Český crowdfundingový rekord: Nový deník vybral na rozjezd 7 milionů korun

17. 10. 2018 | Petr Michl
Potřeba velkého nezávislého média je v Česku zřejmě silná. 7 milionů korun od prvních předplatitelů Nového deníku bylo vybráno s kampaní, co stála jen 20 tisíc Kč. Za prvních 24 hodin měl již 1500 předplatitelů.


Zdroj: podporte.novydenik.cz

Český crowdfunding má další rekord, tentokrát ten týkající se absolutní výše vybrané částky na českém území. Včera na konferenci Czech Internet Forum prozradil ředitel Nového deníku Ján Simkanič, že prosbu o podporu rozjezdu nového nezávislého a placeného deníku vyslyšelo přes 5 400 lidí, kteří přispěli částkou převyšující 7 milionů korun a stali se předplatiteli.

Obdivuhodné to je mimo jiné tím, že crowdfunding probíhal na vlastní platformě a dle Simkaniče stála kampaň jen cca 20 tisíc korun. Výsledek předčil výrazně vlastní cíle, těmi bylo 3 tisíce předplatitelů digitální verze a 1 tisíc předplatitelů té tištěné. 

Překonání maximální částky vybrané skrze crowdfunding v Česku to je poměrně výrazné. Dosud nejúspěšnější projekty nepřekonaly hranici 3 milionů korun, v rozmezí 2-3 milionů několikrát vybrali od svých podporovatelů „žlutí trabanti" Dana Přibáně. Projekt Nakopni Jatka získal na HitHitu více než 2,4 milionu korun. 


Nový deník se evidentně trefil do okamžiku, kdy určitá část společnosti cítí, že zde projekt klasického kvalitního nezávislého deníku chybí. A Simkaničova slova o průběhu náboru elitních novinářů to dokládají:

„Povedlo se nám nabrat během léta 40 lidí za 2,5 měsíce. A to jsem ještě část z této doby byl na dovolené. Můžeme za to děkovat tomu, že je v Česku mediální situace tak špatná.“ 

Podobná potřeba byla pociťována na Slovensku již před 4 lety. Pokus finanční skupiny Penta o vstup do vlastnické struktury akciové společnosti Petit Press, která je vydavatelem Denníku SME, vyvolal odchod novinářů a vznik Denníku N. Důvodem, proč podobná reakce na oligarchizaci médií nastala v Česku až s pořádným zpožděním, je dle Simkaniče mimo jiné to, že tu jsou ve srovnání se Slovenskem kvalitní veřejnoprávní média a slušnou úroveň mají i některá další zpravodajská masmédia. 

Denník N je nyní duchovním otcem českého projektu předávající mu vlastní know-how. Zároveň v něm drží 25,5 % akcií. Hlavní podíl financí vložili do projektu na začátku investoři, kteří patří také mezi zakladatele Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. Ve vydavatelství vlastní skrze společnost Independent Press a.s. 51 % akcií. Zbývající akcie mají postupem času získat klíčoví zaměstnanci vydavatelství. 

Nový deník nemá ovšem zdaleka vyhráno. „Do černých čísel bychom se mohli dostat během 4 let,“ podotkl Simkanič s tím, že při více než 40 zaměstnancích je vybraných 7 milionů korun spíše pěkný impuls pro začátek. Ten bude pro digitální vydání datován touto nedělí 28. října, tištěná verze se začne vydávat v lednu 2019.

Kam dál?



Pokud mluvíme o českých crowdfundingových projektech, je tu z pohledu maximální vybrané částky jeden úspěšnější. Jde o české ponožkoboty Skinners, jejichž tvůrci vybrali na globálním Kickstarteru od lidí z celého světa 635 tisíc dolarů, tedy při aktuální kurzu přes 14 milionů korun. Přečtěte si podrobný popis toho, jak se jim to podařilo, v článku Případová studie: Za úspěchem Skinners na Kickstarteru stojí promyšlená strategie a tvrdá práce.

Štítky dokumentu: Media Relations Startup

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: