PR Summit 2018: Mít dobrou firemní kulturu a umět ji komunikovat jsou dvě rozdílné věci, říká Martin Bazala ze společnosti Raynet

4. 10. 2018 | Kristýna Vozková
Jakou roli hraje videomarketing ve firemní kultuře, jak vám přiláká nové zaměstnance nebo klienty a pomůže rozvíjet vztahy? Martin Bazala hovořil o tom, jak využívá videa společnost Raynet.

Martin Bazala na konferenci PR Summit 2018

Tématem letošního PR Summitu bylo PR pro HR. Martin Bazala ze softwarové společnosti Raynet, hovořil ve své přednášce s názvem Videomarketing: mluvte o firemní kultuře uvěřitelně o tom, jak užitečným nástrojem mohou videa být nejen pro marketing, ale také pro nábor nových zaměstnanců, utužování firemních vztahů i samotný obchod.

Co je podle Bazaly silnou stránkou videí? Jsou autentická, sdělují příběhy a mají schopnost působit na lidské emoce. Dokáží během několika vteřin odvyprávět to, co by čtenáři trvalo několik minut přečíst. To asi víte, dost možná ale patříte mezi zástupce značek, kteří hledají výmluvy v nákladnosti videotvorby. To se týkalo i Raynetu. Dokud Martin Bazala neuviděl videorecenzi prodejce zahradní techniky Namir.

I přes špatnou kvalitu a fakt, že se hlavní aktér takřka nepodíval do kamery, však video splnilo svůj účel. Člověk, který je na českém trhu nejvíce motivovaný říci 'tohle je dobrý křovinořez, kup si ho', řekl 'tohle je dobrý křovinořez, kup si ho'. A právě tato autentičnost a důvěryhodnost videa podle Bazaly zcela přebila veškeré psané recenze a zelená tlačítka Kup teď. Ke všemu ale Bazalovi videorecenze na křovinořez ukázala, že se není na co vymlouvat a že i produkčně a herecky nedokonalé video může být účinné.

S aktéry videí si totiž tvoříme podvědomý vztah a vzbuzují v nás důvěru. Díky té je pak komunikace více uvěřitelná. Lidé musí uvěřit, že vaše firemní kultura je skutečně taková, jak ji prezentujete," dodal Bazala.

Videomarketing a nábor nových zaměstnanců

Vůbec první video kampaň Hledá se MaMaZu, kterou společnost spustila před dvěma lety, se týkala právě náboru nových spolupracovníků. Raynet totiž hledal posilu do svého centra zákaznické péče zvaného MaMaZu. V tom na zvídavé dotazy zákazníků neodpovídá automat, ale sympatické slečny Maruška, Magda a Zuzka. Cílem videa tak bylo přenést na diváka přátelskou atmosféru, která ve společnosti převládá, seznámit jej s potenciálními kolegy, ukázat mu prostory provozovny a v tomto případě dokonce i jeho budoucí židli.

Kampaň měla vlastní stránku a běžela primárně na sociálních sítích. Byl použit také retargeting v Google obsahové síti a na sociálních sítích. Výsledky Hledá se MaMaZu dalece předčily očekávání. Na pozici se přihlásilo 213 zájemců, jejichž profil odpovídal požadavkům společnosti mnohem více, než tomu bylo v minulosti. Video totiž narozdíl od běžného inzerátu komunikovalo firemní kulturu a přilákalo tak ty zájemce, kteří s ní souznili. Posloužilo tedy společnosti jako jakési předkolo přijímacího pohovoru. Náklady na mediální rozpočet navíc nepřesáhly 9 000 korun a kampaň měla dokonce vliv i na přímý prodej služeb. V jejím průběhu se zvýšil počet přijatých poptávek po o 21 %. „Ve videu sice promujete konkrétní pozici, zároveň ale promujete i svůj brand,” uzavřel Bazala.  

Dalším způsobem, jak komunikovat firemní kulturu mohou být také video medailonky zaměstnanců na webových portálech jako je Cocuma.

Videomarketing a prodej

Videomarketing však může být užitečný i pro samotný prodej produktů a služeb. To, jakým způsobem komunikujete svou tvář navenek, utváří to, jak vás vnímají diváci, zákazníci i partneři. Osobní přístup je zde klíčový. V Raynetu vždy hovoříte s konkrétním člověkem a jeho tvář si můžete prohlédnout na webových stránkách. Dopředu tak víte, že pokud budete potřebovat poradit, bude vám k dispozici jedna z usměvavých slečen z centra zákaznické péče a k jejich kontaktování jste poté nakloněni mnohem více než v případě neosobních call center. Pokud o produkt projevíte zájem, bude vás celý tým opětnovně vyzývat k telefonátu, chatu nebo e-mailu prostřednictvím bannerů a videoreklam v rámci retargetingu.

Tento osobní přístup nahrává tzv. rozkomunikování klienta. Pokud vás divák zná, je míra přehrávání videa až pětinásobně vyšší,” uvedl Bazala zkušenost Raynetu. Video s nejvyšší pravděpodobností nepřeskočí a jeho sledováním si s jeho aktéry utvoří jistý vztah. Současně se zvýšením vaší důvěryhodnosti se pak zvyšuje i míra konverze.

Pokud však ani tato strategie nezabírá, je možné návštěvníka webu zapojit do edukativních aktivit. Z webu Raynetu se zákazník po zadání několika údajů prokliká na edukativní videa, ve kterých se může opět setkat se známými tvářemi a dozvědět se řadu zajímavých informací. Prospěšné je to však i pro samotný Raynet, který si vzdělá klienta v dané problematice a ten pak díky tomu zpravidla snadněji a lépe používá daný produkt.

Videomarketing a rozvíjení vztahů

Pro Raynet je video nedílnou součástí komunikace a marketingu. Během prvních let své existence společnost svým klientům nadělovala drobné vánoční dárky. V loňském roce se však rozhodla pro postup zcela opačný: chtít dárek od klientů. Vyzvala je, aby podpořili Společnost pro ranou péči a přispěli na automobil, díky kterému budou pracovníci centra dojíždět za svými klienty. V rámci kampaně se vybralo neuvěřitelných 180 tisíc korun. Raynet navíc za tento dobrý skutek klienty odměnil vstupenkami na gospelový koncert.

Videomarketing tak lze aplikovat na všechny roviny podnikání, na samotný marketing, prodej, získávání nových zaměstnanců i udržování dobrých vztahů s klienty. Princip je, jak uvedl Bazala, stále stejný: „Pokud jde o nábor zaměstnanců, lidé si řeknou ' ti jsou skvělí, s nimi chci pracovat'. Když jde o obchod je to to samé, jen si řeknou, že s vámi chtějí 'spolupracovat' a pokud jde o rozvíjení vztahů, ty vždycky raději udržujete s lidmi, kteří jsou vám svou firemní kulturou sympatičtí”, uvedl Bazala.

Zdroje obrázků: pr-summit.cz, raynet.cz

Štítky dokumentu: Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: