Facebook používá data z dvoufaktorového ověření k zacílení reklam

1. 10. 2018 | Matěj Kameník
Facebook, soukromí uživatelů a ochrana dat. Po nedávných skandálech se zdálo, že Facebook se ze svých chyb poučil a soukromí svých uživatelů bere jako vážnou věc. Je tomu opravdu tak?

Podle informací, které zveřejnil server Gizmodo se ukázalo, že Facebook používá data zadávaná uživateli při nastavení bezpečnosti k cílení reklam. Může se jednat například o telefonní číslo, získané prostřednictvím dvoufázového ověření. Toto číslo by mělo sloužit pouze pro autorizační účely a nemělo by být sdíleno s třetími stranami. Facebook i přesto používá toto číslo také pro cílení reklam.

Facebook využívá informace, které jim uživatelé sdělují za cílem zvýšení bezpečnosti svého účtu. Kromě zvýšení bezpečnosti dochází k porušování jejich soukromí, aniž by se Facebook jasně zmínil k čemu budou tyto informace využívány.

Skupina profesorů, z nichž tři patří pod bostonskou Northeastern University, odhalili tyto praktiky díky výzkumu, který se týkal cílení reklam na sociálních médiích. V něm se řeší i to, jak může být popsaný přístup Facebooku brán uživateli: 

„Uživatelé mohou tyto údaje přirozeně poskytovat pouze s ohledem na bezpečnostní účely, pokud se používají k reklamě, může to významně narušit očekávání uživatelů v oblasti ochrany soukromí.“

Facebook cílí i na základě dat, které uživatelé nemohou kontrolovat

Podle výzkumu není dvoufázové ověřování jediný způsob, kterým Facebook shromažďuje data a narušuje soukromí svých uživatelů. Facebook také cílí reklamy na základě kontaktních informací, které mu nebyly poskytnuty přímo. Představte si, že nemáte na Facebooku své služební číslo nebo pracovní e-mail. Některý váš kolega má vaše obě kontaktní informace uloženy ve svém telefonu a adresář má propojený s Facebookem. Tak málo stačí k tomu, aby se vaše kontaktní informace dostaly k Facebooku a ten je použil pro cílení reklam.

Tyto kontaktní údaje patří k těm, které uživatelé záměrně s Facebookem nesdíleli. Podle výzkumu cílení nezabránilo ani nastavení nejvyšší úrovně ochrany dat.

Zdá se, že Facebook se ze svých chyb opravdu nepoučil a pouze je maskuje určitými mechanismy. Může se jednat o dvoufázové ověření či možnost přizpůsobit si své vlastní nastavení soukromí. Podle výzkumu se Facebook pouze snaží navodit falešný pocit bezpečí a uživatelská data stále používá pro reklamní účely.

V reakci na skandály, kterým Facebook v minulosti čelil, vzniklo několik nových mechanismů, které by měly uživatelům pomoci chránit svá data. Jedním z mechanismů je zpřístupnění nástrojů, kterými mohou uživatelé regulovat svoje soukromí a zabránit tak třetím stranám k přístupu k datům.

Nejnovější odhalení naznačují, že tyto změny jsou z velké části jen „na oko“. Facebook tak zůstává nadále primárně tím, čím byl vždy -  strojem pro shromažďování dat a cílení reklam. Navíc zpráva z pátku 28. září o možných více než 50 milionech kompromitovaných uživatelských účtech naznačuje, že ani ochrana dat se ji zase tak nedaří. 

V reklamním průmyslu se určitě odehrávají i mnohem horší praktiky, ale je znepokojující, že  Facebook i po skandálu spojeném s Cambridge Analytica a po všem, co následovalo, stále nepřistupuje k soukromí svých uživatelů s dostatečnou opatrností.

Zdroje: businessinsider.com, gizmodo.com

Kam dál?

Na veřejnost Facebook působí tak, že se pro své uživatele snaží zajistit co největší kontrolu nad jejich soukromím. Nedávno ohlásil i nové metody, díky kterým se snaží zkvalitnit čas, který uživatelé na Facebooku tráví. Podle posledních statistik nicméně vyplývá, že uživatelé opravdu tráví na Facebook méně a méně času.

Štítky dokumentu: Facebook Reklamy na Facebooku

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: