Nový bikesharing na Slovensku měl poničená kola v rámci hodin

13. 9. 2018 | Petr Michl
Poškozené přehazovačky, řidítka, pneumatiky, výplety kol, utržená sedla i odmontované pedály. To vše postihlo některá ze sdílených kol nové služby Slovnaft BAjk doslova v rámci hodin od svého spuštění v Bratislavě. Je Slovensko nekompatibilní s bikesharingovými službami?

Na našem území existuje velká míra skepticismu k službám, které pro svoje zdárné fungování vyžadují určitou míru civilizovanosti od lidí, co ji využívají i od dalších jedinců ve veřejném prostoru. Existuje tak mnoho skeptiků k tomu, že by u nás fungovalo doručování dronem s poukazem, že by se z dronů s balíčkem stala lovná zvěř, případně by si někdo pro doručený balík přišel na dvůr adresáta. U bikesharingu se zase předpokládalo, že lidé kola okamžitě zničí. Zatím ovšem několik bikesharingových služeb v Česku funguje, kola dostupná veřejnosti ovšem trpí na Slovensku. Jen pár hodin po zahájení provozu to poznala bikesharingová služba Slovnaft BAjk.

Ta byla spuštěna v Bratislavě v pátek 7. září zatím s 200 koly z 550 plánovaných zaparkovaných na X dokovacích stanovištích. Už v neděli ovšem Slovnaft informoval o tom, že bylo zničeno 8 kol s tím, že tento počet nebude konečný. Zároveň společnost vydala toto prohlášení:

„Uctime si minútou ticha tie bicykle, ktoré niekto vedome zničil. Je nám veľmi ľúto, že sa dejú také nepekné veci, ako vedomé ničenie našich BAjkov. Ľudia neničia bicykle nám, ale hlavne tým, ktorí majú z nich radosť a chcú bikesharing využívať. Preto vás prosíme, aby ste nám posielali podnety, ak budete svedkami niečoho podobného.“



Kolo s utrhnutým sedlem. Zdroj: Slovnaft BAjk

Dotyčná kola měla poškozené přehazovačky, řidítka, pneumatiky, výplety kol, utržená sedla i odmontované pedály. Dle informací bratislavského magistrátu pro Aktuality.sk byl o službu zájem. Za necelé dva dny od spuštění se do ní zaregistrovalo na 6 500 lidí a téměř všichni si zakoupili alespoň jeden program, proběhlo na 5 500 jízd.

Bikesharingová kola jsou často dělána záměrně nedokonalá tak, aby na nich šlo ujet pohodlně jen několik kilometrů, ale aby bylo zároveň zřejmé, že toto není kolo, na kterém byste chtěli jezdit dlouhodobě delší vzdálenosti. Takovýto design kol snižuje jejich riziko krádeže, vandalismu či rozborce na náhradní díly ale evidentně nezabraňuje.


Kolo s odmontovanými pedály. Zdroj: Slovnaft BAjk


Popsaná část dokovací stanice. Zdroj: Slovnaft BAjk

Obrátili jsme se na v Česku etablovanou bikesharingovou službu Rekola a zeptali jsme se na její zkušenosti s vandalismem. Odpovídá mluvčí Rekola, Magda Zicháčková:

Bohužel se občasnému vandalismu nevyhneme. V naší aplikaci je možné jednoduše závadu či poničení kola nahlásit. Kromě toho je možné stav kola i vyfotit. I díky tomu předcházíme problémům. Samotní uživatelé jsou naší velkou oporou a snaží se nám s bojem proti vandalismu pomoci. Parkují kola na viditelných místech, kde je vysoká fluktuace lidí. Případné zneužití či poškození kola nám hlásí na naši infolinku či prostřednictvím naší mobilní aplikace."

Vandalismus není ovšem nijak častý. Přímo než k vandalismu dochází k poničení kola špatným manipulováním. Naši uživatelé si bohužel kolikrát neuvědomují, že svým špatným zacházením mohou kolo vážně poničit, např. vožení dětí či svých partnerů v košíku kola vidíme opravdu velmi neradi," vysvětluje Magda Zicháčková.

Dá se tak říci, že nepatříme mezi země, které by byly nekompatibilní s bikesharingovými službami. Takovou pověst má například Čína. Na Slovensku je status minimálně komplikovaný.

Štítky dokumentu: Startup

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: