PIAF 2018 zná své vítěze: Slovensko porazilo Česko 9:6

30. 5. 2018 | Petr Michl
Bezmocná dáma, děkující uprchlíci, připomínka sametové revoluce podruhé a ještě lépe i kultovní socha ženy v maskáčích lákající do armády: to jsou jen malé útržky z vítězných kampaní PIAF. Při silném zastoupení lokálních kampaní vyhrály na body slovenské agentury nad těmi českými.



Mezinárodní porota PIAF vedená hvězdným Bjornem Stahlem rozhodla pomyslný souboj mezi českou a slovenskou kreativou. Na short listech se totiž objevilo 15 českých nominací, Slováci měli o jednu méně. Finále ovšem dopadlo přesvědčivě pro Slováky , kteří proměnili 9 nominací. Lví podíl na tom měla kampaň Forgotten Day of Freedom od Triad Advertising, která bodovala hned třikrát v různých kategoriích.

Nejoceňovanější kampaní však nakonec byla Thank You, Czechs od Bistro Agency (4 ceny). Teprve za „domácími“ se seřadili hosté – Rumunsko s pěti a Finsko se třemi cenymi. Celkem bylo oceněno 31 prací z 11 zemí. Žebříček agentur vyhrála rumunská Geometry Global (5 ocenění) následovaná agenturami Bistro a Triad (po 4 cenách).

Grand Prix pro bezmocnou dámu

Letos byla udělena Grand Prix  indické agentuře WATConsult za kampaň #PowerlessQueen. Ta v paralele na nejsilnější figuru v šachu – královnu, upozorňuje na bezmoc indických žen trpících násilím. Velmistryně této hry Tania Sachdev byla tváří kampaně, která využila ne zrovna mainstreamového sportu k upozornění na celospolečesnký problém.

Postavení žen v druhé nejlidnatější zemi světa je stále mnohdy podřadné. Ve hře šachu je královna nejsilnější figurkou, v Indii je ale často bezmocnou královnou. Právě s hastagem #powerlessqueen je spojena online hra dostupná na powerlessqueen.com, kde si můžete vyzkoušet digitální partii šachu s královnou, která přišla o své schopnosti. Této výzvy se už ujalo mnoho celebrit z řad profesiálních hráčů šachu (někteří jako Anna Rudolf svou hru dokonce streamovali). Přestože šachy nemají rozhodně v médiích takovou popularitu jako fotbal nebo v indické realitě kriket, přesto se dokázala díky silné myšlence dostat kampaň před 8 milionů lidí. Kampaň zaznamenala 300 milionů organických impresí.

„Rozhodování o Grand Prix bylo rozhodně historicky nejdelší za dobu devítileté existence PIAF. Více než hodinu trvalo, než se porotci přiklonili k indické variantě. Ale bylo to těsné,“ dává ředitel PIAF, Marek Hlavica nahlédnout do zákulisí festivalu. Zástupce indické agentury WATConsult dokonce dorazil na slavnostní ceremoniál.

 

Zlata za volání po toleranci i za nábor do armády

Výše zmíněné 4 ceny náleží Bistro Agency za kampaň Děkujeme, Češi. Komunikační koncept Člověka v tísni se snažil přimět lidi zamyslet nad mírou své tolerance netradiční cestou při využití tradičních reklamních formátů,  konkrétně sérii bílých billboardů bez brandingu s nápisem v arabštině, ukrajinštině a barmštině znamenajícím v překladu právě „Češi, děkujem!“-

Přiblížení toho, že děkovné vzkazy psali ručně lidé ze zemí, kde působí společnost Člověk v tísni (jednalo o vzkaz od holčičky Amal ze Sýrie, učitele Mohamada z Afghánistánu, pana Rudolfa z východní Ukrajiny a dobrovolníka Thet Mawa z Barmy), došlo mnoho lidem až poté, co se vytvořil kolem kampaně buzz. V případě arabského nápisu se dá dokonce mluvit o naštvání mnoha lidí, co billboard viděli.

Zlato v kategorii State and public institution si odnesla estonská agentura Tabasco za kampaň pro tamní Ministerstvo obrany. Estonsko je malá země, od roku 1700 do roku 1990 byla 6x okupovaná 3 různými zeměmi. Ta doba naštěstí pominula, zatímco my máme svou sametovou revoluci, oni měli svou revoluci zpívající. Dobře si ovšem uvědomují, že zpíváním si do budoucna svou nezávislost nemusí uhájit. Do armády potřebují i ženy. Aktivační náborová kampaň Farewell Statue zaměřená na ně byla v něčem dokonale jednoduchá. Na slavné soše v centru hlavního města Tallinu, kde se žena loučí s mužem, byla právě ona převlečena do maskáčů. Dosavadní častý výklad významu sousoší se tak změnil, do armády odcházela žena a muž se s ní loučil. Jen tato jednoduchá změna a následný mediální buzz, který vytvořila, napomohly tomu, že do armády se posléze přitom v meziročním srovnání přihlásilo 4x více žen.

Návrat na zlaté příčky zaznamenala digitální železná opona od TRIAD advetising pro O2 Slovakia, stejně jako v roce 2016 i v roce 2017 mobilní operátor blokoval na výročí sametové revoluce zahraniční stránky s vysvětlením, že před převratem jste se také jen tak jednoduše nemohli do zahraničí podívat. Letos byla ale tato vzpomínka ještě vylepšena facebookovým live streamem událostí ze 17. listopadu 1989.



Bjorn Stahl se stal Hlavní hvězdou nové konference Communication Summit, která nahradila tradiční Konferenci PIAF. Nová konference zahrnula i obory PR a marketingu, pro které agentura Blue Events dosud pořádala v podobném termínu specializované konference. Návštěvnost přesáhla čtyřy stovky odborníků na komunikaci z agentur i od zadavatelů.

Mezinárodní festival reklamy PIAF se konal v Praze už podeváté. Konference se z tradičního místa konání – podzemí Národní galerie v Holešovicích přestěhovala do Slovanského domu na Příkopě.

Níže si můžete prohlédnout vítěze dle jednotlivých příček umístění


1. místa




2. místa



3. místa

Štítky dokumentu: Kreativní reklama
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.