Facebook o vztazích, lásce a analýze dat

17. 2. 2014 | Irena Šovčíková
S Facebookem prožíváme mnohdy skoro celý náš život. Včetně vztahů, lásek a románků. Právě na romantické vztahy se Facebook zaměřil v nejnovějších datových analýzách.

Kromě více či méně kýčovitých reklamních kampaní sebou svátek svatého Valentýna i přinesl několik velmi zajímavých, jak jinak než zamilovaných, dat, přímo ze sociální sítě Facebook. Ten se zaměřil na to, jak se mění frekvence zpráv před vztahem a během vztahu i na to, co ukazuje na potenciálně budoucí vztah. Vybrali jsme pro vás zajímavé poznatky z celé valentýnské série, kterou vytvořil tým Facebook Data Science.

Facebook se v sérii datových analýz díval na data o vztazích z různých pohledů - kromě náboženství pokryl například také věkové rozdíly, délku Facebookových vztahů a další vesměs sociologická a nijak překvapujicí data. Pokud do nich chcete nahlédnout, kompletní seznam článků najdete zde. My se ale podíváme na data spojená s využíváním sociální sítě v rámci vztahu a zamilovanosti.

Facebook je prý schopen určit, že se daná dvojice brzy dá oficiálně dohromady. Začne to častými návštěvami profilu toho druhého, pravidelným vyměňováním si zpráv a posíláním příspěvků na profil. Právě příspěvky na profilu podle Facebooku jsou silným ukazatelem. Ode dne 0 se jejich počet začne pomalu zvedat a zhruba 12 dní před začátkem je frekvence zveřejňování statusů na zdi budoucího partnera 1.67 příspěvků za den. V momentě kdy se dvojice oficiálně dá dohromady, frekvence zpráv na profilu začne zvolna, ale nezvratně klesat. Dá se to však vysvětlit hlavně tím, že páry ve vztahu tráví mnohem více času spolu i v offline světě, a tak nemají potřebu si psát po zdech.

To ale není všechno - na základě anonymizovaných a automaticky vyhodnoceného obsahu postů na profilu Facebook vyhodnotil, že s délkou vztahu vzrůstá i množství pozitivních emocí. „Rozchodová sezona" Facebooku připadá na letní měsíce - květěn až červenec. Pokud ale váš vztah překonal tři měsíce, jste podle dat z největší sociální sítě za vodou - tyto vztahy s velkou pravděpodobností vydrží ještě pár let.

Už podle dřívější studie dokázali výzkumníci na základě dat z Facebooku vytipovat ty, kteří byli ve vztahu a dokonce k nim správně určit jejich partnera. Hlavním indikátorem v tomto výzkumu nebylo množství sdílených kontaktů, ale spíš jakýsi "rozptyl" sociálních vztahů. To znamená, že i sdílení přátelé se vzájemně znali. Ti, kteří byli skutečně ve vztahu, tak působili jako jakýsi most - představovali své přátele partnerovým přátelům atd. Podle speciálního algortimu dokázali k sobě vědci v 60 % správně přiřadit manžele a ve třetině případů partnera. Páry, jejichž sociální sítě se nezhušťovaly, se dle výsledků studie měli o 50 % větší pravděpodobnost rozchodu v nejbližších 2 měsících.

Co si o odhadech lásky na základě Facebookových dat? Jsou podle vás relevantní?

Zdroj: Facebook Data Science

Štítky dokumentu: Facebook Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: