Výzkum: Čeští teenageři v digitálním prostředí

15. 10. 2013 | Petr Michl
Taky těm mladým nerozumíte? Rozsáhlý výzkum Czech Digi Teens vám řekne, jak jsou na tom čeští teenageři ve vztahu k sociálním médiím, značkám na Facebooku, používání mobilních zařízení, internetovému bankovnictví a digitálnímu prostředí obecně.

Většina z lidí v reklamních agenturách teenagerům tak úplně nerozumí. Prostředí jejich dospívání je zásadně jiné od toho, které prožívali třeba jen o 10 let starší lidé. Agentura Confidence Digital proto provedla výzkum Czech Digi Teens, kde zmapovala především vztah náctiletých k sociálním médiím, značkám a digitálnímu ekosystému, který je obklopuje. Probíhal na Gymnáziu Jaroslava Heyrovského  v Praze, zúčastnilo se ho 176 dospívajících ve věkové kategorii 13-19 let. 160 z nich vyplnilo rozsáhlý papírový dotazník. 16 teenagerů, 8 dívek a 8 chlapců, probralo své online zvyky formou diskuzní skupiny focus group. Výzkum se tak nedá považovat za reprezentativní pro českou populaci teenagerů, přesto nabízí zajímavou sondu, která tu u dané demografické skupiny chyběla.

Oblíbenost sociálních sítí

První místo Facebooku na žebříčku popularity sociálních sítí není žádným překvapením – pravidelně ho používá 91 % oslovených. Na druhém místě pak skončil Instagram, další služby spojené neodmyslitelně s používáním mobilních zařízení jako Foursquare či Twittter jsou ale ve velkém závěsu (pravidelně je používá 3 % , respektive 9 % dotázaných). Náctiletí také nepoužívají Snapchat, Tumblr či Vine – tedy sociální média a aplikace, které baví v USA především teenagery. Zajímavé také je, že menší sociální sítě většina teenagerů nezná, například i o existenci Pinterestu nevědělo 70 % dotázaných.

Sociální sítě jsou pro čtvrtinu českých teens hlavním důvodem, proč být online. Zjišťování aktualit ze zpravodajství či informací ke studiu je okrajovou online aktivitou 12, resp. 2 % oslovených.

75% je na Facebook vícekrát než jednou denně. Náctiletí nejčastěji na Facebooku zveřejňují fotografie (76 %) - celkový průměr výrazně zvyšují dívky, pro které platí u sdílení snímků hodnota 88 %. Populární je sdílení hudby a videí (62 %). Zdaleka tak nefrčí vyjadřovat svoje myšlenky a názory, to dělá jen 21 % dotázaných. Pod grafem níže si můžete přečíst i autentické citace toho, co zaznělo v rámci focus group.

 

Soukromí na Facebooku

46 % respondentů se bojí, že informace, které o sobě dávají na Facebook, mohou být nějak zneužity, pouze 12 % ale přemýšlí o tom, že svůj profil na Facebooku smaže. „V diskuzi často zaznívalo, že by teens byli rádi, kdyby Facebook vůbec neexistoval. Přiznávali ale, že nemají odvahu si ho zrušit – bojí se sociální exkluze a toho, že jim bude unikat dění," dodává Creative Director z  Confidence Digital, Tomáš Studeník.

A dění by jim asi uteklo skutečně mnoho. Počet přátel je totiž u teenagerů poměrně velký. Platí to pak především pro dívky, u nichž se nejčastější počet přátel pohybuje v rozmezí 301-400. U chlapců je počet facebookových přátel zhruba o stovku menší: nejčastější rozmezí je 101 až 200.

Studie ukázala, že celých 42 % náctiletých si profil na Facebooku založilo v době, kdy byli mladší 13 let, což je proti pravidlům Facebooku. „Kontrola ze strany rodičů je v tomto případě náročná, dítě si založí profil pod jiným jménem a šance zjistit to je minimální. Historii prohlížení internetu podle našich zjištění kontrolují dětem 2 % rodičů a polovina oslovených uvedla, že s nimi rodiče neprobrali rizika, která jim na internetu hrozí," říká Kateřina Kálalová, projektová manažerka Confidence Digital.



Jak chodí na internet

Níže představené odpovědi mohou být poměrně zásadně ovlivněné tím, že se výzkum prováděl na gymnáziu v Praze. Skladba žáků a jejich rodinného zázemí zde bude pravděpodobně velice odlišná například od učiliště v Bruntále. Chytrý telefon má 86 % dotázaných, rozdíly mezi pohlavími jsou v tomto případě nepatrné. Mobilní internet v telefonu nemá každý, přesto jde o poměrně vysokých 70 % z dotázaných.


Tomu pak odpovídá i to, že 65 % teens chodí na internet z mobilu. Přes notebook tak činí 60 % a přes tablet 20 %.


Teenageři a značky

Součástí výzkumu byla i otázka sledování značek na Facebooku. Víc než polovina oslovených teens lajkovala v poslední době facebookovou stránku nějaké značce. Následující word cloud je tvořen z názvů značek, které spontánně jmenovali.

Dále měli hodnotit seznam značek na škále od 1 do 10, přičemž nejlepší hodnocení bylo za 10, nejhorší za 1. Nejvíc cool z hodnocených značek se stala česká Kofola, v těsném závěsu je pak Coca Cola. Na třetím místě se objevil fastfoodový řetězec McDonald ́s. České republice patří sympatické 4. místo.


Finanční služby

58 % náctiletých ve věku 13- 19 let má založený účet v bance, třetina z nich je zvyklá používat internetové bankovnictví, aplikací v chytrém telefonu své finance spravuje pouze 10 % dotázaných.




Níže si můžete prohlédnout infografiku, výzkum v plném rozsahu naleznete zde:



Zdroj: cdigital.cz

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: