přímo na místě propagace. Do mobilního telefonu si příjemce stáhne melodii. Následně může učinit online SMS rezervaci na album, které si stáhne i s odměnou na internetu.

Technické prostředky poskočily na takovou úroveň, že dnešní digitální reklama reaguje na pozorovatele a mění obsah podle toho, jakého je věku, pohlaví a také například na jeho barvu oblečení. Takováto chytrá reklama dokonce sleduje kolísající zájem o reklamní sdělení a dynamicky upravuje obsah vysílání právě podle zájmu a počtu příjemců v tu kterou denní dobu.
Jednou z mnoha metod je kamerové snímání prostoru před dynamickým nosičem a vyhodnocení obrazu v reálném čase. Ze základních rysů obličeje pozorovatelů je možné vyhodnotit pohlaví, věk, ale také momentální psychický stav (úsměv, údiv…).

Jaká bude budoucnost digitálního marketingu?

Digitální marketing není jednoduchý, je časově náročný, ale také levný a efektivní. A každý, kdo vnímá potřebu pracovat se zákazníkem, neboli orientovat se na zákazníka, cítí, že je nutné přizpůsobit reklamu zrychlenému tempu doby a především hýčkanému zákazníkovi.

Budoucnost už začala, a pokud nechcete tvrdit, že internet umře, mobilní telefony se nebudou používat a digitalizace outdooru se vrátí zpět k lepidlu a papírové tapetě, poté uvidíte část svého budoucího marketingu i v digitálním prostředí a digitálním marketingu.

Sdílejte tento článek:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.