Jonáš Čumrik na Konfeře 2018: český svět influencerů se hodně změnil

29. 11. 2018 | Kateřina Tauchenová
Tak tato mačeta byla pěkně nabroušená. Jonáš Čumrik a.k.a. Johny Machette pojmenoval na social media Konfeře, jak na tom je český YouTube i nedostatky v mikrokosmu místních influencerů. Hádejte kolik mu nabídli z ABOUT YOU za účast na večírku?

Jonáš Čumrik alias Johny Machette je jedním z těch českých influencerů, který se označování placené spolupráce na svých sociálních sítích nebojí. V marketingových vodách je o něm známo, že se značkami si buduje dlouholetá partnerství a nová už v podstatě ani neuzavírá. V poslední době se na svém instagramovém účtu také poměrně otevřeně vyjadřuje ke kvalitě tvorby českých influencerů A podobně tomu bylo i během jeho přednášky na nultém ročníku konference Konfera 2018.

Jonáš Čumrik na Konfeře. Zdroj: FB Konfera

Podle něj se svět českých influencerů za poslední roky hodně změnil. První vlna influencerů, do které patřil třeba Jirka Král, se na sociálních sítích věnovala tomu, co je prostě bavilo. „Kluci hráli počítačové hry a točili se u toho, holky zas bavily šminky, tak začaly točit beauty vlogy. Ale všichni dělali to, co pro ně bylo nějakým způsobem přirozené,“ popsal.

Třeba zmíněný Jirka Král rozjížděl svůj YouTube kanál sérií herních videí “Jirka hraje”.

A na herní videa se ve svých začátcích zaměřoval i slovenský youtuber GoGoMan.

Mezi první beauty vlogerky pak patřila třeba Petra Vančurová alias PetraLovelyHair, která jako jedna z mála zůstala beauty tematice věrná a make-up tutoriály točí dodnes.

Pak přišla druhá vlna, lidi, kteří už nedělali jen to, co je bavilo, ale co bylo trendy. „Na téhle druhé vlně ale nebylo nejsmutnější to, že to dělali pro peníze a vlastně jenom kvůli tomu, aby nemuseli chodit na brigády. Horší bylo, že se do téhle komunity dostal clickbait, což já přirovnávám k titulkům v bulváru. Ale každý klik a každý view se počítá, takže se pak běžně stávalo, že se nějaké video jmenovalo ´Smrt mého nejlepšího kamaráda´ a šlo o video z Minecraftu, kde jedna postava umře, což se do té doby prostě nedělalo,“ dodal.

Specialistou na clickbaitové názvy videí je třeba youtuber Petr Kraus, který svá divea publikuje na kanálu peeetaaa TV. Obecně tzv. reakční youtubeři jsou pro druhou vlnu charakterističtí, jejich tvorba je založená primárně na ironickém komentování tvorby dalších youtuberů. Když někoho slavnějšího natřete už rovnou v titulku a vybrousíte to nějakou clickbait technikou, tak se views jen posypou.

A pak přišla třetí vlna – museři. „Jsou to lidi, kterým je od 13 do 21. A to už je úplně jiný svět. Tihle lidi už uvažují úplně jinak než youtubeři nebo instagrameři a mají fakt obrovský vliv. Mnohem větší, než měla ta první vlna youtuberů. Oni totiž oslovují své fanoušky nejen online, ale dokáží to i offline. Vánoční návaly na Chodově jsou nic oproti tomu, když tam přišli čtyři museři, aby zamávali z pódia,“ přiblížil publiku nejnovější trendy, které jsou pro většinu dospělých nepochopitelné.

Kdo jsou a kde se vlastně vzali museři? Tato skupina influencerů se původně formovala kolem hudební aplikace Musical.ly, tedy platformy, na které teenageři tvořili krátká videa s imitacemi tance a zpěvu na  písně známých interpretů. Musical.ly letos v létě sice zaniklo, když se spojilo s podobnou aplikací Tik Tok, avšak trend muserů to nijak neoslabilo.

Na muserská videa se ale můžete podívat i v případě, že svůj účet na Tik Tok nemáte. Stejně jako influenceři z předchozích vln jsou i oni aktivní i na dalších sociálních sítích - tedy vyjma Facebooku. Ten už je pro tuto generaci v podstatě mrtvou platformou.

Jednou z představitelek české muserské scény je Mína, jejíž videa můžete sledovat kromě Tik Toku i na jejím You Tube kanálu, který odebírá skoro 160 000 lidí.

Kromě toho má Mína skoro 198 tisíc followerů na Instagramu, spolu s dalšími musery vydala knížku, spustila vlastní merch a také jezdí po různých vystoupení po celé ČR.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Dohromady jsme neporazitelní!

Příspěvek sdílený Minaisbest (@minaisbest),

Oproti výše zmíněné druhé vlně influencerů, ale podle Čumrika zástupci nové vlny vypadají, že to, co dělají, je opravdu baví. „A zatím přistupují docela rozumně i k reklamám. Každý z nich má třeba dvě až tři dlouhodobé spolupráce a není to tak, že by každý den propagovali něco jiného,“ vysvětlil Čumrik. „Je to pěkný, že se vracíme zpátky ke kořenům a k tomu, co dobře známe,“ dodal.

About You ukázalo pravdu

Čumrik vidí nepochopení fungování influencer marketingu i na straně firem působících v Česku. Praktický příklad takového přístupu ukázal na příkladu mediálně velmi probírané kampaně ke spuštění e-shopu About You:

 „To mi takhle před nedávnem přišel email od jednoho internetového obchodu, ve kterém mě zvali na velký zahajovací večírek. (Všichni víme, že šlo o About You). A v tom textu bylo napsáno, že je to VIP akce, kam je pozváno JEN 300 vybraných influencerů. Tak jsem si říkal: ‚Hmm, to zní fakt zajímavě, dělat něco, co bude dělat dalších 299 lidí. Protože to je přesně ten důvod, proč to dělám...'

Samozřejmě mi za to nabídli finanční ocenění, které v mém případě bylo ve vyšších desetitisících. Takže za to, že někam přijdu, udělám si pár Stories, jsem mohl vydělat pěkný peníze. Ale já si myslím, že mám nějakou osobnost a nechci se spojovat s něčím, co sám nepoužívám a s čím nemám zkušenost. Proč bych to taky dělal, proč bych měl svým fanouškům doporučovat něco, co neznám.“

Ne všichni ale ke spolupráci se značkami přistupují tak zodpovědně jako Čumrik. „Nestačil jsem se divit, kdo všechno na ten večírek za peníze vlezl. Youtubeři, blogeři, celebrity.  A tak jsem si říkal, že se konečně ukáže, kdo z těch, kteří tvrdí, že jsou upřímní a svým followerům by nikdy nelhali, říká pravdu,“ popsal. Podle něj nejen, že na večírek přišlo mnoho z těch, kteří na svých profilech tvrdí, že propagují jen to, s čím mají vlastní zkušenost a čemu věří, ale hlavně minimum z nich ty příspěvky označilo jako placenou spolupráci.

Na českém Twitteru se ten večer teda konečně něco dělo, což bylo super. Sociální sítě ale byly zahlcené příspěvky desítek influencerů, kteří se fotili na těch stejných místech, skoro ze stejných úhlů a používali skoro stejné popisky,“ podotkl. „Svým způsobem to ale bylo geniální, protože na tu skupinu, na kterou se cílilo, to prostě funguje. Oni pak přišli domů ze školy a šli se podívat, co mají na tom e-shopu nového,“ doplnil.

 

Fotky z večírku ke spuštěné e-shopu About You byly všechny na jedno brdo. Zdroj: Instagram

Čumrik se ale do zkoumání kampaně k About You pustil ještě trochu více do hloubky. Vzal jsem 50 Stories a podíval se, kolik z nich je označeno jako spolupráce. A bylo jich přesně 5. A to vše se stalo PO Měsíci trasnparentnosti,“ shrnul výsledky svého malého průzkumu.  „Takže i po Měsíci transparentosti a po tom, jak všichni do médií říkají, že už nepropagují jen tak něco a že jim záleží na tom, aby si produkty vybírali. Pak stačí jeden večer, abyste viděli, že je úplně jedno, co říkají do médií a jak se snaží prezentovat. Ale když zacinkají penízky, tak tam prostě jdou,“ dodal.

Na závěr své přednášky měl ale pro publikum schovaný ještě jednu zajímavost, na kterou narazil během zkoumání toho, jak české firmy a influenceři k označování sponzorovaných příspěvků přistupují:

„Začal jsem to téma trochu víc zkoumat a narazil jsem na v médiích často zmiňovaný průzkum FSV UK, kde jednou z použitých fotek byla i moje fotka z Instagramu. A právě u ní byla otázka, jestli to je nebo není reklama. 9 z 10 dětí řeklo, že není, což výzkumníci vyhodnotili jako špatnou odpověď. Jasně, jsem tam já někde na dovolený, držím v ruce plechovku s Colou. V očích marketéra je to jasná reklama. Jenže problém je v tom, že to reklama vůbec nebyla, byla to normální fotka z výletu, takže ty děti vlastně měly pravdu. Takže bych řekl, že nejenom že my influenceři nejsme skvělí a úžasný a neděláme jen dobro, ale rádi jdeme tam, kde to pěkně cinká, ale na druhou strany oni ani ty dospělí to na těch sociálních sítích zatím moc nezvládají.“

 

 

Konfera ale i výše zmiňované přednášky ukázaly, že český trh s influencery se má od toho světového ještě co učit. Ale edukace by neměla chybět ani na straně druhé, tedy u konzumentů obsahu produkovaného influencery. A vzhledem k tomu, že jeho konzumenty jsou velmi často malé děti, měla by edukace začít právě u nich.

Kam dál?


Večírek ke spuštění e-shopu About You nebyl jediným průšvihem spojeným se zavedením této značky na český trh. Celý jeho start ukázal, že navzdory názvu It's not ABOUT YOU, zákazníku.

Štítky dokumentu: Facebook Instagram YouTube
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.