Infografika: Jak a kde nakupují Češi napříč generacemi

25. 8. 2017 | Petr Michl
Generace Y je v online nakupování aktivnější než mladší generace Z, ta si sice zboží ráda prohlédne na internetu, ale jde si ho pak koupit do kamenného obchodu.

Z průzkumu zpracovaného pro marketingovou společnost RETAILTrek vytvořeném agenturou ppm factum vychází, že v České republice na internetu nejčastěji nakupuje generace Y (tzv. miléniálové, lidé narození mezi lety 1986 až 2000).

Oproti tomu na internetu a mobilních zařízeních aktivnější mladší generace Z (tzv. internetová generace, lidé narození po roce 2000) dává častěji přednost výběru na internetu a nákupu v kamenné prodejně.

„Předpokládáme, že hlavním faktorem, proč právě generace Y nakupuje na internetu častěji než internetově aktivnější generace Z, je dostatek peněz a na druhou stranu nedostatek času. Miléniálové se již dostávají do produktivního věku, kdy většinu času tráví v práci, kdežto mladší generace je ještě při studiích odkázána na peníze rodičů,“ usuzuje ředitel společnosti RETAILTrek Martin Hošek.

 

Potraviny se Češi kupovat online teprve učí

Nejvíce se prodávají na internetu potřeby pro volnočasové aktivity, které online alespoň někdy nakupuje 60 procent respondentů. Nejméně naopak Češi online nakupují potraviny. Celkově pouze 8 procent respondentů uvedlo, že potraviny nakupuje na internetu.

Obě kategorie významně častěji nakupuje na internetu generace Y, kdežto generace Z upřednostňuje kamenné prodejny, především větší obchodní centra. I přesto, že miléniálové nakupují častěji než jiné generace potraviny online, podíl internetového prodeje potravin je i pro tuto generaci oproti kamenným prodejnám stále malý. Pouze 11 procent miléniálů uvedlo, že potraviny nakupuje na internetu.

 

Martin Hošek k těmto výsledkům uvádí:

„Potraviny se Češi podle všeho stále nenaučili nakupovat online v takové míře, jak se zřejmě čekalo. Domníváme se, že si online nákup stále nevyzkoušelo velké množství českých zákazníků, takže ani neměli možnost poznat výhody těchto služeb na vlastní kůži. Navíc v našem průzkumu se ukázalo, že v případě potravin se tři čtvrtiny Čechů napříč generacemi rozhodují až v samotné prodejně.“

Jak velké děláme před nákupem rešerše

Mladší generace patří ke spíše impulzivnějším nakupujícím, alespoň co se módního oblečení týká. Skoro 50 procent respondentů uvedlo, že si módní oblečení vybírá až při nákupu.
V kategorii potřeb pro volnočasové aktivity naopak převládá výběr i několik dní před nákupem, tuto možnost označilo 64 procent všech respondentů průzkumu. V dané kategorii jde mimo jiné o sportovní vybavení a obecně o zboží spojené s koníčky kupujících, i proto mu pravděpodobně věnují více času.

Jak moc nám reklama pomáhá

Průzkum se také zabýval vlivem reklamy na nákupní chování Čechů. Tato otázka hodně podléhá zkreslení. Ví se, že lidé vliv reklamy na jejich nákupní rozhodnutí podceňují. Subjektivní míra vnímání toho, že jim reklama alespoň částečně pomáhá při nakupování, se pohybovalla na úrovni 39 procent.

„Reklama má podle našich zjištění větší vliv na méně vzdělanou populaci lidí, a to jak ve formě SMS, e-mailu nebo na sociálních sítích. Zároveň se ve výsledcích ukazuje, že mladší lidé, kteří jsou oproti předchozím generacím více vázáni na svůj mobilní telefon, častěji podléhají reklamám typickým pro mobilní zařízení, tedy SMS zprávám a sociálním sítím,“ uvedl Martin Hošek. To, že jim reklamy hodně pomáhají, uvedly ženy bez maturity a děti do 15 let v domácnosti.  Z výzkumu vychází, že e-mailové nabídky ovlivňují nákupní rozhodnutí tzv. Baby Boomers a starším zástupcům generací X. Generace Y a mladší je více přístupná reklamním formátům doručovaným do jejich mobilů, včetně reklamních SMS.


Kompletní infografiku si můžete prohlédnout níže (Klikněte na ni pro její zvětšení. 

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.