3 miliardy dolarů? Pro Snapchat to je málo

14. 11. 2013 | Petr Michl

Facebook chtěl nedávno koupit Snapchat za jednu miliardu dolarů. Zakladatelé startupu Evan Spiegel a Bobby Murphy tuto nabídku odmítli.  Wall Street Journal nyní informuje o tom, že stejné „NE" zaznělo, i když Mark Zuckerberg zvýšil sumu na 3 miliardy dolarů.

O čem je vlastně Snapchat? Je to aplikace umožňující posílat mezi přáteli obrázky či videa, která během deseti vteřin zmizí. Časový limit se dá nastavit. Pohybuje se v rozmezí od 1 sekundy do 10 sekund. Což je ideální pro praštěné obrázky, které dnešní teenagery tolik baví. Do obrázků se dá i kreslit a psát, což je další nesporné plus.

Dle WSJ spoluzakladatel Evan Spiegel vyjádřil přesvědčení, že bude lepší počkat s vyjednáváním o možné akvizici až do začátku příštího roku.  Tou dobou by měla mít aplikace pochopitelně více uživatelů a zasílaného obsahu za den. Což by mělo samozřejmě zvýšit hodnotu společnosti, která se dle ohodnocení čínské společnosti Tencent Holdings pohybuje blízko úrovně 4 miliard dolarů.

Existují ovšem i hlasy mluvící o další technologické bublině. Ta je spojena s dnes populárním přesvědčením: „Co je mobilní, to má budoucnost / velkou hodnotu / bude vydělávat". O důvodech, proč je veleúspěšný vstup Twitteru na burzu nezasloužený, jsme již psali v článku Twitteru se na burze daří. Na jak dlouho?. Ocenění Snapchatu se také do značné míry vymyká selskému rozumu.

Snapchat po své dosavadní dva roky existence nevydělává. Možnosti umístění reklamy jsou zřejmé, lze je zobrazit předtím nebo poté, co vám na obrazovce telefonu blikne na pár vteřin obrázek. Ofenzivnější variantou je, že vám tu a tam pošle svůj „snap" i nějaký firemní účet. To samozřejmě může zvyšovat iritaci uživatelů mnohem více než reklamy, které „plavou" v news feedu nebo jsou v pravém sloupci jako u Facebooku.

Další srovnání s Facebookem se nabízí. Facebook nabízí inzerentům hodnotná socio-demografická data, která ví z toho, co na sebe uživatelé řeknou a z obsahu, který vytváří, komentují, lajkují a sdílí. Snapchat obsah uživatelů maže. 

Je tu ale i další aspekt: povaha obsahu. Popularita Snapchatu mezi teenagery spočívá v tom, že je to takový malý ostrůvek svobody v oceánu internetu. To, co napíšete na Facebook nebo Twitteru vám snadno může způsobit problémy v osobním životě, ve škole nebo vyvolat propuštění z práce. Na Snapchatu můžete klidně vyfotit učitele nebo šéfa  v nelichotivé pozici, domalovat mu hitlerovský knírek, připsat nejapnou poznámku, poslat to pár lidem, které to může zajímat a srdečně se zasmát – to vše bez nepříjemných následků. I kdyby vám karikovaný vzal mobil z ruky, je dost velká šance, že bude fotka pryč. Podobně je to i království pro sexuální obsah. Buďme k sobě upřímní. Když pošle holka svému příteli v 16 letech svou nahou fotku na email, je šance, že ji neuvidí jenom on, velmi vysoká. Snapchat nabízí lepší řešení, a i proto na něm prý sexting doslova kvete.


Promo video Snapchatu

Jenomže inzerenti chtějí mít přehled o tom, u jakého obsahu jejich reklama je. Sex a nekorektní legrace možná upoutává pozornost, ale pravdou je, že s těmito tématy nechce mít velké množství inzerentů nic společného. Facebook se svou averzí na bradavky a cokoliv tělesného sleduje především garanci „nezávadnosti obsahu" zadavatelům reklamy. Myslíte, že chce například Samsung soupeřit během několika sekund s dmoucím hrudníkem vaší spolužačky? Velmi pravděpodobně ne.

A pak je tu samozřejmě to nebezpečí, že přijde vystřízlivění z „bezpečnosti aplikace". Základem pro něj může být pár medializovaných skandálů s printscreenem obrazovky se snapem a důvěra v to, že je zaslaná fotografie či video jen na pár vteřin a dost, může být otřesena. A právě díky této důvěře přitom uživatelé Snapchat používají.

Na závěr můžeme konstatovat, že zakladatelé Snapchatu jsou pravděpodobně velmi dobří hráči pokeru. Odmítnout 3 miliardy dolarů a tvářit se, že by bylo lepší ještě zvýšit nabídku o třetinu, chce více než odvahu. Pokud se jim prodej za více než 3 miliardy nakonec podaří, nezbude nic než zatleskat. Gratulace případnému kupci by byly ale neopodstatněné.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: