Facebook ztrácí pozornost svých uživatelů. Čas, který na něm lidé tráví, klesá

18. 9. 2018 | Matěj Kameník
Dle dat výzkumné agentury Nielsen ztrácí Facebook čas a pozornost svých uživatelů. Průměrná doba, kterou uživatelé tráví na Facebooku v porovnání s předchozím rokem poklesla o 7 %. Do popředí se dostává Google v čele s YouTube.

Čas, který lidé tráví na platformách Facebooku za poslední rok klesl o 7 %. Naznačuje to nová studie společnosti Nielsen, kterou zpracoval známý analytik Brian Weiser z Pivotal Research. Přestože lidé stále více používají Instagram, který patří Facebooku, stále to nestačí na vyrovnání poklesu, který zažívá Facebook.

Wieser ve svém komentáři zmínil, že celkový podíl digitální spotřeby a trávení času na platformách patřících Facebooku (Messenger, Instagram a WhatsApp) klesl ze 16.9 % za minulý rok na 15.2 % letos. Jedná se o procentuální podíl na spotřebě digitálního obsahu v porovnání se všemi sociálními sítěmi.

Tato statistika není pro Facebook jedinou špatnou zprávou. Z nového průzkumu mezi teenagery ve věku od 13 do 17 let, který zpracovala nezisková organizace Common Sense Media, vyšlo, že pouze pro 15 % dotazovaných je Facebook první volbou mezi ostatními sociálními sítěmi. Od roku 2012, kdy byl Facebook jasným oblíbencem pro 68 % respondentů v dané věkové kategorii, došlo k výraznému poklesu popularity.

Tato data naznačují, že spotřebitelé se stále více odvracejí od největší sociální sítě na světě ve prospěch svých konkurentů. To může mít na svědomí nejen série nešťastných skandálů, kterým Facebook za poslední dobu čelil, ale také rostoucí počet konkurenčních sociálních sítí a měnící se trendy.

Zatímco Facebook upadá, čísla Googlu rostou

Data z firmy Nielsen poukazují ještě na pár znepokojujících detailů pro Facebook. Během posledních dvou let se jeho podíl na spotřebě digitálního obsahu ve všech aplikacích snížil z pouhých 20 % na přibližně 15 %. Naopak, podíl hlavního soupeře Googlu, v čele s YouTube, výrazně vzrostl - z méně než 25 % před dvěma lety na téměř 35 % dnes.

Instagram byl pro Facebook v Nielsenových datech menší záchranou. Doba, kterou uživatelé tráví na Instagramu se v uplynulém roce zvýšila o 38 %, a počet uživatelů vzrostl o 15 %. Facebook naopak zaznamenal mnohem skromnější narůst počtu uživatelů, a to o 3,5 %.

Ale jak zdůraznil Wieser, protože Instagram je mnohem menší a méně vyzrálý než Facebook, nemůže vykompenzovat všechny ztráty větší služby.

Pokles Facebooku jde ruku v ruce s nedávnými skandály a změnami v ubírání celé platformy. Pověst pošramocenou díky ruským dezinformačním kampaním a skandálu s Cambridge Analytica se Facebook snaží napravit kvalitou času, který zde uživatelé tráví a ne jeho množstvím. S tím souvisí Facebookem samotným spuštěné změny se snahou nabídnout uživatelům na největším sociálním médiu více smysluplný čas oznámené na počátku tohoto roku. U nich se totiž se snížením doby strávené na modré platformě počítalo.

Údaje společnosti Nielsen ovšem naznačují, že pokles stráveného času na nejznámější sociální sítí začal již v roce 2016, dlouho předtím, než společnost začala upřednosťnovat kvalitu času, který uživatelé stráví na aplikacích a stránkách Facebooku.
Zdroje: businessinsider.combloomberg.com

Kam dál?


Více o nové strategii největšího sociálního média si přečtěte v článku Facebook má velký plán, jak vás přimět bavit se s přáteli. Dopady s tím souvisejících opatření byly patrné za necelý měsíc. Již v únoru jsme informovali o tom, že lidé na Facebooku tráví o 2 minuty denně méně než před 3 měsíci.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: