Zákaz! Reklama o utrpení zvířat kvůli výrobě palmového oleje nesmí do britského televizního vysílání

11. 11. 2018 | Petr Michl



Britský retailový řetězec Iceland nebude mít v televizi vánoční spot, který plánoval. Dle tamního regulatorního orgánu je jeho reklama příliš politická. Jde přitom o animovaný příběh upozorňující na utrpení zvířat díky průmyslu spojeném s pěstováním palmy olejné za účelem získání palmového oleje.

Síť britských supermarketů se touto tématikou aktivně zabývá. Letos se zavázala, že do konce tohoto roku přestane ve všech produktech svých značek palmový olej používat. Striktností tohoto závazku přitom předběhla konkurenci ve Spojeném království. Jako vánoční spot poté nechtěla dát to televizního vysílání klasickou reklamu sázející na kouzlo rodinných setkání pod rozsvíceným stromkem. Místo toho se rozhodla své finance investovat do propagace spotu, který publikovala organizace Greenpeace již v létě tohoto roku. Kreativně za ním stojí agentura Mother a produkčně Passion Animation Studios.

Animovaný kraťas s jeden a půl minutovou stopáží vypráví příběh holčičky, které se prohání po pokoji malý orangutan.

„Rang-tan” řádí po pokoji, vyhazuje čokoládové tyčinky a vyje na šampóny. Když se ho dívka zeptá, proč u ní orangutan je, dozví se nepříjemnou skutečnost:  

„V mém lese je člověk a já nevím, co dělat.

Ničí všechny naše stromy kvůli vašemu jídlu a šamponům.

V mém lese je člověk a já nevím, co dělat.

Zabil mou matku a mám strach, že zabije i mě."

Silně emotivní text  přednáší dvojnásobná držitelka Oscara, herečka Ema Thompson.  „Když mě Greenpeace požádal o to, abych ‘Rang-tana’ namluvila, neváhala jsem. Velkým značkám prochází příliš dlouho vražda. Když budeme dělat hluk, požadovat odpovědi a vynucovat změnu, budeme moc skoncovat s pocitem lítosti," objasnila, proč se do projektu zapojila.  Spot totiž vyšel v létě dohromady s peticí, aby potravinářské giganty jako Nestlé, Unilever a Mondeléz dostály svým veřejně deklarovaným závazkům a s palmovým olejem ve svých produktech skoncovaly. Tím by mohly napomoci konci drancování deštných pralesů, zejména pak v Indonésii, kde je situace nejzávažnější. 

A možná toto spojení vadí regulátorovi reklamy ve Spojeném království, Clearcast. Dle něj spot porušuje zákon o nepolitické reklamě. Politická reklama přitom nemá mimo ohraničený čas a prostor na televizní obrazovce dle tamních zákonů nic dělat.

Toto rozhodnutí je jistě kontroverzní. Čistě fakticky je jeho environmentální agenda v něčem i politická, pokud nedokážeme mezi oběma termíny dělat rozdíly. Řetězec Iceland toto rozhodnutí ale pravděpodobně nemrzí. Díky mediálnímu zájmu, které vyvolalo, se o problematice i přístupu Iceland k ní dozví  více lidí a to nejen na území Velké Británie. Společnosti navíc zbývá možnost propagovat spot v digitálních kanálech, včetně YouTube.  V televizi využije jen desetivteřinové spoty upozorňující na produkty řetězce bez palmového oleje. A je jasné, že je nyní budou diváci o to více vnímat.  

Zdroje: Guardian, Greenpeace 1, Greenpeace 2, Variety

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.