Ani 200, ani 80. Průměrná výše lednových slev je 19 %

19. 1. 2017 | Petr Michl
Sto tabletů týdně a sleva 200 % k tomu? Realita je o poznání méně senzační. Podívejte se na údaje Heureky o tom, jak velké lednové slevy skutečně jsou.

Ani po vánočním shonu a nákupním šílenství si obchodníci příliš neodpočinou. Prakticky vzápětí totiž startuje druhá prodejně nejsilnější sezóna v roce – povánoční výprodeje a lednové slevy, během kterých Češi nakupují zhruba o třetinu více než v průběhu roku. Slevy obchodníků sahají až do výše osmdesáti procent, realita trhu je však často jiná. Průměrné slevy zboží v lednových výprodejích totiž dosahovaly zhruba 19 %. Češi nejvíce ve slevách hledali oblečení a módu, elektroniku – především mobilní telefony, televize ale také bílé zboží, nejčastěji drobné spotřebiče do domácnosti. Průměrně největší slevy byly v segmentu knížek a filmů, oblečení a překvapivě také erotiky. Vyplývá to z údajů nákupního portálu Heureka.cz.


Sleva až 200 % od Alza.cz není napadnutelná. Po prokliku na další informace se spotřebitel dozví, že v rámci akce platící do 26. ledna může tuto „slevu" vyhrát v rámci soutěže. Není garantovaná a fakticky to není sleva, ale výhra. Mnoho jiných slev, včetně těch na Alza.cz je ale iluzorních.

I když obchodníci deklarují často slevy v řádech vyšších desítek procent, výsledné ceny se od těch dlouhodobě průměrných na internetu neliší. Z našich údajů vyplývá, že se reálné slevy pohybovaly těsně pod hranicí 20 %,“ říká Dan Blažek, marketingový ředitel Heureka.cz a pokračuje: „V některých segmentech byly slevy vyšší, například u oblečení, v některých segmentech byl však průměrná výše lednových slev na hranici 16 %.“

Pokud pomineme elektroniku, o kterou měli klasicky Češi o výprodejích nejvyšší zájem, nejvíce se zajímali o oblečení, které zároveň bylo v průměru zlevňováno nejvíce. „Ve výprodejích byl největší zájem o pánské a dámské bundy a kabáty, o pánskou a dětskou obuv nebo o dámské kalhoty. Obecně se nejvíce nakupovalo především zimní oblečení, čemuž samozřejmě nahrály také mrazy, které přišly s počátkem roku,“ uvádí Dan Blažek.

Tradičně nejvíce nakupovali Češi ve slevách hned v úterý (27. prosince) po Vánocích, a samozřejmě i s návratem do práce v pondělí 2. ledna. Dan Blažek shrnul důvod proč je pro obchodníky sezóna slev tak silná: „Češi jsou vděčnými zákazníky slev, které jsou pro ně lákavé a fungují. Mnoho lidí také dostává peníze anebo jednoduše s nákupem větších ‚dárků‘ a vybavení zkrátka čeká právě na výprodeje. Ne vždy se však fantastická sleva vyplatí – důležitá je konečná cena, kterou si mohou zákazníci díky internetu jednoduše zkontrolovat.“

Ukázka iluzorní slevy

Kreativní tvorbou cen je znám například internetový obchod zaměřený na fotovybavení Aaron.cz. Aktuálně nabízí slevu 65 % na high-end kompakt Sony Cyber-Shot DSC-RX100.

Zdroj: Newsletter / Aaron.cz

 

Tato sleva je více než iluzorní. Je vztažená k doporučené ceně výrobce, která činila 16 490 Kč. Je ale nutné doplnit, že v tomto případě se jedná o doporučenou cenu z roku 2012, kdy byl uveden přístroj na trh. Právě v tomto roce se jeho průměrná cena na trhu také naposledy pohybovala okolo hranice 16 tisíc korun. V posledních 3 letech pak osciluje nejčastěji mezi 10 a 11 tisíci korunami.


Zdroj: Heureka.cz

Nedá se také říct, že by si toho zákazníci nevšimli. Jeden z nich napsal v komentářích u produktového detailu fotoaparátu:

"...tento fotoaparát máte zde v nabídce již nějaký ten měsíc za cenu 9990,- Kč. Teď k tomu nalepíte cedulku výprodej a cena je stále stejná, o nic lepší než u konkurence. Zbytečně klamete zákazníky. Řekl bych, že to na dobrém jménu obchodu rozhodně nepřidá. Klamání zákazníka..."

Z reakce Aaronu, kterou si můžete přečíst níže, je zřejmé, že je to prodejci jedno. Nalepenou slevu 6 500 Kč bere jako kolorit, pseudoslevu, na níž se pravděpodobně stejně občas někdo chytí. Tak proč ji tam tedy neponechat?

Zdroj: Aaron.cz

Uvedení tohoto příkladu neznamená, že by z podobných praktik byl vinen jen Aaron.cz. Je to běžná praxe u mnoha dalších internetových obchodníků.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.