Studie: Sociální média ovlivňují jen 1 procento online nákupů

26. 9. 2012 | Michl Petr
Analytická společnost Forrester odrazuje zástupce e-commerce od využívání sociálních sítí jako marketingového kanálu pro prodej.

Analytická společnost Forrester odrazuje zástupce e-commerce od využívání sociálních sítí jako marketingového kanálu pro prodej. Měli by se raději zaměřit na tradiční online marketingové nástroje, jakými jsou kontextová reklama a newslettery. Tyto rady vychází ze studie, která zkoumala 77 tisíc online transakcí, jež se udály od 1. do 14. dubna tohoto roku. Jen pouhé 1 procento z nich mělo svůj původ na sociálních sítích, jako jsou Facebook a Pinterest.

Prvopočátek vnuknutí nakoupit na internetu se nicméně poměrně těžko určuje. Často dostává kredit poslední „touchpoint“ – příležitost / nástroj oslovení zákazníka. Forrester nicméně zjistil, že polovina opakovaných zákazníků a třetina nových je před samotným nákupem ovlivněna více „touchpointy“. Odeslání objednávky v e-shopu může předcházet to, že je člověk osloven komunikací Facebook stránky výrobce či prodejce. Proto se pak vydá na stránky e-shopu sám. Podobně ale můžeme prvotní oslovení zákazníka i ty další předcházející konverzi přiřknout třeba newsletteru či displej reklamě. Určování rozhodujícího faktoru vedoucího k nákupu je tak věc poměrně složitá a sociální média, stejně jako jiné prostředky oslovení spotřebitele, tak mohou být neprávem podhodnoceny.

Lidé stále nejčastěji nakupují tak, že jdou přímo na stránky e-commerce. Dělo se tak v případě 30 procent transakcí. To je jasným signálem prodejcům pro důraz na podporu jejich značky a SEO.
Jako další hnací motory online prodejů byly identifikovány organické vyhledávání (přes zadání dotazu ve vyhledávačích) a kontextová reklama. Byly spojeny s 39 procenty transakcí nových zákazníků. To je důkazem, že internet je pro spotřebitele stále místem, kde mohou naleznout to, co hledají.
Pro opakované zákazníky je nejlepším marketingovým nástrojem newsletter. Ten byl spouštěčem u téměř třetiny z opakovaných zákazníků. Větší efektivity je dosaženo, pokud jsou komerční emaily přizpůsobené zařízení zákazníka (tablet, PC, povolené či zakázaní obrázky atd.) a pokud jsou personalizované dle nákupní historie.

Potenciál sociálních médií pro ovlivňování a realizaci nákupních rozhodnutí ještě není zdaleka vytěžen. V daném výzkumu s nimi byly nákupy nových i opakovaných zákazníků spojeny pouze v 1 procentu případů. Sám Forrester ale věří, že sociální média mohou být silným marketingovým nástrojem. Studie zohledňovala pouze třicetidenní atribuční okno, které může být pro svět sociálních sítí příliš krátké. Celkový obraz sociálních médií jako nástroje výkonnostního marketingu může ve srovnání s dubnem, z kterého pocházejí data studie, dnes vylepšovat rozvoj Pinterestu, ale i nové reklamní formáty Facebooku jako Sponsored Stories nebo Promoted Posts, jež vykazují lepší výsledky než jeho klasická displej reklama. Nehledě na to lze závěrům výzkumu věřit. Pokud jsou vaším cílem co největší online prodeje, zaměřte se na marketing spojený s vyhledáváním a SEO.

Zdroj: www.mashable.com
 

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.