Brašnářství Tlustý & spol. je bez Tlustého. Uvažuje o rebrandingu

1. 11. 2016 | Petr Michl
Symbol digitálního úspěchu českých řemeslníků ztratil svou tvář. Roman Tlustý odchází z Brašnářství Tlustý & spol.

 

Vzestup Brašnářství Tlustý byl jedním z nejinspirativnějších příběhů pozitivního dopadu digitální ekonomiky na práci řemeslníků. Nyní ovšem jedna jeho etapa končí a není to happy end, tvář značky Roman Tlustý od společnosti odchází. Ta nyní uvažuje o změně jména.

Vznik Brašnářství Tlustý & spol. byl znamením digitální naděje pro řemeslníky

„Brašnářství Tlustý & spol. je zejména společenství řemeslníků, kteří se rozhodli jít v nejnevhodnější době proti proudu. Je to příběh lidí, kteří se v roce 2013 rozhodli dobrovolně nastoupit velmi  nepohodlnou a nebezpečnou cestu, pracovat ve vymírajícím řemesle – v brašnařině. To v době, kdy do Evropy proudí tisíce kontejnerů se zbožím z Číny a kdy u nás přežívají poslední torza kožedělných dílen, je dost odvážný počin," popsal před 2 lety v rozhovoru pro Marketing Journal Ivan Petrův esenci společnosti.

Její tváří se už od počátku stal Roman Tlustý. Brašnář, kterého Petrův znal od svých 19 let, byl šikovným řemeslníkem specializovaným zejména na opasky. V roce 2012 se ale nacházel v nelehké situaci. De facto spal ve své dílně, měl dluhy a zároveň neměl dost zakázek na jejich splacení ani na uspokojivou obživu. Ivan Petrův měl zkušenosti z manažerských pozic v IT firmách a rozhodl se mu pomoci tím, že dostane jeho jméno a schopnosti na internet.


Jedno z prvních videí Romana Tlustého vzniklé ještě v jeho dílně ve sklepě v roce 2011.

Právě propagace přes vlastní facebookovou stránku a možnost vybrat si zboží online vystřelila Romana Tlustého rychle nahoru do pozice nejvyhledávanějšího řemeslníka ve svém oboru. Ostrý start nového podnikání je označen počátkem roku 2013, v květnu 2014 v již zmíněném rozhovoru mluvil Ivan Petrův o 15 spolupracovnících.

Značka, která nese jméno pouhého spolupracovníka

Slovo spolupracovník je důležité. Ivan Petrův definuje Brašnářství Tlustý a spol. s r.o. jako společenství spolupracujících řemeslníků. Nemá pod sebou lidi na zaměstnanecký poměr, do tohoto seskupení se nepočítají jenom lidé pracující v dílně ve Vršovicích, ale třeba také ti odlévající spony na Moravě nebo podílející se na šití peněženek na Vysočině.

Pro pozorovatele z venku pak působí zvláštně, že Brašnářství Tlustý a spol. s r.o. má jednoho stoprocentního vlastníka a tím je Ivan Petrův. „Ze začátku jsem to táhl na svou živnost, až později jsem založil společnost," vysvětlil včera v telefonickém rozhovoru, proč je s. r. o. založena až v červnu 2014. Petrův klade důraz právě na důležitost „a spol.". Neupírá Romanu Tlustému nijak zásluhy na rozjezdu firmy a předávání know-how, s rozjezdem firmy a změnou nabízených produktů i poptávky čím dál náročnějších zákazníků prý ovšem přestala být jeho role tou vůdčí.

Svou nezanedbatelnou hodnotou má ovšem i samotná značka. Roman Tlustý jí pro své zákazníky bezpochyby byl a stále je. Fungoval jako jakýsi maskot, punc poctivého řemeslnického fortelu. Mnoho lidí se rozhodlo nakoupit například jednu z brašen, jejichž cena se lehce přehoupne přes 10 tisíc korun, protože tuto investici brala také jako poctu zlatým českým ručičkám, které ovšem v jejich očích patřily právě Tlustému. Nezasloužil by si v takovém případě Roman Tlustý alespoň minoritní podíl na Brašnářství Tlustý a spol. s r.o.? „Tyto věci jsou vždy předmětem vzájemné dohody. Status spoluvlastníka je spojen také s nějakou vyšší zodpovědností, podílení se na řízení a to tu nebylo," odpovídá Ivan Petrův.

Je přitom potřeba připomenout, že příběh Romana Tlustého je svázán komunikačně se společností vysokou mírou. Doteď (1. 11. 2016) je na webu v sekci „O firmě" vyprávěn příběh jeho vzestupu ze sklepa v ich formě právě z pozice Romana Tlustého a jeho fotografie také vyprávění uzavírá. Na logu značky, které je také vyraženo na některé produkty, je „est. 1981", což značí, kdy s brašnařinou začal právě Roman Tlustý, nikoliv úředně necelé 3 roky stará společnost s ručením omezeným.

 

Podstata rozepře

Brašnářství Tlustý a spol. s r.o. nevydalo oficiální vyjádření k odchodu Romana Tlustého. Přímo Ivan Petrův se ovšem vyjádřil k situaci na facebookové stránce.


Zdroj: Facebook / Brašnářství Tlustý & spol.

Toto vysvětlení potvrdil Petrův i Marketing Journalu. „Roman Tlustý tu už posledních 5 měsíců téměř nepracoval... Zároveň si založil svůj boční projekt www.opaskyodromana.cz. Ta situace minulý týden nějakým způsobem vygradovala a Roman (Tlustý) se rozhodl, že už s námi nebude pokračovat," uvedl s tím, že je to velmi čerstvá a citlivá záležitost.

Redakce kontaktovala i Romana Tlustého, ten se ale odmítl k záležitosti vyjádřit. Na své facebookové stránce nicméně potvrzuje to, že mu byly odvezeny z dílny jeho stroje a zdá se, že tuto situaci pociťuje jako osobní zradu.


Zdroj: Facebook / Er-tl Roman Tlustýšvec

Ivan Petrův se domnívá, že se Romanu Tlustému přestalo líbit fungování společnosti. Ta dle něj zažívá 40% meziroční růst a vykazuje obrat přes 20 milionů korun ročně. Atmosféra v dílně, v níž se odbavují stovky zakázek měsíčně, se díky tomu zákonitě změnila. „Přiznávám, že za ty tři roky provozu teď dochází obecně k větší obměně lidí. Bohužel to jsou často ti starší," vysvětluje a nabízí přirovnání: Rychlý růst firmy je jako centrifuga. Točí se velkou rychlostí a občas se někdo neudrží. Ne, že bych nutně já někoho vyhazoval. Je to spíš odstředivou rychlostí." Zároveň ale podotýká, že to neznamená, že by tempo udrželi jenom mladí a poukazuje na čerstvě natočené video do projektu Stařešina, který oslavuje  jejich spolupracovnici paní Danu.


Rebranding jako jedna z možných variant

„Je to hodně čerstvé, je to věc stará několik dní. Do konce týdne se chystáme vydat veřejné prohlášení," vyjádřil se Petrův k dalšímu postupu. Zatím byl zavedeno automatické přesměrování ze stránky www.romantlusty.cz na doménu www.brasnarstvitlusty.cz.

Jedna ze zákaznic podotkla, že jako formu podvodu cítí to, že certifikát dávaný každému držiteli nového produktu nese razítko Brašnářství Tlustý a spol. s r.o. a také vlastnoruční podpis Romana Tlustého a dělo se tak i v posledních měsících, kdy fyzicky v dílně nepracoval. „I tak ale tyto papíry stále podepisoval. Chceme se k věci postavit čestně, proto od pátku (28. října - pozn. red.) k těmto razítkům připojuji podpis Petrův," vyvrací ředitel společnosti to, že by na zákazníky zkoušeli nějakou levotu.


Zdroj: Facebook / Brašnářství Tlustý & spol.

Jméno Tlustý má stále zvuk, neplatí to ovšem v zahraničí, kde chce podnik také prodávat.Na zahraničních trzích by byl problém s výslovností, tam jde už zejména o kvalitu produktu," uvažuje Petrův a přiznává, že export zatím není nijak rozvinutý: „Je to maximálně pár procent celkového obratu."

Zkušební projekt pro oslovení amerického trhu je ovšem za dveřmi. České brašny a další kožená galanterie by měly odstartovat z Chicaga pod značkou BIG MURPHY'S. „Za deset dnů bude zahajovací party v Chicagu v mrakodrapu Sears Tower. Nejde o žádný velký podnik, i tady bude projekt zaštítěný jménem zkušeného řemeslníka, kterým bude Nathan Minnehan," uvedl Petrův (pozvánku na akci můžete vidět zde, pozn. red.).

Stále klíčovým je ovšem český trh a je zřejmé, že s odkazem jména, které už není součástí podniku, se je třeba vyrovnat. Čistě dle obchodního rejstříku Roman Tlustý nemá na jméno společnosti nárok, je ovšem otázka, zdali by uživatelé nebrali jeho další používání jako znak falše a jisté zrady. To by totiž v byznysu, který obhajuje svou prémiovou cenu rukodělnou prací a autenticitou, mohlo mít na důvěryhodnost značky zničující dopad. 

EDIT: Brašnářství Tlustý & spol. vydalo v pátek 4. 11. 2016 na svém Facebooku následující prohlášení, které je jakýmsi veřejním znamením smíru mezi Romanem Tlustým a Ivanem Petrův. Pro lepší čitelnost přidáváme jejich prohlášení i ve větším rozlišení pod facebookový příspěvek (datum 4. 11. 2015 na něm je překlepem, platí 4. 11. 2016 - pozn. red.).




Kam dál?


S Ivanem Petrův jsme mluvili před dvěma lety. Přečtěte si rozhovor o tom, jak internet zachránil upadající řemeslo.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?