Studie Reshoper: Nejrychlejší e-shop má Erotic City

7. 12. 2018 | Kateřina Němečková
Rychlost načítání webu je jednou z nejzásadnějších metrik v e-commerce. Amazon dokonce spočítal, že zpomalení e-shopu o vteřinu sníží obrat o 10 %. Jak jsou na tom největší české e-shopy?

Reshoper publikoval výzkum zaměřený na rychlost načítání webových stránek největších českých e-shopů. V analýze vytvořené ve spolupráci s Marketing Miner se zaměřil hlavně na dvě metriky: index rychlosti (speed index) a rychlost vykreslení obsahu (first contentful paint). U obou parametrů platí, že čím nižší hodnota (kratší čas), tím lepší. Ač mohou někteří namítat, že existují lepší metriky pro hodnocení e-shopů, určité poučení lze z dat vyčíst.

První vykreslení obsahu (FCP)

First Contentful Paint je metrika rychlosti načítání webu, která ukazuje, za jak dlouho se uživateli objeví hlavní obsah – v kontextu e-shopů je to například popis produktu.

Czech Computer alias CZC.cz je možná dvojka na trhu s elektronikou, ale v měření FCP se mezi testovanými českými e-shopy umístil na prvním místě (1 638 ms, resp. necelé 2 vteřiny). Na druhém místě se umístil Mironet (1 740 ms) a až za ním Alza (2 038 ms). Naopak nelichotivé výsledky ukázaly e-shopy Mall.cz (5 723 ms), Rohlík.cz (4 441 ms) či iTesco.cz (4 438 ms).

Index rychlosti (Si)

Speed index je skóre za rychlost 100% vykreslení obsahu viditelné části webu. Je tedy závislý na kvalitě připojení, rozlišení obrazovky/displeje nebo prohlížeči. Tato metrika se dá také použít pro měření uživatelské přívětivosti webu.

V této metrice CZC.cz (2 444 ms) předběhl Mironet (1 796 ms) a Zoot (2 363 ms). Rohlik.cz se i zde umístil na chvostu (9 062 ms). Index rychlosti ostatních velkých e-shopů v České republice je pak vyrovnaný – pohybuje se mezi 3-4 vteřinami.

V žebříčku vůbec nejrychlejších e-shopů se na prvním místě umístilo Erotic City. Za ním pak jednodušší e-shopy bez „objemného“ obsahu.

Někdo říká, že za rychlost e-shopu může platforma, na které stojí její backend. Martin Michálek ze Vzhůru dolů však říká, že je většinou chyba mezi klávesnicí a židlí:

„Pomalé weby většinou nejsou důsledkem problému na straně platformy, ale u vývojářů daných e-shopů. … daleko větší dopad na rychlost má stav optimalizace frontendových komponent. Při výběru platformy doporučuji testovat zejména rychlost backendu, tam toho hotová řešení mohou pokazit nejvíc.“

Přeloženo do lidské řeči, spíš bychom měli hledat chybu v tom, co vidí koncový uživatel (velikost obrázků apod.).

Jestli vám vrtá hlavou, kolik peněz vám v důsledku pomalého e-shopu uniká, změřte si svůj web na Google Impact Calculatoru. Musíte však znát pár základních údajů (průměrný měsíční počet návštěv, průměrná útrata a konverzní poměr).

Více o rychlosti e-shopových platforem a rady, jak změřit rychlost vlastního e-shopu, najdete na Datablogu konference Reshoper.

 

Tip redakce:

Do 17. ročníku soutěže WebTop100 se přihlásilo celkem 206 projektů, které ohodnotilo a zpětnou vazbu jim poskytlo 60 expertů na jednotlivé oblasti digitálního marketingu.  Absolutním vítězem kategorie Firemní web roku 2018 se stala společnost MOSER, a.s., zabývající se produkcí českého křišťálu.  Z e-shopů se pak nejlépe umístil Milan Škoda-FOTO.

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.