Studie: český Instagram v číslech

15. 6. 2018 | Milada Zemanová
Dle dat výzkumné agentury Kantar CZ je nejvíce Čechů na Instagramu, aby mohli sledovat své přátele. Nemají rádi reklamy, více než třetina (37 %) ale nebere jako reklamu doporučení influencerů.

Získat lokální data globálních služeb není nikterak jednoduché a platí to i pro Instagram. Propíchnout českou bublinu nevědomosti se nicméně podařilo výzkumné agentuře Kantar CZ, která představila prezentací Petry Průšové svou aktuální studii na konferenci Instameet. Ta zahrnuje data získaná na reprezentativním vzorku české dospělé populace a vypichuje přitom věkovou skupinu 18-29 let.

Odstartujme povinným srovnáním. V přítomnosti na sociálních sítí u zmíněných věkových skupin, tak zcela nepřekvapivě vede Facebook, následuje YouTube, Instagram a Whatsapp. Zajímavé je, že u věkové skupiny 18-29 let je Instagram jen o 6 procentních bodů za YouTube (53 % vs. 59 %).


Zdroj: Kantar CZ / Slideshare 

Facebook je tedy stále nejužívanější sociální sítí, nicméně mladé generace čím dál více baví Instagram. Z průzkumu vyplynulo, že třetina mladých lidí v ČR, kteří využívají Instagram, na něm také vytváří Stories.


Kolik procent lidí ve věkové skupině 18-29 let využívá Instagram. Zdroj: Kantar CZ / Slideshare

A proč na Instagramu jsou? Podle dat Petry Průšové se jedná o následující důvody:

  • sledují přátele (75 %)

  • rádi sdílí fotografie (35 %)

  • sledují celebrity (25 %)

  • sledují neznámé lidi (19 %)

  • sledují značky (14 %)


Zdroj: Kantar CZ / Slideshare

Tito mladí lidé mají i přehled, kdo je na Instagramu sleduje. V 16 % se jedná o lidi, které osobně neznají.


Zdroj: Kantar CZ / Slideshare

Jaký mají vztah k reklamě

Z uvedeného průzkumu vyplynulo, že Češi v průměru sledují 16 značek, přičemž 61 % si všimlo reklam a 26 % si jich nevšimlo vůbec. Zajímavé je, že obecný postoj k reklamám ukázal, že nejpozitivněji jsou vnímány reklamy v kinech, časopisech, novinách a billboardech . Naopak reklamy v online prostředí byly coby pozitivní označeny v méně než 14 % případů.


Zdroj: Kantar CZ / Slideshare

Co se týče reklam na Instagramu, ukázalo se, že je otevírá necelá třetina dotazovaných. Na otázku, jakou reklamu respondenti preferují, samozřejmě vedla odpověď „žádnou”, nicméně druhá nejčastější odpověď byla „mezi příspěvky na zdi” (31 %) a poté „ve Stories” (21 %). Nejméně hlasů získala odpověď „ propagace influencery” (6 %)


Zdroj: Kantar CZ / Slideshare

Zajímavé je, že průzkum také ukázal, že 37 % Čechů nevnímá doporučení influencerů coby reklamu.

Celou prezentaci si můžete prohlédnout níže:

Zdroj: Prezentace Petry Průšové

Tip redakce:


Rozeznání reklamních sdělení influencerů se ukazuje jako velký oříšek. Podle výzkumu Univerzity Karlovy a SPIR neoznačenou reklamu pozná jen 11 % dětí ve věku 9 až 15 let.

Štítky dokumentu: Instagram Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.