Infografika: Češi na Valentýna kupují dárky v průměru za 1 300 Kč

14. 2. 2018 | Milada Zemanová
Valentýn je tradičně dnem, kdy se zvyšují tržby v obchodech. Dvě třetiny Čechů tento svátek slaví a průměrně za valentýnský dárek utratí přes 1 300 Kč. Smutné ovšem je, že se často liší jejich představy, co by chtěli dostat, od toho, čím je partner skutečně obdaruje.

Uctívání svatého Valentýna zahájil papež Gelasius I. už v roce 496, aby nahradil pohanský svátek. Nicméně v současné době se jedná o velmi komerční den, který se slaví téměř na celém světě. Webový portál Picodi, který nabízí přehled slevových kódů, v letošním roce uskutečnil průzkum zaměřený právě na to, jak svátek zamilovaných ovlivňuje tržby v obchodech.

Celkově bylo dotazováno 5600 lidí z 32 zemí světa a průzkum se zaměřil nejen na to, kolik peněz jsou zamilovaní ochotni utratit za valentýnské dárky, ale také na to, jaké zboží se nejčastěji kupuje a v jaké míře dárek splňuje očekávání obdarované osoby. Níže se zaměříme na nákupní chování Čechů.

Celkem 66 % dotazovaných Čechů uvedlo, že Valentýna slaví a průměrně za něj utratí 1 320 Kč. Nicméně 12 % zadaných žen a 17 % zadaných mužů uvedlo, že tento svátek vůbec neslaví. Mezi nejčastějšími dárky, které muži dávají svým drahým polovičkám, patří rande v restauraci, návštěvu kina či divadla a květiny.

Podle průzkumu z e-shopu, které jsou postavené na platformě Shoptet, celkem 70 % mužů, zakoupí své partnerce květiny, případně si je nechávají doručit až domů. Pánové jsou ochotni do pugétu investovat až 550 Kč. Naopak ženy svým milovaným většinou věnují návštěvu kina či divadla, čokoládu a parfémy. Podle statistik mBank z 86 tisíc platebních karet, za romantickou večeři průměrný pár v tento večer utratí kolem 700 Kč.

„Mezi obchodníky, kteří se v polovině února dočkají vyšších zisků, jsou i cestovní kanceláře a portály poskytující letenky a ubytování. Stoupá totiž obliba společných valentýnských zájezdů do destinací, jako je Londýn nebo Paříž. Dárky však někteří pojímají spíše prakticky a kupují partnerům drobné spotřebiče, například fény, mixéry či smoothie makery.“ komentuje vývoj na poli internetového obchodu Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Průzkum Picodi se také zaměřil na nejžádanější a naopak nejméně chtěné dárky. Mezi nejžádanější dárky, po kterých touží ženy, patří květiny, návštěva kina či restaurace. Naopak u mužů se jedná o návštěvu kina, rande v restauraci a elektroniku. Je zjevné, že požadavky obou pohlaví jsou odlišné. Zatímco muži ocení elektroniku coby dárek, tak pro ženy je to v 35 % případů ten nejhorší možný dárek. Muži zase nejméně ocení finance a plyšáky.

Obě polovičky tak uvítají dobré občerstvení, nicméně banka mBank pomocí analýzy interních údajů z platebních karet zjistila, že české valentýnské trendy se mezi sebou rok od roku liší. Podle jejích údajů si romantickou večeři při svíčkách na svátek Svatého Valentýna například v roce 2016 dopřálo o 58 % párů více než v jiný všední den. Nicméně v roce 2017 si za večeři ve dvou v ten stejný den lidé utratili stejné množství peněz jako týden předtím, tedy 7. února.

V rámci průzkumu Picodi byly porovnávány jednotlivé země a finance, které jsou jejich obyvatelé ochotni utratit za valentýnské dárky. Na prvních třech příčkách se umístily Hong Kong (152 €), Čína (127 €) a USA (121 €). V porovnání s Českou republikou například průměrně jeden zamilovaný v Hong Kongu utratí trojnásobně více. Z národností v průzkumu nejméně utratí Maďaři (27 €), Filipínci (26 €) a Nigerijci (24 €).

Portál Picodi k celému průzkumu dále doplnil:

„Podle odhadů se na Valentýna po celém světě pošle přes miliarda pohlednic, což je jen o něco méně než na Vánoce. Začátek února patří k nejlukrativnějším obdobím pro majitele obchodů. Interní údaje Picodi z minulého roku jasně ukazují, že před Valentýnem roste poptávka po zboží z kategorie šperky (o 37 %), kosmetika a parfémy (o 38 %) a až o 45 % erotické zboží.”

Ať už tedy den svatého Valentýna slavíte nebo ne, věříme, že své drahé polovičce věnujete pozornost a lásku během celého roku a ne jen tento jediný den.

Na celou infografiku se můžete podívat níže.

Zdroje: PicodiShoptetmBank

Štítky dokumentu: Infografika Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.