Nejlepší outdoor reklamy roku 2017

24. 1. 2018 | Petr Michl
Vzkazy plné falešného kokainu na záchodě, prázdné regály, nedostupné obchody na skalních stěnách — ne to nejsou znaky obchodního úpadku. Jde o jedny z nejlepších outdoor reklam loňského roku.

V době volební kampaně by se mohlo zdát, že outdoor reklama je o detailu ve Photoshopu řádně vyžehleného obličeje a krátkém úderném heslu. Při zapojení více kreativity může být ale podoba venkovní reklamy o poznání nápaditější. Podívejte se na nejlepší outdoor reklamy loňského roku, mezi nimiž najdete kokainové vzkazy na veřejných toaletách, obří Tinder fotostěnu, pop-up obchod pro horolezce nacházející se 90 metrů nad zemí na skalní stěně, ale také pořádně nablýskané umění.

Kiwi

Krém na boty Kiwi a jeho agentura Ogilvy Chicago přišli s kampaní, která je ve své podstatě geniální. Vzali všem známá, letitá díla mistrů malířů znázorňující nějakou postavu a těm pak domalovaly nohy se zářivě blyštivými botami. Mimo využití reklam v mnoha formátech ve venkovním prostředí byla zároveň uspořádána i výstava k muzeu, k níž byla vytvořena aplikace poskytující návštěvníkům zábavný komentář.

 

#DeltaDatingWall
 

Aerolinky Delta Air Lines ve spolupráci s randící aplikací Tinder a marketingovou agenturou Wieden + Kennedy New York vytvořily hravou kampaň, díky které si mohl v létě u zdi ve Williamsburgu v Brooklynu kdokoliv udělat selfie z destinací jako je Londýn, Los Angeles, Moskva, Paříž, Honolulu, Mexico city a mnohé další.

Proč by to někdo dělal? Selfies jsou cool a cestování je sexy. Nahrát si fotku od #DeltaDatingWall na Tinder se stalo takřka milou povinností kolemjdoucích. Celá kampaň navíc upozorňovala, že do všech výše vyjmenovaných destinací létá Delta z New Yorku přímou linkou.



Z fontánek na pití tekla tequila Jose Cuervo Silver

V pohádce Dařbuján a Pandrhola teklo v potoku na Kocandě pivo, v jeden den v srpnu v Los Angeles pak něco mnohem ostřejšího. Značka tequily Jose Cuervo se rozhodla v roce 2017 oslavit národní den zasvěcený této mexické lihovině tím, že začne vytékat z veřejných fontánek na pití.

Stříbrná tequila tak prýštila z pítek v nákupním centru Hollywood & Highland, vyhlášeném gay baru The Abbey a na promenádě u Venice Beach. Odpískat nejen stávající, ale i další den, bylo v tomto případě asi jednoduché jen vytrváním u zdroje po několik minut.

Za tímto stuntem stojí agentura CP+B a její povinnost odhánět od zdroje všechny mladší 21 let jí rozhodně nezávidíme. Ti, co se k pítku dostali, ale vypadají více než spokojeně.


Narcos zářili na veřejných toaletách

Král narkobaronů Pablo Escobar je sice mrtev, a to v seriálovém hitu Narcos. Nic to ovšem nemění na jeho odvážné propagaci.

Agentura DonerLA se rozhodla přistoupit ke kampani na novou sérii jedné z nejvýznamnějších shows Netflixu s jistou dávkou vyčůranosti. Nebo minimálně cílí také na ty, co právě čůrají. Pisoáry a držáky toaletních papírů na toaletách barů v Los Angeles, New Yorku  Chicagu a Miami byly v září 2017 vybaveny polepy s nápisem:

„Here in the ’90s? There’s an 80% chance this powder came from the Cali Cartel.”



A vedle tohoto nápisu je pak samolepka připomínající srolovanou bankovku, dosud oblíbenou pomůcku k šňupání kokainu. Dle DonarLA byla tato v politicky korektní době značně nebojácná forma out-of-home marketingu tak populární, že se ji lidé snažili občas i odnést domů.

Oproti utrhávání kusů držáku na toaletní papír jdou takové snahy mnohem lépe u podtácků pod nápoje. Ty byly imitací zrcadla, oblíbeného povrchu pro uspořádávání lajn koksu. Copy byla v tomto případě dvojsmyslně a tím i dvojitě úderná: „Need a great pickup line?"

„Pickup line" znamená „balící hláška" a musíme uznat, že začínáme mít pro marketing seriálu Narcos slabost. Je totiž návykově kontroverzní.

 

V Edeka muselo všechno neněmecké jídlo z regálů pryč

Na začátku loňského roku udělal v Česku veřejné gesto proti xenofobii a na podporu diverzity Lidl. Přiznejme si ale, že to byla spíše šikovná reakce na rasistické komentáře k letáku s černochem, který stejně došel z evropské centrály. Německý řetězec Edeka vyjádřil nyní stejné poselství s o poznání silnějším gestem. Na jedné z jeho poboček v Hamburku se rozhodli na celý den prodávat jenom německé zboží.

Zdánlivě to zní jako sen všech vlastenců, ve skutečnosti to byl ale testament toho, že s do extrému zahnaným pokřikem „Nic než národ" je těžké i najíst se tak, jak jsme zvyklí. Po odstranění veškerého zboží, které nebylo ryze německé, totiž zbyly do značné míry prázdné regály.


Zdroj: CEN

Ty Edeka vysvětlila s nápisem: „Takto prázdný je regál bez cizinců." Další u oddělení sýrů pak říkal: „Tento regál je bez různosti dost nudný." V obchodě v ten den nebyla žádná španělská rajčata, řecké olivy, datle z Maroka ani české pivo. 

Přijmutí takovéhoto gesta může být různé, ale jedno je jisté: chtělo pořádnou marketingovou kuráž.  

Vodka Smirnoff přiznala své zvláštní vztahy s Ruskem

Vodka rusko-amerického původu Smirnoff se rozhodně nebojí kontroverze. Ve své outdoorové reklamě, která se objevila v červnu 2017 v New Yorku, si vzala na mušku nekonečně se táhnoucí obvinění vazeb aktuálního prezidenta USA a jeho lidí na představitele Ruské federace.


Zdroj: Twitter / Kate Kosturski

Plakát vodky se chvástal: „Vyrobena v Americe," zároveň ale  dodával: „Ale pod přísahou s radostí povíme o našich vazbách s Ruskem." Stalo se tak týden poté, co před horní komorou Parlamentu USA svědčil bývalý ředitel FBI James Comey, který tvrdí, že jeho odvolání přišlo poté, co neustoupil tlaku prezidenta na to, aby zastavil vyšetření „ruských vazeb" již dříve odvolaného člena Národní bezpečností rady, Michaela Flynna.

Za kampaní stála kreativní agentura značky, 72andSunny. Tak odvážný koncept si mohla mimo jiné dovolit díky pohnuté historii Smirnoff. Pjotr Arseňjevič Smirnov založil palírnu vodky v Moskvě kolem roku 1860 pod obchodním názvem П. А. Смирнов. Později ovládl značnou část ruského trhu s vodkou a tato značka patřila mezi oblíbence ruského cara. S bolševickým převratem v roce 1917 ale jeho dědic Vladimír Smirnov prchl před nehezkým osudem do Turecka. Značka se přejmenovala na více francouzsky znějící Smirnoff a v roce 1925 byla založena její pobočka v Paříži.

V roce 1930 ji koupil jako již etablovaného evropského hráče Robert Kuneth a přestěhoval ji do USA. Dnes patří Smirnoff pod alkoholového giganta Diageo a vyrábí se v americkém městě Plainfield ve státě Illionis.

 

Nikdo ještě nevyzdvihl pop-up obchod tak vysoko

Pop-up obchody jsou čím dál populárnější. Značky za ně nemusí platit fixní nájmy a obchod se objeví v čase a místě, kde po jeho zboží bude poptávka. Outdoorová značka 37.5 Technology tento přístup ale zahnala do extrému, konkrétně na skalní stěnu Bastille v oblasti Eldorado Canyon v americkém státě Colorado.

Ta je pro lezce modlou a zatraceně těžkou výzvou. Je vyhlášená proměnlivým počasím, během pár hodin na ní můžete zažít silný vítr a déšť i výrazné výkyvy teplot. I proto lezci skutečně můžou tu a tam užít vrstvu či dvě oblečení navíc. A právě proto jim také 37.5 Technology s pomocí agentury WIP postavila pop-up obchod na místě pro to nejvhodnějším: přímo na skále.

K obchůdku v podobě  stanu uchyceného ve skalní stěně vedla cesta dlouhá 90 výškových metrů. Přesto po dobu 2 dnů, kdy byl v provozu, obsloužil na 70 zákazníků. 37.5 Technology vynesla koncept pop-up obchodu doslova do nových výšin. 








Kam dál?


Zdroj: Adweek 

Největší počet oborových cen a zároveň i mediální ohlas měla ovšem jedna nebojácná dívka z bronzu, která se postavila slavnému býkovi z Wall Street. O této kampani i jejích dopadech si přečtěte v článku Bláznivé PR nápady, které neselhaly

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: