Jak svou Stránku nenechat převálcovat změnami ve fungování algoritmu na Facebooku

26. 5. 2017 | Kateřina Tauchenová
Algoritmus zveřejňování příspěvků v news feedu se v poslední době mění tak často, že už téměř nikdo neví, čím se vlastně řídí a jak mu vyjít vstříc. Podívejte se, co Stránkám radí samotný Facebook.

Facebook v poslední době mění fungování algoritmu zveřejňování příspěvků v news feedu jako na běžícím pásu. Poslední změnu ohlásil minulý týden, kdy se rozhodl vyrazit do boje proti nekvalitním stránkám, fake news a click-bate obsahu. Důvodem změn je oficiálně „snaha o vytvoření informované komunity“ a kvalitních stránek, které svým fanouškům přinášejí nějakou přidanou hodnotu, by se tedy změny dotknout neměly. Teoreticky.

Ani Facebook ale nedokáže zaručit, že se omezení opravdu budou týkat jen těch, proti kterým jsou namířeny. Vydal proto pro jistotu návod pro administrátory Stránek, jak by měli k jejich správě a publikování obsahu přistupovat, aby si jejich příspěvky zachovaly maximální dosah.

1) Předávejte lidem smysluplné příběhy postavené na kvalitních informacích

Lidé chtějí ve svém news feedu vidět příběhy, které jsou z jejich pohledu zajímavé a smysluplné. Hodnocení kvality příspěvků je tedy vysoce subjektivní záležitost a je velice těžké zavděčit se všem fanouškům vaší stránky. Jak vysvětlil Adam Mosseri, viceprezident Facebooku, na blogu společnosti: „Naším úkolem není vybírat, o jakých tématech by si měl svět číst. Naším úkolem je spojovat lidi s příběhy a informacemi, které jsou pro ně osobně nejdůležitější.“

Úkolem Stránek, potažmo jejich správců, by tedy podle něj mělo být „vytváření smysluplných a informativních příběhů, které budou lidem připadat zajímavé.“ Co si ale představit pod pojmem smysluplný a informativní? I na to má Facebook připravenou odpověď:

Smysluplný: Facebook hodnotí kvalitu feedu jednotlivých Stránek podle osobního zaujetí daného uživatele a objektivních metrik, jako je engagement atd. Nejzásadnějším úkolem každého administrátora Stránky je proto důkladné porozumění cílovému publiku.

Informativní: Sdílení důležitých informací považuje Facebook v současné době za jeden ze svých hlavních. Pro každého uživatele je ale důležitá a přínosná jiná zpráva, tudíž se algoritmus snaží pochopit, jaký typ příspěvků je důležitý a přínosný pro jednotlivé uživatele.

2) Buďte autentičtí a pravdiví

Lidé chtějí na Facebooku nacházet přesné a pravdivé informace. A Facebook jim chce přesně takové příspěvky doručovat. Autentické příběhy ze života jsou přesně ten typ příspěvku, který na sociálních sítích vzbuzuje největší míru zaujetí a největší emoce. Algoritmus se proto snaží pochopit, co lidé považují za pravdivé a skutečné, a naopak odhalit, které příspěvky jim mohou připadat jako zavádějící, senzacechtivé či dokonce jako spam. Zobrazování příspěvků spadajících do druhé ze zmíněných kategorií se pak snaží omezit na minimum. Přesnost, pravdivost a opravdovost by tak měla být základem každého příspěvku na vaší Stránce.

Jasné titulky: Máte tendence psát lákavé titulky, které ale s obsahem článku, na který odkazujete, nemají moc společného? Tak to raději nedělejte. Facebook totiž penalizuje Stránky, které publikují „titulky, které zveličují či bulvarizují obsah článku v odkazu za účelem vzbudit u uživatelů klamná očekávání.“

Spam: Láká vás zkoušet různé triky, jak přechytračit news feed a dosáhnout většího trafficu na vašem webu? Ani do toho se radši nepouštějte. Opět byste si vysloužili jen trest ze strany Facebooku v podobě sníženého dosahu příspěvků.

Přesné informace: Zavádějící informace nebo dokonce fake news jsou pro Facebook v poslední době velkým tématem. Proto byste si měli dvakrát rozmyslet, než na své Stránce zveřejníte zprávu, o jejímž původu a pravdivosti si nejste úplně jisti.

3) Chovejte se slušně a respektujte ostatní

Jak už bylo zmíněno výše, Facebook se prezentuje jako „komunita lidí“ a velice vážně bere i pravidla fungování této komunity. Ať už se to Stránkám líbí, nebo ne, pokud chtějí být s Facebookem za dobře, musí se jeho pravidlům přizpůsobit.

Zachování bezpečí: Bezpečnost uživatelů je pro Facebook vždy na prvním místě. A někdy to s opatrností až přehání. Bez otálení smaže jakýkoliv obsah či zablokuje jakoukoliv stránku, pokud dojde k názoru, že obsah na ní zveřejněný by mohl způsobit riziko fyzické újmy konkrétního uživatele nebo přímé ohrožení veřejné bezpečnosti. Neváhá přitom podniknout i právní kroky.

Podpora slušného chování a vzájemného respektu: Facebook postihuje i stránky, které publikují citlivý obsah – tedy obsah zahrnující nahotu, sexuální témata, nenávistné projevy, násilí či jakoukoliv formu urážky.

Kam dál?

Jednou z hlavních snah posledního updatu algoritmu news feedu bylo zabránit finančně motivovaným spamerům vytvářet click-bate obsah. V USA se totiž na takovém obsahu dají vydělat tisíce dolarů.

Zdroj: WeRSM


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: