Větší transparentnost reklam na Facebooku přichází

29. 6. 2018 | Petr Michl
Facebook globálně zavádí již dříve avizované kroky k vyšší transparentnosti reklam. U každé Stránky půjde dohledat historie změn jejího názvu i její reklamy a placené příspěvky. U politické reklamy bude navíc v jejím archivu dostupný také dosah i věk a pohlaví jejích příjemců.

Facebook globálně zavádí již dříve avizované kroky k vyšší transparentnosti reklam. U každé Stránky půjde dohledat historie změn jejího názvu, její reklamy i placené příspěvky. U politické reklamy bude navíc v jejím archivu dostupný také dosah i věk a pohlaví jejích příjemců.

Facebook odhalí uživatelům právě běžící reklamní kampaně na své síti a na platformách Instagram a Messenger. Placené příspěvky Stránek si budou moci zobrazit všichni uživatelé, nezávisle na cílení reklamy. Stránky na Facebooku se také více otevírají veřejné kontrole. Lidé uvidí historii změn názvů stránek a datum jejich vytvoření.

Facebook si od tohoto kroku slibuje větší zodpovědnost na straně zadavatelů reklamy a posílení boje proti nekalým praktikám a zneužití důvěry uživatelů.

Viditelnost reklam u Stránek firem a dalších organizací umožní funkce View Active Ads, tedy zobrazení právě běžících reklam. „Lidé po celém světě včetně České republiky si budou moci nové funkce stránek zobrazit během následujících několika dní. Činíme tak po úspěšném testování v Kanadě a v Irsku. Věříme, že tím přispějeme k přehlednosti a odpovědnosti na trhu,“ říká Rob Leathern, manažer společnosti Facebook. Uživatelé také budou moci označit podezřelé reklamní příspěvky a nahlásit je Facebooku ke kontrole.

Tyto změny přichází zejména jako reakce na skandály spojené s šířením falešných zpráv a ovlivňování demokratických voleb reklamou od prapodivných subjektů. V případě prezidentských voleb v USA bylo doloženo, že šlo často o reklamy napojené na ruské finanční zdroje. Z logiky věci se ale transparentnost reklam musí vynutit napříč všemi subjekty, aby ji nešlo obcházet.  

Naprostá většina reklam na našich platformách je zadávána poctivě a ze strany odpovědných organizací, ať už to jsou malé či začínající firmy nebo politici, kteří kandidují ve volbách. Ale všichni jsme se v poslední době přesvědčili, že i velmi malá skupina lidí může naše služby zneužít. Přiblížením toho, jak funguje reklama na našich platformách, chceme ukázat, že to s odpovědností myslíme vážně,“ uvádí Emma Rodgers ze společnosti Facebook.

Největší sociální síť také pokračuje ve snaze omezit manipulaci voleb netransparentní politickou reklamou. V souvislosti s letošními volbami v USA a v Brazílii byl na Facebooku před několika týdny zpřístupněn tzv. archív politické reklamy. Ten ukazuje, kolik lidí politickou reklamu vidělo, jejich věk či pohlaví. Politické strany, které v těchto zemích finančně podporují své příspěvky na Facebooku a Instagramu, mají povinnost ověřit svoji identitu a lokaci. Podobná pravidla se mají podle slov společnosti postupně rozšiřovat do celého světa.

Tip redakce:


Facebook již dříve ukázal primárně americkým uživatelům Stránky a příspěvky, které se dle něj na popud ruské vlády snažily ovlivnit americké prezidentské volby. Podívejte se na ně v článku Facebook chce ukázat lidem Stránky ruských trollů, které sami sledovali.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: