Jak se hraje pro prázdný sál...

3. 12. 2009 | Lečtyř Ivan
Česká MTV přichází na trh, který pro její cílovou skupinu příliš mnoho nedělá. Respektive - je tu Óčko, zaměřené zejména na českou a slovenskou muziku a Prima Cool, která konkuruje svými seriály a cool pořady. Ale rozsáhlejší vlastní tvorba, která by měla potenciál zaujmout masy a donutit je vrátit se od internetu k televizi v podstatě žádná.

 

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Česká MTV přichází na trh, který pro její cílovou skupinu příliš mnoho nedělá. Respektive - je tu Óčko, zaměřené zejména na českou a slovenskou muziku a Prima Cool, která konkuruje svými seriály a cool pořady. Ale rozsáhlejší vlastní tvorba, která by měla potenciál zaujmout masy a donutit je vrátit se od internetu k televizi v podstatě žádná. Kdežto MTV měla, nebo alespoň mohla mít, v tomto značnou výhodu. V ruce velmi silný a progresivní brand, za zády mediální skupinu, která nemá v tuzemsku přímou konkurenci. Diváckou obec, pokud zahrneme i bratry Slováky, dostatečnou. Jenže...

Opožděný start

Jenže po výstřelu rozhodně nezačala sprintovat vší silou vpřed a nezdolávala jednu překážku za druhou, jak by se dalo očekávat, ale spíše si dala takovou exhibiční standardku, a to ještě pryč od tribun a bez bot. Jak vůbec k takovéto situaci mohlo dojít, když je každému jasné, že to může velmi ztížit start celého projektu, a vliv této chyby by se mohl objevit i ve chvíli, kdy se inzertní trh uklidní?
Televize Nova od začátku dokazovala, že to s kanálem myslí vážně. Po masivní mediální propagaci, která si nezadala ani s někdejším startem portálu tn.cz, však přišlo divácké rozčarování. Přestože na digitálních hodinách viselo magické datum i magický čas, kdy měly do žil putovat první decibely, podpořené vizuálním soustem, televize nikde. Jak to?
Nedorozumění anebo přehlížený problém?
To, že televize nebude vysílat v žádném z digitálních multiplexů, bylo jasné od počátku. Že ji ovšem nechytne více než 640 000 zákazníků UPC, to je přinejmenším zarážející. A nejen pro diváky, ale jak se zdá, také pro samotnou Novu.
Novácká československá mutace totiž měla nahradit dosavadní MTV Europe, a to jak na satelitu, tak i na kabelu. Proto je překvapením, že v případě UPC se tak nestalo. Podle informací, které předložil server Mediashow.cz si totiž TN Nova není vědoma žádného pochybení a v podstatě neví, proč je situace taková jaká je.
"Za TV Nova byly splněny všechny nezbytné podmínky pro řádné vysílání signálu české verze MTV od ohlášeného termínu 29. listopadu 2009. Operátoři satelitního a kabelového vysílání akceptovali, že evropskou mutaci MTV nahrazuje na území ČR a SR její lokální mutace provozovaná TV Nova a budou ve svých sítích po termínu spuštění distribuovat lokální MTV za podmínek, které měli ve smlouvě s MTV Network International," oznámila MediaShow.cz, tisková mluvčí Novy Michaela Fričová. „Problémy s naladěním české MTV jsou tedy záležitostí jednotlivých operátorů. Někteří již přislíbili prodlení napravit do konce tohoto týdne. V případě problémů doporučujeme divákům kontaktovat přímo infolinku svého operátora, která je bude o spuštění lokální verze MTV informovat.“
Jenže z vyjádření tiskového mluvčího UPC je evidentní, že pochybení si nejsou vědomi ani oni. A vrací zodpovědnost zpět na Novu…

"Pane, slevte mi dvaciáš!"

Jako ve všech sporných případech, i tentokrát se problém snaží vysvětlit nestranní čtenáři a analytici. První spekulace poukazuje na možný fakt, že provozování československé MTV by UPC vyšlo mnohem dráž, než jak je tomu u dosavadní MTV Europe. Nova si za poměrný příspěvek (zástrčkovné) mohla říci víc, než kolik inkasovala evropská verze. A stejný problém mohl nastat i u Digi TV, které se na československou MTV také příliš netváří.
Druhou možností je, že kabelovky našly skulinu ve smlouvě, která jim umožní držet Novu v šachu, dokud jim neodkývá dílčí úpravy – a třeba se i neprodá pod cenou. V takovém případě by se ovšem dalo předpokládat, že by se již problém dostal na mediální světlo.
Nicméně jak je to doopravdy, to se stále ještě neví a možná ani vědět nebude.

Co to pro Novu znamená?

Současný stav je pro Novu pochopitelně neudržitelný a mohl by celý projekt poškodit natolik, že by se z toho již nevzpamatoval. Přestože se původně myslelo, že situace se vyjasní do dvou až tří dnů od ostrého startu, nestalo se vůbec nic. A možná, že to bude trvat až do nového roku.
V takovém případě se ovšem nad československou MTV bude vznášet ošklivý mrak nejistoty a problémů. Televize je za současného stavu pochopitelně nepoužitelná jak pro partnery, tak inzerenty.
Jak nedávno konstatoval server DigiZone.cz, „mediální nebo jiné partnerství se značkou MTV na českém trhu má význam pouze v případě, že bude tento kanál figurovat v nabídce všech kabelových operátorů.“ A Nova si to pravděpodobně příliš dobře uvědomuje. A pokud není v právu natolik, aby zakročil globální majitel licence, zřejmě bude muset stáhnout ocas mezi nohy a uznat porážku.

Kašlání v prázdném sále

Československá MTV samozřejmě jede dál jako by se nechumelilo. Když nic jiného, aspoň předvede hezkou demonstraci svým inzerentům. Nic jiného jí ani nezbývá. A dokud nebude zařazena do oficiálního měření sledovanosti, její malá penetrace nebude tak bolestivá.
A s trochou nadsázky se i v dané situaci může utěšovat jednou věcí. V jednom z diskuzních fór byl před pár dny viděn příspěvek, evidentně psán autorem, spadajícím do věkové skupiny pod patnáct let. Jeho přesnou citaci jsem si dovolil okopírovat níže:
„Stve me, ze kamoschi MTV sledujou a ja ne. Jednou sem ji videl a prisla mi cool uz aby ji spustili i pro me!“
Současný stav totiž může kanálu vtisknout punc elitářského pokoukání a vybudit v mladých zvědavost na hranici nepříčetnosti. V takovém případě se pak může vytvořit kolem MTV silná a zdravá komunita, která jí pomůže naskočit vysoko do kola… Tedy pokud nevyšumí třeba jako v případě Google Wave…

Štítky dokumentu: Budování značky Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?