Nejbohatší YouTuber světa PewDiePie si loni vydělal 7,4 milionu dolarů. Nyní reaguje na hatery

10. 7. 2015 | Petr Michl
Dnes si můžete vydělat přes 7 milionů dolarů ročně „křičením na monitor". PewDiePie promluvil k těm, co s tím mají problém.

Vlogeři na YouTube jsou pro teenagery doslova hrdiny jejich doby. A ti nejslavnější s globálním publikem si dokážou vydělat obrovské sumy. Minulý týden byly medializovány příjmy nejslavnějšího YouTubera světa Felixe Kjellberga, které v loňském roce činily 7,4 milionu dolarů. PewDiePie, jak zní jeho přezdívka, nyní reagoval na hatery, kteří tuto částku nedokážou přenést přes srdce.

Nejprve si pojďme Kjellberga více představit. S vlogováním na YouTube začal před 5 lety a už od začátku se věnuje formátu let's play - tedy natáčí, jak hraje počítačové hry. To doplňuje bláznivými komentáři a při akci je roh obrazovky věnován záběru na jeho reakce zachycené web kamerou. Jeho zisky jsou tvořeny primárně podílem na příjmech YouTube z reklam vysílaných před a v průběhu jeho videí. Ten tvoří standardně 55 %. Google se snaží povzbudit tvůrce originálního obsahu právě tím, že jim dává šanci si takto vydělat. YouTubeři s početnou komunitou fanoušků si mohou také vydělat nemalé částky za prodej vlastního merchandisingu, nejčastěji triček, případně také díky sponzoringu a  product placementu. Na nejvyšší úrovni se již jedná o do značné míry sofistikovaný byznys. Vezmete-li v potaz, že Kjellbergova videa se dají natáčet odkudkoliv, není divu, že nesídlí ve svém rodném a nemalými daněmi zatíženém Švédsku, ale v britském Brightonu. Zároveň příjmy nevydělává jako fyzická osoba, ale jsou připsány společnosti Pewdie Productions, která je vlastněna mateřskou společností Pewdie Holdings AB.

Švédský deník Expressen minulý týden publikoval právě výtah z účetní uzávěrky za rok 2014 zaznamenanou Pewdie Productions. Příjmy tvořily 7,4 milionů dolarů. Předloni jeho tržby činily 4 miliony dolarů, nárůst lze přičíst tomu, že se jeho počet odběratelů zvýšil z 24 na 37,7 milionu. K tomu ještě pro vyváženost dodejme, že pomohl loni vybrat milion dolarů na charitativní účely.
Skvělé na formě let's play videí je, že vaše produkční náklady nejsou vysoké. Zisk před zdaněním proto loni u Kjellberga činil 7,3  milionů dolarů. To jsou peníze na úrovni smluv špičkových fotbalistů či hokejistů. Těm se také často vyčítá jistá zvrácenost tak astronomických příjmů a mnohými jsou srovnávány s řádově nižší mzdou lidí vykonávajících společensky uznávané a hodnotné profese, jako jsou vědci, hasiči, lékaři apod.

I s podobnými řečmi se vypořádává Kjellberg ve videu, v němž reaguje na hatery, kteří se objevili po medializaci jeho příjmů (toto video už má za 2 dny více než 4 miliony zhlédnutí - pozn. red.). Začíná ho okřídleným: „Let's talk about money." A v duchu mnohokrát slyšených klišé se nesou i jeho vyjádření. „Peníze nejsou měřítkem štěstí. Jsem stejně šťastný jako před pěti lety, akorát nemám starosti se zaplacením nájmu, což byl tehdy problém," vzpomenul na dobu, kdy začínal s vlogováním a zároveň si přivydělával tím, že prodával hot dogy. Příjmy jsou odrazem toho, kolik lidí se na něj divá (tedy i kolik již spatřilo reklamu). Musíte si uvědomit, že moje videa už mají 9 miliard zhlédnutí," připomenul ohromující statistiku. Další jím vzpomenutá výtka je asi pro mnoho lidí tou nejzásadnější, zní: „To by přeci mohl dělat každý."  U špičkových sportovců jsou příjmy sice vnímané mnohdy jako až nemravné, ale nikdo nezpochybňuje, že jde o výjimečné osobnosti, za jejichž úspěchy stojí talent a obvykle i nezměrná píle. PewDiePie uznává, že sice vlastně jen křičí na monitor, ale dodává, že je za tím mnohem víc.



Ukázka komentářů pod příspěvkem DVTV propagujícím rozhovor s agentem YouTuberů, Tomášem Gavlasem, který je nazval hrdiny generace dnešních teenagerů.

Pro lidi, kteří nejsou z YouTube generace, bývá to „mnohem víc" stále strašně málo. I v talentových soutěžích mainstreamové zábavy typu X Faktor či ... má talent" byly zábavné kuriozity, u nichž převažovala odvaha vystupujících nad umem, obvykle pouhým zpestřením prvních kol. Ve světě YouTube se ale jeden z nejpopulárnějších česko-slovenských YouTuberů GogoTV projevuje například tím, že si maže po hlavě Nutellu malířskou štětkou, a PewDiePie sedí před počítačem v bikinách a piští.  Ve středečním rozhovoru DVTV  označil jeden z organizátorů nedávného festivalu Utuberingu, Tomáš Gavlas, dnešní YouTubery jako hrdiny, kteří lákají své publikum svou autentičností. K tomu navíc dodal, že taková míra pobláznění mládeže tu snad nebyla od zlatých dob rock´n´rollu. Komentáře u facebookového příspěvku, který tento rozhovor propaguje, jsou esencí generačního nepochopení. Převládá v nich pohrdání nad „zmalovanými puberťačkami, které vytahují, co si nakoupily" a lenochů, kteří hrají hry, a sledují je přitom miliony „pomatenců". Přesto žijeme v době, kde jsou právě oni modlami teenagerů. Tisíce jich dělá víceméně to samé, jen omezená skupina ale dokáže svou osobností bavit natolik, aby se zařadila mezi hvězdy. Ty si pak mohou vydělat velké peníze. Nezbývá než jim to přát, nebo se s tím alespoň smířit.

Kam dál?

V České republice plynou autorům videí příjmy z reklam i menší než poloviční při stejném počtu zhlédnutí ve srovnání s USA. Přesto zde existuje několik desítek YouTuberů, kteří dosáhnou na nadprůměrnou českou mzdu pouze skrze svůj Youtube kanál. Mnohdy jim v tom ale pomáhá product placement, který dělají za honorář pro firmy. Přečtěte si o tom více v rozhovoru s Tomášem Gavlasem: Čeští YouTube vlogeři začínají být atraktivní pro značky.

Štítky dokumentu: YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: