Noviny, internet, televize, šeptanda. Jak je konzumováno lokální zpravodajství?

27. 10. 2011 | Jan Handl
Jak lidé získavají informace a novinky ze svého okolí? Dávají přednost tisku, televizi nebo novým médiím? Podívejte se, jak dopadl výzkum z amerického prostředí.

The Pew Internet & American Life Project představil zajímavý výzkum amerického prostředí, konkrétně získávání lokálních informací a novinek. Jak si stojí noviny, televize a internet? Proč je stále podstatným zdrojem informací sousedská šeptanda?

Američané podle zjištění výzkumníků využívají k zjišťování místních informací širokou paletu zdrojů a platforem. Rozhodně neplatí pravilo, že mladí a technicky zdatní lidé pod 40 let vynechávají tradiční zdroje informací. I oni rozdělují pozornost mezi tradiční zdroje a nová média.

Zajímavé je, že skoro 70 % lidí tvrdí, že v případě zániku místních novin by nepocítili neinformovanost o místním dění. Toto zjištění (respektive pocit a zkušenosti konzumentů médií) je alarmující a pro živořící místní plátky těžko stravitelné.

Tradiční média hrají i nadále důležitou roli

Američané si myslí, že se bez místních novin obejdou, a že se nic nestane, když zmizí ze světa. To je silná káva pro všechny příznivce lokální a hyperlokální žurnalistiky.

Deníky (tištěné i jejich internetové verze) hrají v informování obyvatel stále klíčovou roli, i když si to mnozí Američané nepřipouštějí. V jedenácti ze šestnácti sledovaných okruzích lokálního zpravodajství (počasí, reality, školství) jsou hlavním zdrojem informací. Až pak přichází na řadu internet a televize.

Zajímavé je sledovat, že různá média slouží jako zdroje různých informací. Například televizi lidé zapnou kvůli počasí a horkým novinkám, v novinách vede politika nebo informace o místních akcích.

I šeptanda má svůj význam

Po boku tradičních i nových médií stojí šeptanda (word of mouth), tedy předávání informací mezi lidmi osobně, z očí do očí. Více než polovina Američanů získává informace šeptandou alespoň jednou týdně. V případě lokálních informací je to pochopitelné, místní problémy zajímají každého a jsou vítaným tématem sousedských rozhovorů.

Je příjemné vidět, že ústně šířené informace mají svoji váhu a v atraktivitě pro šiřitele a příjemce válcují například sociální sítě.

64 % Američanů využije v týdnu nejméně 3 různé informační kanály a více než desetina z nich pracuje se šesti a více zdroji. Nemůžeme tedy tvrdit, že by existovalo moc lidí, kteří si vystačí s jedním zdrojem, mladí s internetem a staří s novinami. Polovina Američanů dokonce tvrdí, že nemá jeden nejoblíbenější zdroj informací.

Jaké jsou vůbec nejoblíbenější lokální informace? Vede počasí (sleduje ho 89 % lidí), dále horké novinky (80 %), lokální politika (67 %) a krimi zprávy (66 %). Na opačném konci žebříčku zpráv podle oblíbenosti jsou lokální vládní aktivity, zaměstnání a sociální služby.

Skoro polovina Američanů využívá zpravodajství v mobilních telefonech nebo prostřednictvím mobilních telefonů vyhledává. Populárním a typickým předmětem hledání jsou restaurace.

Sociální sítě nejsou na poli lokálních informací zdaleka tak populární, jako ostatní digitální způsoby komunikace. Sociální sítě k získání lokálních zpráv či informací použije nejméně jednou měsíčně pouhých 17 % Američanů. Mobilní aplikace nehrají téměř žádnou roli, snad jen aplikace s předpovědí počasí mají nezanedbatelný podíl, používá je 5 % Američanů.

Klíčovým faktorem je věk konzumenta

Z demografického pohledu jsou ve způsobu konzumace lokálních informací největší rozdíly podle věku lidí. I když není segmentace tak výrazná, platí, že mladí konzumují více informací z internetu. Typický konzument zpravodajství mladší čtyřiceti let má následující sestavu informačních zdrojů a témat:

• Internet: počasí, politika, kriminalita, kultura a umění, místní podnikání, školy, komunity, doprava, daně, bydlení, lokální politika, práce, sociální služby a rozvoj

• Noviny: kriminalita, kultura a umění, komunity, daně, lokální politika, práce, sociální služby a rozvoj

• TV: počasí, horné novinky (breaking news), politika, kriminalita, doprava, místní politika a sociální služby

• Rádio: doprava

• Word of mouth: společenské akce

 

Konzumenti starší čtyřiceti let mají rozložení viditelně jiné, u většiny témat jsou na prvním místě noviny:

• Noviny: politika, kriminalita, kultura a umění, místní podnikání, školy, komunity, restaurace, daně, bydlení, vládní aktivity, práce, rozvoj, sociální

• TV: počasí, horké novinky, politika, doprava, kriminalita

• Internet: lokální podnikání, restaurace

Výzkum byl prováděn na internetu v lednu letošního roku, za účasti více než dvou tisíc Američanů. Za pozornost stojí i podrobnější výzkumy rolí jednotlivých mediatypů.

Například se ukázalo, že noviny hrají daleko důležitější a větší roli v poskytování lokálního zpravodajství, než si Američané myslí. Jak zmiňuji za začátku článku, skoro 70 % Američanů si myslí, že by se bez novin obešla. Pokud se ale podíváme na skladbu mediatypů a jednotlivých témat, je vidět, že noviny minimálně u starších konzumentů hrají v informovanosti klíčovou roli.
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?