AMP od Google: Přinese zásadní změny pro mobilní marketing?

9. 10. 2018 | Duncan Hendy
Dle Googlu se optimalizované AMP stránky zobrazí šestkrát rychleji než normální web, medián zobrazení AMP je asi půl vteřiny. Výsledky průzkumu Google dále uvádějí, že se díky AMP může zvýšit návštěvnost webu o 10 %, více jak zdvojnásobit se může čas strávený na webu. AMP s sebou ale nesou i negativa. Zjistěte jaké a posuďte, jestli se vám přechod na AMP vyplatí.


Zdroj: Google

Podle průzkumu 53 % uživatelů brouzdajících na internetu prostřednictvím svého mobilu opustí webovou stránku, pokud se nenačte do tří vteřin. Podle statistik společnosti Google se ale průměrná doba načtení webové stránky pohybuje mezi 14 až 19 vteřinami. To byl pravděpodobně jeden z hlavních důvodů proč právě Google před časem přišel s tzv. Accelerated Mobile Pages (AMP), které by načítání stránek na mobilech urychlily. Co budou ale AMP znamenat pro marketéry? Na to pro čtenáře Marketing Journalu odpovídá content strategy manager Duncan Hendy z Kentico

Podle StatCounter si přístup k internetu přes mobilní zařízení nedávno vůbec poprvé celosvětově ukousnul největší podíl. K internetu se přes mobil připojilo 51,3 % uživatelů. Není to nic překvapujícího, jako marketéři jsme očekávali, že tento den jednou přijde. Proto jsme také připravovali webové stránky tak, aby byly responzivní a na mobilních zařízeních se správně zobrazovaly a lehce ovládaly. Ano, byli jsme připravení, jenže pak přišlo AMP…

 

Co to AMP vlastně je?

AMP je zkratka pro Accelerated Mobile Pages. Jde o open-source program od Google specificky navržený tak, aby uživatelům mobilních zařízení umožnil na internetu brouzdat lépe a především rychleji

Částečně šlo o technologickou odpověď na Instant Articles od Facebooku, které umožňují články na externích webech zobrazit 10krát rychleji bez nutnosti nejrozšířenější sociální síť opustit. AMP v podstatě představuje jakousi „odlehčenou“ verzi vašich webových stránek. Bez komplikované grafiky se na mobilu načítá mnohem rychleji. A to nejen proto, že je její struktura a obsah jednodušší a optimalizovaný pro chytré telefony, ale také proto, že jsou veškerá data nahraná přímo u Google, takže načítání nezbrzďuje žádný mezi-server. Prakticky to tedy znamená, že mobilní webové prohlížeče váš web v AMP zobrazí takřka okamžitě.

Je jasné, že uživatelé toto zrychlení ocení, ale co to představuje pro váš marketing? Už samotná definice AMP přináší více otázek než odpovědí. O jak velkém odlehčení webu mluvíme? Nepřijdeme kvůli uložení dat na serveru Google o analytiku návštěvnosti webu? Nebylo hlavním smyslem responzivity nemít dva různé weby, což už s AMP neplatí? Pojďme se na klady a zápory AMP podívat blíže.

Příklad použití AMP

Web The Guardian – vzhled klasického webu



Stejný web ve výsledcích vyhledávání Google a jeho AMP podoba:

A srovnání klasické mobilní verze webu a AMP verze:


zdroj: theedesign.com

Rychlejší = lepší pro všechny?

Ve světě, ve kterém ztratíte 47 % návštěvníků webu jen kvůli nahrávacímu času delšímu než tři vteřiny, je rychlost opravdu klíčová. Podle Google se optimalizované AMP stránky zobrazí šestkrát rychleji než normální web (podle Washington Post je to o 88 % rychleji), medián zobrazení AMP je asi půl vteřiny. 

Výsledky průzkumu Google dále uvádějí, že se díky AMP může zvýšit návštěvnost webu o 10 %, více jak zdvojnásobit se může čas strávený na webu, míra opuštění se může snížit o 35 % a především – vše může vést k 20% nárůstu konverzí. Z tohoto pohledu to může vypadat jako výhra jak pro samotné uživatele, tak pro marketingová a obchodní oddělení firem.

 

Kde je háček?

Google tvrdí, že nebude AMP stránky oproti klasickým webům ve vyhledávání na mobilech nijak zvlášť protěžovat. Jenže – pokud máte web, který se na mobilu zobrazí rychleji než jiná stránka, máte mnohem větší šanci, že vás algoritmus vyhledávače Google zařadí ve výsledcích vyhledávání výše. AMP se navíc ve vyhledávání zobrazují v horizontalním rámečku nad ostatními výsledky. Z tohoto pohledu je tedy jasné, že AMP hrají a budou hrát ve vyhledávání na mobilních zařízeních důležitou roli. 

Co to znamená v praxi? To, čemu jste se chtěli vyhnout přípravou responzivního webu. Budete muset spravovat weby dva. Klasický a AMP. A ani u AMP verze se neobejdete bez jeho optimalizace pro vyhledávače. Ačkoli se zobrazuje rychleji, jako odlehčená verze má oproti té klasické také méně obsahu. Pokud tedy nechcete, aby váš web ve výsledcích předběhly jiné AMP weby, budete se muset snažit. A to znamená dvojité náklady nejen na přípravu a správu webu, ale i na jeho optimalizaci pro vyhledávače.

 

Když je AMP složité

Ačkoli se Google snaží, aby bylo nasazení AMP verze webu maximálně jednoduché, zatím se to neobejde bez potíží způsobených často konfliktními informacemi a frekventovanými updaty. Kód je volně dostupný a Google nabízí optimalizační tutoriály, ale ani tak si integrační nástroje AMP nemusí vždy poradit a být plně kompatibilní s některými funkcemi vašeho webu. Kapitolou samou o sobě je odlehčování webu od grafiky a designu, se kterými ale může mizet i podstatná část vašeho brandu.

Nezapomínejme také nato, že jedním z důvodů, proč jsou AMP tak rychlé, je uložení dat na serveru Google. V reálu to nejste přímo vy, kdo uživatelům obsah nabízí, ale Google, který jim zobrazuje kopii vašeho webu, kterou má uloženou u sebe. S tím samozřejmě vyvstává otázka, na kolik máte pod kontrolou obsah i analytická data.

Samozřejmě, pokud máte z mobilních zařízení velkou návštěvnost, AMP vašim serverům částečně uleví. Zároveň ale můžete říct sbohem současné podobě vaší datové analytiky, protože AMP ukládá a sleduje data jinak než běžné weby. Můžeme předpokládat, že se v budoucnu objeví řešení, které tento problém vyřeší a umožní marketérům sledovat chování uživatelů i na AMP stránkách, tak jak jsou zvyklí. V tuto chvíli ale tak daleko zatím nejsme.

 

AMP: Ano, nebo ne?

Jak už vyplynulo z předchozích odstavců, názory na to, jestli je mít AMP verzi webu výhodné, nebo dokonce nutné, se různí. Někteří za tím vidí jen snahu Googlu šikanovat podnikatele a převzít vládu nad jejich obsahem. Jiní se obávají ztráty analytických dat a přetržení spojitosti mezi značkou a obsahem. S tím souvisí i problém konzistence značky a marketingové komunikace, protože se od sebe budou klasická a AMP verze webu lišit. Z druhé strany barikády se pak ozývají hlasy vyzdvihující důležitost rychlejších časů nahrávání a z nich plynoucích vyšších prodejů.

Pokud provozujete blog nebo zpravodajský web, jsou benefity AMP jasné. Ke svým čtenářům dostanete články na mobilech rychleji než kdy dřív, a navíc se můžete objevit v Google News. Třeba ale e-shopy už budou mnohem více balancovat na hraně výhod a nevýhod.

Zatím to každopádně vypadá tak, že AMP rozhodně není tím, co si marketéři pod přítomností své firmy v mobilním online světě představovali. Většina se jich proto zatím drží dál a raději sleduje, jak se celá situace vyvine, než aby dělala nějaká zásadní rozhodnutí. I přesto už dnes na AMP běží 25 milionů webů s více jak 4 miliardami stránek.

Možná je tedy přeci jen na čase zvážit, jestli to není cesta, kterou byste se měli vydat, nebo se na ni minimálně připravit. I kdyby to mělo být jen vytvořením několika zkušebních stránek, abyste otestovali, jak může AMP ve vašem marketingu fungovat, s jakými náklady a přínosem.

Kromě mnoha otázek, příležitostí a výhod totiž AMP přináší ještě jednu důležitou věc. Je možné, že se za čas stane standardem a definicí toho, co pro web znamená být „mobile-ready“. A marketéři by na to měli být připraveni.

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.