Netflix vyděsil Turky strašidelnými zprávami. Šlo o propagaci seriálu Black Mirror

2. 1. 2018 | Petr Michl
„Víme, co máš za lubem. Dívej se a sleduj, co uděláme. iamwaldo," přesně takováto zpráva přišla uprostřed noci mnoha lidem v Turecku. V zemi, kde vláda ve velkém sleduje chování občanů na internetu a perzekuuje za to nevyžádané, se to nesetkalo s nadšením.



„Víme, co máš za lubem. Dívej se a sleduj, co uděláme. iamwaldo," tato zpráva došla během noci některým Turkům. Šlo o uživatele Ekşi Sözlük, turecké obdoby Redditu, stránky věnované diskuzím nad tématy, které se tu a tam stanou virálními. Zpráva mnoho lidí vyděsila. Když se ukázalo, že mělo jít o propagaci seriálu Black Mirror, hněv mnohých se obrátil proti jeho tvůrci, Netflixu.

Ideový základ za tímto PR stuntem je přitom jasně čitelný. Seriál Black Mirror má kultovní status, přestože nejde o příjemnou podívanou. Každý díl je skvěle napsaným dílem vzbuzujícím pochyby a někdy i strach z toho, jak moderní technologie ovlivňují či mohou ovlivnit náš život. Zpráva od jakéhosi velkého bratra nesoucí poselství nejasné hrozby je přesně to, co je s jeho vyzněním zcela v souladu. Ne každý její recipient to ale přijal s povděkem.



Ten nápad není cool, ať už za ním stojí kdokoliv. Máme tu autory, co trpí panickými poruchami a srdeční arytmií. Nikdo nemá právo kohokoliv vystrašit, ani na 10 minut — je jedno, jestli jde o trolly nebo reklamu," zaznělo například na jednom tematickém vláknu na Ekşi Sözlük. Neznamená to samozřejmě, že tato kampaň na před pár dny spuštěnou 4. sérii seriálu nemá své příznivce odsuzující naopak dramatické reakce jako přehnané. Jde především o fanoušky, co celou věc rozšifrovali. Nápovědou byl podpis „iamwaldo", který odkazoval na kreslenou postavu Walda z druhé série Black Mirror. Ta se v díle „The Waldo Moment” dostala do britského parlamentu přes absenci jakéhokoliv programu, jen díky tomu, že kolem sebe dělala humbuk a šířila urážky.

Netflix se ke kampani přihlásil, ale odmítl ji jakkoliv komentovat. Pokud je účelem PR stuntu obecně vzbudit emoce, diskuzi a nejlépe i mediální ohlas, celá akce se povedla. A vlastně je v pořádku, že nese i vlezle strašidelný podtón. Potíž je ale samozřejmě v tom, když se vyskytne jedinec, kterého silná emoce přemůže. Své by o tom mohli vyprávět herci Petr Čtvrtníček a Jan Potměšil. Ti se zpovídali u soudu poté, co při natáčení charitativního klipu, kdy kontrolovali u silnice automobily převlečení za policisty, dostal jeden ze zastavených řidičů infarkt.

Poučení pro Netflix nemusí být nutně ubrat z ostrosti svých podvratných kampaní, třeba by stačilo zlepšit výběr zemí pro jejich spuštění. Turecko je dlouhodobě a obzvláště po nepovedeném puči v loňském roce státem, kde vláda kontroluje, co dělají občané online a neváhá je perzekuovat pouze za špatný názor. V takovém prostředí může jen tajemná zpráva, že vás někdo sleduje, udělat s lidskou psychikou divy. 

Zdroje: Independent, Gizmodo , Ekşi Sözlük

Štítky dokumentu: Formy PR Virální marketing
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.