Studie: 9 % amerických uživatelů Facebooku zrušilo svůj účet

17. 4. 2018 | Petr Michl
Výzva #DeleteFacebook se zdála být jen dalším pozérským hashtagem. Aktuální průzkum ovšem ukazuje, že se jím nezanedbatelná část uživatelů řídí a skutečně Facebook opouští.

Skandál točící se okolo společnosti Cambridge Analytica a ochrany osobních dat na Facebooku rozhodně neusíná, naopak se na něj nabalují další a další nepříjemné skutečnosti. Slyšení Marka Zuckerberga před americkým Kongresem a jejich mediální pokrytí jenom posilují dojem, že tu jde o skutečně vážnou věc. A dopady nejsou jen v rétorické rovině, dle studie společnosti Creative Strategies zaměřené na trh v USA si na Facebooku zrušilo účet na 9 % jeho amerických uživatelů.

To znamená, že si Facebook smazal každý jedenáctý Američan, 17 % si prý odinstalovalo aplikaci Facebooku z mobilu.

Průzkum se ptal na to, co udělali uživatelé Facebooku v souvislosti se strachem o vlastní soukromí. Fialová barva sloupců na následujícím grafu ukazuje celkové procentní zastoupení odpovědi od všech respondentů, modrá pak od uživatelů, kteří se o ochranu vlastního soukromí velmi zajímají. U nich je dokonce míra smazání FB aplikace z telefonu téměř třetinová. 
Mimo výše uvedených extrémů je potřeba zmínit i to, že nejzastoupenějším chováním u respondentů byla zvýšená opatrnost při sdílení vlastního obsahu na Facebooku  i lajkování obsahu cizího (38 %). 


Zdroj: Tech Opinions 

Hlavní marketingová analytička Creative Strategies Carolina Milanesi doplnila další údaje naznačující, že 9% úbytek uživatelů nemusí být konečný:

15 % našich panelistů uvedlo, že jsou připraveni posunout se někam dál a neexistuje nic, co by mohl Facebook udělat, aby jejich rozhodnutí zvrátil. Pokud by podobný sentiment existoval i v dalších zemích, představovalo by 15 % z 2 miliard uživatelů podstatný úbytek uživatelské báze. Zajímavé je také to, že u lidí, kteří tvrdí, že mají velmi dobré povědomí o skandálu Cambridge Analytica, je podíl rozhodnutých (opustit Facebook) 18 %.“

O skandálech týkajících se soukromých dat přitom vědělo 76 % dotázaných. Mezi další klíčové zjištění patří:

  • 28 % respondentů uvedlo, že Facebooku nikdy nevěřili,
  • 35 % z nich říká, že budou používat Facebook méně než předtím,
  • 31 % změnilo své nastavení,
  • 59 % uvedlo, že by nemělo zájem o placenou formu Facebooku s přísnější ochranou soukromí a bez reklam.

Tato čísla vypadají pro Facebook hrozivě. Pro jistotu ovšem zdůrazňujeme, že se jedná o průzkum s tisícem respondentů z řad amerických uživatelů Facebooku. To není málo, k rovnítku s reálnými výsledky to má ovšem daleko. Na ty si musíme počkat až do odhalení výsledků společnosti Facebook za další kvartál. I pokud by mnoho lidí opustilo modrobílé sociální médium, je dost pravděpodobné, že velká část z nich bude stále používat Instagram nebo WhatsApp. Budou tedy stále v ekosystému Facebooku. Zkáza impéria Marka Zuckerberga tak dle našeho názoru bezprostředně ani v krátkodobém horizontu nehrozí. Zdá se však, že výzva #DeleteFacebook je něčím mnohem větším, než pouhým pozérským hashtagem.

Zdroj: Tech Opinions 

Tip redakce:

Nebezpečím v dlouhodobém horizontu nejen pro Facebook je snaha nejmladších uživatelů vyhnout se neustálému porovnávání se svými vrstevníky v digitálním prostředí. Přečtěte si o tomto již nastupujícím trendu v článku Generace Z si potřebuje odpočinout od sociálních sítí, zhruba třetina je dokonce opouští natrvalo.

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: