Avast chce, aby byly děti safe online. Pracuje na tom s Jirkou Králem

5. 3. 2018 | Petr Michl
Portál a kanály v sociálních médiích zasvěcené bezpečnosti dětí na internetu, ale i fyzické přednášky na základních školách. To slibuje projekt Avastu „Buď safe online", do kterého se i zapojila i hvězda českého YouTube, Jirka Král.



Děti ve věku 9-12 let jsou aktivní průměrně na třech různých sociálních sítích. Nejpopulárnější jsou YouTube (93 %), Instagram (78 %) a Facebook (60 %). Povolená věková hranice pro založení účtu na sociálních sítích je přitom 13 let. Téměř polovina (42 %) dětí v tomto věku si přes internet píše s lidmi, které nikdy neviděla. Ukázal to průzkum české technologické společnosti Avast. Ve snaze tyto nepříznivé statistiky změnit vytvořila projekt Buď safe online, který zaštituje youtuber Jirka Král. 

Projekt bude mít i offline rozměr. Jirka Král bude objíždět základní školy

Když se ptáme dětí ve školách, kterým ještě nebylo 13 let, více než polovina z nich nám přizná, že mají účet aspoň na jedné sociální síti, i když je to proti pravidlům,” popsal Jirka Král. Často potkávám holky nebo kluky přesvědčené o tom, že jsem si s nimi psal a domlouval schůzku, ale ve skutečnosti to byl bohužel falešný profil, kterému na sebe prozradili spoustu soukromých informací nebo si dokonce domluvili osobní schůzku. To je jeden z důvodů, proč jsem začal uvažovat o projektu, který by dětem pomohl rozlišovat, co je na síti dobré a špatné. Sám mám vlastní zkušenost s ukradeným profilem, a proto jsem rád, že jsem se spojil právě s experty z Avastu, kteří měli stejný cíl - vzdělávat děti o bezpečnosti na internetu, předávat jim své zkušenosti a předcházet rizikovým situacím v online prostředí,” vysvětlil dále svoji motivaci zapojit se do projektu Buď safe online.

I z toho důvodu proběhnou na českých základních školách v následujících 14 měsících přednášky o tom, jak se na internetu chovat bezpečně. Přednášet dětem bude Jirka Král v doprovodu odborníků na internetovou bezpečnost z Avastu - Julie Szymańské, Filipa Chytrého a Tomáše Zajíce.

Děti se mimo jiné dozví, jaké jsou druhy internetových hrozeb, jak poznají falešnou aplikaci, jak si správně zabezpečit svá data a profily na sociálních sítích nebo jak si vytvořit silné heslo.

Obsahový portál o bezpečnosti nabídne sekci nejen pro děti, ale i pro rodiče a učitele

Na podporu projektu vznikl i web, obsahující řadu edukativních videí a dalších materiálů, vztahujících se k jednotlivým bezpečnostním tématům. Kromě dětí naleznou na webu své kategorie i rodiče a učitelé.

Součástí projektu Buď safe online je také soutěž, do které se mohou zapojit základní školy z celého Česka. Během 14 měsíců se tým zastaví vždy v jedné vítězné škole v jednom ze 14 krajů. Jako první zamíří Jirka Král a Avast do Středočeského kraje. Od pátku 2. 3. se na webu www.budsafeonlie.cz mohou školy právě z tohoto kraje začít přihlašovat a soutěžit.

Projekt získal záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

 

Součástí projektu byl i průzkum o vztahu dětí k bezpečnosti při používání internetu. Sběr dat se uskutečnil formou online dotazníku od 31. 1. 2018 do 8. 2. 2018 na vzorku 17 148 respondentů v České republice, z nichž 15 164 bylo ve věku 9–17 let.

Prohlédnout hlavní výsledky si můžete v boxu níže.

Průzkum: Bezpečnost dětí a mladých lidí na internetu


Cíl

Ověřit hypotézy, které vyplynuly ze setkání s dětmi a učiteli během pilotní fáze projektu a zjistit, jak jsou na tom děti a mladí lidé s bezpečností na internetu v Česku.

Hlavní závěry

V průměru používají děti 9-12 let až tři sociální sítě. Starší děti jsou aktivní průměrně na čtyřech (3,7) sítích.

Oficiálně povolená hranice pro zřízení účtu na sociálních sítích je však 13 let. Facebook používá více než 60 % dětí ve věku 9–12 let. Oficiálně povolená hranice je však 13 let. Populárnější než Facebook je u této věkové skupiny YouTube (93 %) a Instagram (78 %). Méně využívané jsou pro ně Snapchat (27 %) a Twitter (7 %). (Pozn. Rodiče znají hlavně Facebook, který sami často používají, proto více kontrolují aktivitu svých dětí na této síti. Zatímco Instagram je pro ně méně známý, a proto v tom nevidí nebezpečí.)

Věková hranice pro používání sociálních sítí má své opodstatnění. Průzkum ukázal, že menší děti (9-12) se na internetu běžně chovají tak, že jsou snadno zranitelné:

  • 56 % využívá nechráněné Wi-Fi sítě
  • 42 % komunikuje s lidmi, které nikdy neviděly
  • 40 % používá cheaty ve hrách (Pozn. cheaty jsou aplikace třetích stran, které mohou do počítače nebo telefonu stáhnout malware; při instalaci lze nevědomě povolit administrátorská práva a někdo může převzít kontrolu nad zařízením)  
  • 15 % prozradilo svá hesla k online účtům kamarádům

I teenageři ve věku 13-17 let, kteří mohou být na sociálních sítích legálně, se na internetu nechovají bezpečně:

  • 66 % využívá nechráněné veřejné Wi-Fi sítě
  • 65 % z nich komunikuje s člověkem, kterého neznají osobně
  • 51 % používá cheaty ve hrách
  • 21 % někdy sdílelo svá hesla k e-mailu nebo účtům na sociálních sítích s kamarády

Stejné nebezpečné chyby jako teenageři opakují mladí lidé ve věku 18+:

  • 28 % nemá problém sdílet svá hesla a přístupy s kamarády
  • 64 % se přihlašuje k nezabezpečeným veřejným Wi-Fi sítím
  • 62 % používá cheaty ve hrách


Kam dál?


Petr Král a Jirka Král při debatě na PIAF s Ondřejem Austem. Zdroj: PIAF 

Leoš Mareš je schopný během týdne propagovat tři produkty, co si konkurují. Jirka Král na loňské konferenci PIAF prozradil, že on se to snaží dělat opačně. Přečtěte si více v článku Králové českého YouTube na PIAF: Přelétavost Leoše Mareše mezi značkami není naše cesta.

Štítky dokumentu: Formy PR YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: