Průzkum: teenageři vědomě tráví méně času na mobilu a sociálních sítích

24. 8. 2018 | Milada Zemanová
Kontrolují mobilní telefon hned po probuzení, ale mají výčitky, že na něm tráví moc času. Chtějí jej proto omezit, ale bez mobilu pociťují úzkost. Takto vypadá život amerického teenagera, který je navíc limitován rodiči.

Zdroj: Teenagers with smartphones on Shutterstock

Výzkumná organizace Pew Research Center realizovala průzkum, ve kterém zjišťovala, jakým způsobem američtí náctiletí vnímají svůj čas strávený na mobilních telefonech. Dále ji také zajímalo, jak se k tomu staví jejich rodiče. Z průzkumu vyplynulo, že většina teenagerů (ve věku 13 až 17 let) vědomě omezuje čas, který tráví na mobilním telefonu, sociálních sítích a hraním online her. Tento krok podnikla více než polovina dotazovaných.

Průzkumu se zúčastnilo celkem 743 teenagerů a přes 1000 dospělých Američanů. Získaná data dále ukázala, že 54 % dotazovaných náctiletých si myslí, že tráví příliš mnoho času na mobilním telefonu a 41 % má pocit, že je příliš často na sociálních sítích. Navíc 44 % dospívajících uvedlo, že kontroluje svůj mobilní telefon hned po probuzení.

Z odpovědí dále vyplynulo, že dívky jsou náchylnější k emocionálním reakcím, jako je pocit osamocenosti a úzkosti, pokud jsou odděleny od svých telefonů . Současně právě ony spíše tvrdily, že tráví příliš mnoho času na sociálních sítích, zatímco chlapci uváděli, že mnoho času tráví hraním online/videoher.

V porovnání s výpověďmi rodičů se ukázalo, že oni se naopak vůbec neznepokojují časem, který tráví před obrazovkou mobilního telefonu. Nicméně mají pocit, že jejich děti tam tráví času příliš a snaží se jim nastavovat limity. Navíc 7 z 10 rodičů uvedlo, že jejich děti jsou během rozhovoru rozptylovány mobilním telefonem . Úsměvné je, že polovina dětí uvedla to stejné právě o svých rodičích.

Z průzkumu nevyplynuly žádné hlavní důvody postojů dospívajících a rodičů. Nicméně, diskuse o závislosti na obrazovkách a sociálních médiích za poslední roky získala negativní nádech a sociální platformy si uvědomují, že nemohou být pociťovány jako něco škodlivého v životě lidí. Tento trend vyústil i v nové nástroje sociálních sítí, které upozorňují uživatele, že tam strávil už příliš mnoho času dlouho, případně poskytují přehledy o jeho aktivitách. Například na Facebooku se jedná o aplikaci „Tvůj čas na Facebooku" a na Instagramu je to aplikace „Spravuj svůj čas".

Obdobné funkce implementovaly do nejnovějších verzí svých mobilních operačních systémů Apple i Google (iOS 12 a Android P). Ta podrobně dokumentuje, kolik času tráví uživatelé s mobilem v ruce.

Zdroje: Marketing Land, Pew Research Center

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.