E-business Forum 2018: co by poradili Tomáš Čupr a Martin Kasa svým mladším já

6. 11. 2018 | Kateřina Němečková
Doba se mění tak rychle, že s ní někteří nestíhají držet krok. Generace mileniálů ani není schopná pochopit, jak její rodiče mohli fungovat bez internetu. Jak v takto dynamické době uspět? Tomáš Čupr a Martin Kasa mají pár elementárních rad!


Tomáš Čupr (Rohlik.cz) na konferenci E-business Forum 2018, Zdroj: Tuesday Business Network

Tomáš Čupr a Martin Kasa patří mezi nejvlivnější osobnosti současné české e-commerce. Na konferenci E-Business Forum 2018  se s publikem podělili o své dosavadní zkušenosti, které shrnuli do několika elementárních rad k úspěchu.

Tomáš Čupr svůj první milion vydělal již ve 27 letech a první start-up Slevomat založil o rok později (2010). Miliardový obrat přišel tři roky na to. To už ale rozvíjel Dámejídlo.cz. I tento úspěšný podnik prodal (prosinec 2014) a pustil se do zatím největšího „oříšku“ – e-shopu s potravinami pod názvem Rohlík.cz. Obrat „jen“ pět miliard po čtyřech letech existence mu ale dodává vítr do plachet a motivuje jej k dalšímu zlepšování.

Martin Kasa svůj první e-shop Kasa.cz založil už v roce 1999 – to bylo Tomášovi Čuprovi „sladkých 17.“ Než v roce 2013 založil Pilulka.cz, prošel si několika projekty v různých oborech (od restaurace, přes vstupenky, až po srovnávač cen). Dnes má Pilulka.cz tržby přes miliardu a půl korun.


Martin Kasa (Pilulka.cz) na na konferenci E-business Forum 2018. Za jeho zády na plátně pojídá rohlík Tomáš Čupr. Zdroj: Tuesday Business Network

Prodávat vizi

Martin Kasa ve svém vystoupení mluvil právě i o Tomáši Čuprovi. Vyzdvihl jeho schopnost prodávat vizi. Schopnosti lidi přesvědčit o tom, že nic není nemožné a že když se chce, všechno jde. Hlavním motorem Tomáše Čupra je zjevně jeho nekonečná pozitivita. A že její hranice Rohlík.cz vyzkoušel opravdu důkladně…

Jestli Tomáš Čupr něco umí, tak je to disrupce prostřednictvím inovace. Zatím to vypadá, že slovo „nejde“ vůbec nemá ve slovníku. Dokazuje to nejen svými úspěšnými start-upy, ale i intenzivní orientací na zákazníka. Například jako první obchod s potravinami uzavřel spolupráci s řetězcem lékáren Benu, jejíž volně prodejné léky nyní může rozvážet svým zákazníkům. Proč? Protože to usnadní zákazníkům život!

Martin Kasa potvrdil pro Marketing Journal, že se ho ke vzájemnému spojenectví Tomáš Čupr snažil přesvědčit. On ho ale odmítl s poměrně jasnými důvody.  „K tomuto kroku vedla zejména snaha o zachování jména Pilulka jako lídra online farmacie a malý ekonomický přínos spolupráce. Pilulka navíc nabízí vlastní přepravu obdobnou Rohlíku, takže zde nebyla pro Pilulku přidaná hodnota,” vysvětlil.

Rady k úspěchu

Tématem jubilejního 10. ročníku konference E-Business Forum byla rekapitulace a poučení z chyb uplynulých let. Tomáš Čupr i Martin Kasa se s publikem podělili o několik rad, které by nováčkům měly usnadnit cestu.

Martin Kasa se ve svých doporučeních soustředil více na obchodní úhel pohledu, zatímco Tomáš Čupr více na osobní úroveň. Podle Martina Kasy je v dnešním dynamickém světě důležité budovat si vlastní jméno. Vysvětlení je jednoduché, lidé s vámi budou chtít spolupracovat a budou vám sami nosit své nápady. Co pro to musíte udělat? Vystupovat se svými nápady a zkušenostmi na veřejnosti a šířit osvětu.

Tomáš Čupr má jako první na seznamu soustředění. Moderní technologie a rychlá doba od nás často vyžadují „multitasking,“ který je v reálném světě nereálný. Abyste v obchodě (i životě) něčeho dosáhli, musíte se v první řadě soustředit.

Podle Martina Kasy by vás mělo bavit to, co děláte. Zároveň byste ale neměli prodávat to, co vás baví. Není to tak složité, jak se může zdát. Jednoduše byste neměli začínat obchodovat s něčím, co vám dosud bylo koníčkem (např. lyžař by neměl prodávat lyže).

Podobně zamotanou radu má i Tomáš Čupr. Buďte trpěliví – ale buďte i netrpěliví. Přeloženo: Buďte trpěliví do té míry, abyste příliš „netlačili na pilu.“ Naopak buďte dostatečně netrpěliví na to, abyste se včas zbavili toho, co vás zpomaluje.


Tomáš Čupr (Rohlik.cz) na konferenci E-business Forum 2018, Zdroj: Tuesday Business Network

Oba podnikatelé se shodli na přístupu „Hire fast, fire faster“ (Nabírej rychle, vyhazuj rychleji. Pozn. red.). Když se snažíte vybudovat nový podnik, nemůžete ztrácet čas s nevhodnými zaměstnanci. Potřebujete funkční tým, který vám pomůže růst. Na druhou stranu si musíte uvědomit, že život není „One man show“ (hra pro jednoho, pozn. red.), a že to sami (velmi pravděpodobně) nezvládnete. Tomáš Čupr to vysvětlil následovně:

„Tomáš v pětadvaceti letech by potřeboval slyšet, že život není One man show. To je něco, co mi trvalo docela dlouho si v sobě srovnat...Hledáme vztahy, které nás mohou posouvat dál… To, co je ještě důležitější, jsou lidi. Život ani firma nejsou one man show. Ta firma zdaleka už nestojí jen na mně, a nebýt mých fantastických kolegů, tak bychom tady dneska asi už nebyli.“

Výběr lidí do týmu není jednoduchý, pokud se vám ale povede sestavit dobrý tým, je lepší pro něj hledat vhodný projekt než obráceně. Alespoň to poradil Martin Kasa:

„…Když jste na trhu, který je obsazený, podívejte se na to, kde je vaše přidaná hodnota. My jsme zjistili, že je naší přidanou hodnotou tým, jen na špatném trhu.“

V tomto případě Kasa mluvil o jeho zapojení v projektu Srovnáme.cz. Tým tohoto srovnávače měl k dispozici mnoho dat a měl dobré vztahy s e-shopy. Svůj byznys tedy (místo nesmyslného boje s významně silnější konkurencí) pootočil z B2C na B2B. Následně si uvědomil, že má silnou logistiku, a založil Balíkobot.cz. Zkušenosti z ne zcela vydařeného projektu tak proměnil ve dva nové úspěšné projekty – právě díky schopným lidem.

Martin Kasa také poradil, abychom své projekty brali na trh co nejdříve a ověřili si, že fungují. Předtím je samozřejmě nezbytné konkrétní trh pochopit. Vstup na nový trh může usnadnit koupě „mrtvého koně“ – společnosti, která na trhu již je, ale příliš se jí nedaří – již má na trhu kontakty a pozici, ze které se bude startovat.

Martin Kasa také zdůraznil, že není dobré ztrácet energii (a peníze) na věcech/procesech, které lze outsourcovat. Úspěch stojí za soustředěním na svou hlavní přidanou hodnotu. Nikdy bychom však neměli přestat pozorovat, sbírat a analyzovat data a umět získat odstup.

Tomáš Čupr svou sérii rad zakončil tím, že je dobré si uvědomit, že vás nemusí mít všichni rádi. Co je ale nejdůležitější?

„Ta bolest za to stojí!“

Kam dál?


ZOOT nechce, aby byly jeho výdejny radosti pro pláč finančního ředitele. Začal tak na základě dat segmentovat zákazníky, aby určil, které chce retargetovat. Omezení „problémových zákazníků” ale přichází i při objednávání na webu.

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.