Facebook zakázal na svých platformách přístup Cambridge Analytica, datové společnosti, co pomohla Trumpovi k prezidentskému postu

19. 3. 2018 | Petr Michl
Pokročilé cílení reklam na FB platformách pomocí psychometrie od Cambridge Analytica stálo Donalda Trumpa údajně 6 milionů dolarů a mělo hrát zásadní roli při jeho volebním vítězství. Dle Facebooku k němu byla ale zneužita data 50 milionů uživatelů s pomocí podvodné aplikace.


Mark Zuckerberg na jeho Q&A debatě 14. května 2015. Zdroj: Facebook

Facebook v pátek 16. března suspendoval účty pro Strategic Communications Laboratories, organizaci náležící pod Cambridge Analytica, datovou společnost, která se chlubí schopností nejpokročilejší formy cílení reklamy pomocí psychometrie. S ní prý dokáže vytvořit voličské profily uživatelů Facebooku jdoucí mnohem dále než za odhad jejich politické orientace.

Za suspendací stojí zneužití dat v aplikaci

K výše uvedeným informacím je potřeba dodat, že Cambridge Analytica sloužila během posledních amerických prezidentských voleb týmu Donalda Trumpa. Ten jí měl za to zaplatit 6 milionů dolarů. Pokud je ovšem jen částečně pravdou to, co Cambridge Analytica o významu své role říká, jednalo se o směšnou částku.

Facebook nyní oznámil, že vytvoření voličských profilů bylo provedeno v rozporu s jeho pravidly. V roce 2014 vznikla aplikace „thisisyourdigitallife" využívající Facebook Login API, která umožňuje používat lidem jejich profil v rámci aplikací třetích stran, jež nenáleží Facebooku. Takto vytěžila údaje 270 tisíc profilů. Potud proběhlo vše dle pravidel.

Proti podmínkám Facebooku ovšem je, když subjekt stojící za aplikací zjištěná data přeprodá někomu dalšímu. A to se zde stalo. Samotnou aplikaci vytvořil profesor Alexander Kogan jako výzkumný projekt na jméno Cambridgeské univerzity. Poté ji přeprodal Cambridge Analytica, která ovšem není svázaná s jednou z nejslavnějších univerzit světa žádnou právně relevantní formou.

Dalším ještě více problematickým, ale Facebookem raději příliš neprobíraným tématem je, že uživatelé aplikace „thisisyourdigitallife" dali jejím použitím také souhlas k využití dat jejich přátel na Facebooku. Celkový data set tak měl zahrnovat až 50 milionů profilů

Facebook tuto skutečnost zjistil již před nějakou dobou a požádal Kogana i Cambridge Analytica, aby data smazali. Což se prý mělo stát. Nyní ovšem Facebook dává vědět, že „před několika dny získal informace, které v rozporu s certifikacemi, jež  jim byly dány, naznačují, že všechna data nebyla smazána". Suspendace Cambridge Analytica následovala vzápětí. V praxi to znamená, že CA nemůže spravovat FB stránky klientů ani jejich reklamy. Pro každou firmu, která poskytuje tyto služby, je to pochopitelně obrovská ztráta, něco, co jim znemožňuje dělat práci a nutí klienty poohlédnout se jinde. 

 

Další PR průšvih pro Facebook, který je skutečně mrzí

Nejedná se o první porušení datových podmínek při nakládaní s aplikacemi na Facebooku. Toto je ale pro největší sociální médium speciální. Je totiž dalším důkazem, že je platformou neomezených možností, bohužel i pro ty, co chtějí detailně poznat obrovské množství lidí a poté ovlivnit jejich smýšlení, často s pomocí morálně sporných taktik.


Video, v kterém produktový manažer Facebooku, Samidh Chakrabarti, přiznává, že Facebook může škodit demokracii.

To může zamrzet při prodávání nějakého zbytečného, ale neškodného produktu. Pokud se bavíme o ovlivňování voleb a jejich narušování způsobem, který výrazně ovlivňuje demokratickou soutěž, začíná jít skutečně o něco vážného. Mark Zuckerberg nemohl uvěřit zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA v roce 2016 a dokonce poté věnoval velké množství času objíždění volebních okrsků, které vítěznému kandidátovi vyjádřily výraznou podporu.

Facebook byl součástí vyšetřování ohledně narušení amerických prezidentských voleb ruskými silami a bylo jednoznačně řečeno, že nebyl schopen jejich ovlivnění cizími mocnostmi zabránit. De facto jim k tomu dal volné hřiště. Dokonce sám Facebook nedávno deklaroval, že může být pro demokracii škodlivý. Něco takového se jistě nevyslovovalo lehce. Aktuální krok je další hořkou pilulkou, kterou Mark Zuckerberg polyká ve snaze o nápravu.

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: