Sazby za služby reklamních agentur rostou pomaleji

6. 6. 2018 | redakce
Loni se průměrná hodinová cena práce za služby komunikačních agentur v Česku zvýšila o pětinu, letos je to slabší: jen o 7 %.

Oproti loňskému roku, kdy sazby za služby agentur vzrostly o pětinu se letošní růst zmírnil a dosahuje v průměru 4,5%. Zdá se tedy, že cenové zaostávání za ostatními obory, které v době konjunktury zvyšovaly ceny, začíná reklama dohánět. Průměrný mzdový růst v oboru ale činí 7,4 %. Je otázkou, zda nedostatek lidí nebude tlačit ceny služeb v příštím období pět strměji vzhůru.

V průběhu května AKA zkoumala hodinové sazby svých členských agentur. Jsou mezi nimi velké nadnárodní agentury, lokální agentury i specializované agentury na on-linovou komunikaci nebo aktivační kampaně. Zprůměrováním výsledků pro jednotlivé profese vzniká každoroční žebříček.

„Rozdíly v růstu sazeb u jednotlivých profesí jsou značné. Zatímco nejdražší specialisté zdražovali minimálně, dosud podhodnocené exekutivní práce pro klienta zdražují více,“ říká výkonný předseda AKA, Marek Hlavica.

Opačná je situace na trhu práce. Poptávka po kvalitních specialistech vyhání růst mezd u vysoce kvalifikovaných odborníků. Nejvyššího nárůstu dosáhli seniorní account manažeři (17 %), dále pak IT manažeři, strategičtí plánovači nebo manažeři sociálních medií

Ve výzkumu se nově objevila řada nových profesí, které nalezly pevné místo v agenturních strukturách: digitální stratégové a designéři, UX designéři nebo research/insight ředitelé.

AKA zveřejňuje průměrné hodinové sazby na svých webových stránkách. Pokládá je z pohledu trhu za ceny obvyklé. Nicméně cenová nabídky může kolísat podle úrovně služeb a profilu agentury.

„V Čechách už dnes působí řada odborníků se zkušenostmi na mezinárodním trhu. Lidé, agentury, které za sebou mají desítky let práce v oboru. A současně mladí talenti, kteří se v oboru teprve etablují, ale zase mohou přicházet s rutinou nezatíženými nápady. Je jasné, že průměrné hodinové sazby dle průzkumu AKA mohou být přibližným vodítkem, nikoliv však závaznou normou,“ připomíná Marek Hlavica.

Kompletní přehled hodinových sazeb najdete na webu AKA, níže je tabulka se srovnáním posunu mezi lety 2018 a 2017.

Kam dál?

Pozicí s nejvyšší hodinovou sazbou s reálně marketingou prací (sorry, CFO) je i letos creative director. Ano, ten chlápek, co stojí obvykle grafikovi za zády a má v hlavě tisíc drobných vylepšení, které (možná) pošlou výsledný vizuál do Cannes. 

 

Tomuto fenoménu se věnoval i spot propagující  populární fotobanku. Podívejte se na něj v článku Reklama na fotobanku Adobe Stock ukazuje, jak těžký život mají grafici.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.