Chvála volebních videí: tančící Pražané sobě a falešný Babiš na cestě do Brna

3. 10. 2018 | Petr Michl

Letos jsme už v souvislosti s komunálními a senátními volbami psali o bizáru. Nyní pár dnů před otevřením volebních místností je čas také chválit, co se povedlo. Připravte se na sborové zpěvy z Prahy i utrpení za volantem nejen na cestě do Brna.

Uskupení Praha sobě přistoupilo k formátu písně, kterou pějí jednotliví členové kandidátky. Ve velmi svižném videoklipu s rychlým střihem dokážou vyjmenovat zjevné nedostatky typu padajících mostů a vysokého nájemného, ale i to, že „v centru bydlí matrjošky a beranice s hvězdami“ nebo že bezbariérová není ani (stanice metra) Invalidovna. Za téměř dvě a půl minuty si divák vyslechne pěknou dávku negativních atributů našeho hlavního města dneška, vše je ovšem podáno s lehkostí. A nechybí ani call-to-action ve formě refrénu vyzývající k tomu dát Prahu sobě, což se v tomto případě rovná odevzdání hlasu stejnojmennému hnutí.

Dobrou přesvědčovací schopnost má ale i hlavní spot Prahy sobě, který je vystavěn na příběhu Jana Čižinského jako učitele aktivisty, který se stal politikem, aby měnil věci, s nimiž nesouhlasí.

Pozitivně jej hodnotí i expert na volby a komunikaci politických stran Otto Eibl, odborný asistent z Katedry politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně:

Jde o hezky vizuálně okomentovaný osobní příběh, který se přetaví do vyprávění o městě, „na kterém nám záleží". Spot pěkně plyne, je to milé, i když mluví o potenciální ztrátě pro stát ve výši miliard nebo když staví konflikt se stávající reprezentací („abyste už nemuseli podepisovat petice proti nesmyslům“). Jako odpověď nabízí vizi, které by určitě každý chtěl být součástí.“

Eibl ale zároveň podotýká, že formátem nejde o nic výjimečného. „Jako častý vzor podobného rámování příběhu bývá uváděn například spot z Velké Británie,  Kinnock - The movie,“ doplňuje.

 

Andrej a doprava v Brně

„Jedem jim to tam pořádně ukázat ako pořádně makat, jak se to dělá doopravdy… jak se dělá politika,“ vysvětluje v prvním díle z třídílné série brněnské ODS Andrej Babiš parodovaný hercem Adamem Vrbasem. Ten svým talentem pro napodobování lídra hnutí ANO zaujal už v sérii Babišovy dobroty na internetové televizi Stream.cz, tentokrát se má jednat o Babišovy doBRNOnoty.

Právě první díl série s nekonečnou cestou do Brna po dálnici D1 je nejpovedenějším, včetně snahy závěrečného příslibu zlepšení dopravního Ťoku nebo označování dopravní zácpy jako Kalouskovy politiky.



Další díly, v kterých již figuruje brněnská lídryně ODS Markéta Vaňková, mají i díky její prkennosti menší spád. Je ale nutné uznat, že panoptikum uzavírek a dopravních značek působí značně depresivně.



Třetí díl s očekávaným prozřením, že brněnskou radnici vede Petr Vokřál z hnutí ANO, oslabuje předem jasná pointa příběhu. Tu jen částečně vynahrazuje dodatek na samotný závěr. Ano, je to kampaň a účelovka. 

Sérii jednoznačně táhne talent Adama Vrbase. „Problém s humorem nastává, když se o něj snaží političtí kandidáti bez komediálního či obecně hereckého talentu. To bylo vidět u spotů TOP 09 při volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR na podzim loňského roku,“ připomíná Otto Eibl. V tomto ohledu se pak minimální zapojení Vaňkové nemusí jevit jako negativum. To nicméně vidí Eibl i v jiné věci:

„Spot chytře pracuje s kritikou či jakousi satirizací Babiše. Pro pochopení je ale třeba orientace na politické scéně, tzn. je vytvořený pro sofistikované publikum. Pro ně to může být odměna a to je fajn… nepřesvědčené to ovšem nepřivede. Je to skutečně spíš třešnička pro fandy, která s komunálem má společnou jen kandidátku ve vedlejší (!) roli.“ 

Přesto tuto sérii považujeme za vítané osvěžení, už jen, protože koncept zapojení komika do volebních spotů skutečně není příliš obvyklý. Odměnou je cca půl milionu zhlédnutí 3 videí na Facebooku a nižší statisíce na YouTube.

Na závěr je nutné dodat, že naše pozitivní hodnocení chytrých a vizuálně dobře zpracovaných spotů se nemusí nutně rovnat úspěchu ve volebních místnostech. Počáteční nastavené recipienta je zcela zásadní pro celkové vnímání konkrétní politické komunikace. Bizarní počin od charismatického vůdce se shodnými názory může být oslavován a mít pozitivní efekt. Zároveň na komunální úrovni zejména v menších obcích hrají zásadní roli osobní zkušenosti a kontakty s kandidátem, marketingová komunikace je podružnější. Volební spoty tak nesou větší význam zejména u větších měst. A i tak jsou „v komunálu“ něčím novým a můžeme za to vděčit zejména čím dál levnější technice, která je schopná kvalitního audiovizuálního záznamu.

Od dob zpackaných sexistických plakátů slepených grafickými neuměteli se nyní dostáváme do doby, kdy se skutečně profesionální práce, jako je ta představená v tomto článku, střetává s video výkony nadšenců s mobilem a zásobárnou zvláštních nápadů. O to je toto srovnání často krutější.

 

Tip redakce:

Datum vydání 3. října se překrývá s losováním výherce pračky brněnským kandidátem na post senátora Petrem Kováčem. Jeho nového video odpovídá spíše tvorbě „blázna s mobilem“ a ukazuje, jak propastný rozdíl může právě u video kampaní existovat.

 

Jeho vyhlášení soutěže o pračku i další lokální volební bizár si můžete prohlédnout v článku Brno jediný vtip, v kterém můžete k volbám.

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: