Rozšířená realita roku 2010

4. 1. 2010 | Knotková Pavla
Ne neprávem je augmentovaná realita považována za jeden z top trendů letošního roku. Technologický rozvoj, který téměř každému počítači a mobilnímu telefonu nadělil i kameru, vytvořil pro její nástup dobrou půdu, stejně tak podíl smartphonů na trhu a uživatelský hlad po konektivitě a dalším zpracovávání a třízení obrovského množství informací.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Ne neprávem je augmentovaná realita považována za jeden z top trendů letošního roku. Technologický rozvoj, který téměř každému počítači a mobilnímu telefonu nadělil i kameru, vytvořil pro její nástup dobrou půdu, stejně tak podíl smartphonů na trhu a uživatelský hlad po konektivitě a dalším zpracovávání a třízení obrovského množství informací.
Je však nutné připomenout, že odborníci se v otázce rozšířené reality dělí na dvě, respektive tři skupiny. Kromě optimistů, kteří rozšířené realitě věští rychlý nástup, vysoký marketingový potenciál a v průběhu roku i postupnou integraci do běžného života tu je ještě skupina skeptiků, která v rozšířené realitě vidí slepou vývojovou uličku anebo střízlivě konstatuje, že doba ještě neuzrála a současné nadšené demonstrační projekty brzy vystřídá trapný dotaz: „A co s ní dál?“. Limitem mají být nejen technologické mantinely, ale zejména konzervativnost uživatelů i marketérů.

"Nejsilnější oblastí, kde se může rozšířená realita prosadit, je pole vyhledávání...
Ať tak či onak, pojďme se podívat na několik oblastí nejpravděpodobnějšího rozvoje aplikací s implementovanou rozšířenou realitou.

Vyhledávání

Nejsilnější oblastí, kde se může rozšířená realita prosadit, je pole vyhledávání. První vlaštovky, či spíše začátek letky, je již dobře vidět. A dokonce i u nás. Pověřené osoby prokazují ostražitost a prozřetelnost, která se jen tak nevidí, a tak je ohlášeno velké množství aplikací, které budou fungovat jako rozšíření světových katalogů. A cest, kterých budou využívat, je nespočet. Některé si vystačí s obrazovými podklady, jiné budou potřebovat přítomnost GPS modulu.
Své k tomu řekl v listopadu i český Seznam, který také správně odhadl moment, kdy se rozjíždí vlak. Na konferenci Forum Media jen tak mimochodem oznámil produktový manažer Seznamu Ivan Mikula, že během příštích měsíců představí Seznam vlastní augmentovanou mobilní aplikaci pro iPhone a zřejmě i Android, která propojí dosavadní produkty m.mapy.cz a m.firmy.cz. Díky ní budete mít možnost zobrazit si přímo na displeji vašeho zařízení informace o firmách ve vašem dosahu, případně si zjistit, kdo že to sídlí v budově, před kterou stojíte.
Na obdobném principu funguje i první vyhledávač pro augmentovanou realitu. Rozhlédnete se za pomoci svého mobilního zařízení kolem a na základě zadaného informačního filtru se vám do displeje vypíší více či méně relevantní informace.
Pokud bychom se měli zabývat fikcí, pak bychom se v ideálním případě mohli setkat s aplikací, která nám umožní zobrazit v rozšířené vrstvě výsledky téměř jakéhokoli vyhledávání – a to nejen v případě pohledu do městské či otevřené krajiny, ale i při snímání produktů v obchodním domě nebo předmětů na vlastním stole. To si však vyžádá zásahy do dalších disciplín marketingové komunikace a v nejlepším případě koordinovaný postup, kterého se s největší pravděpodobností nemáme šanci dočkat nejen v letošním roce, ale ani v celé následující pětiletce.

Navigace

S vyhledáváním je úzce spjata i navigace – vždyť co je navigace jiného než vyhledávání cesty nebo konkrétního místa? V této oblasti by se tak hitem mohly stát augmentované bedekry – jakási navigace pro turisty, mířící do význačných míst. Jednoduchým namířením mobilního zařízení na scenérii před sebou bychom získali informace o všech budovách a místech na displeji. Poťukáním bychom pak získali doplňkové informace, stažené například z Wikipedie. Pokud bychom si zde přečetli o zajímavých sochách na zdi katedrály, neměl by být pro aplikaci problém vykreslit jejich přesnou pozici přímo do snímaného obrazu.
První nekomerční počiny podobného charakteru tu již jsou. Například aplikace Lookback maps nabízí propojení mezi pozicí uživatele a historickými snímky místa. Od toho je jen krok k sofistikovanějším systémům, které by mohly vydavatelstvím nahradit poklesy z prodeje klasických map a turistických průvodců.

Produktové nástroje

V této oblasti byl již první velký krok udělán. Marketéři pochopili, že když uživateli nabídnou obrandovaný, leč užitečný nástroj, sáhne po něm. Produktové nástroje rozšířené reality se tak pravděpodobně ve velkém namnoží a jejich propagační funkce se promění na užitnou hodnotu.
Vidět to můžeme například u nástroje, který vypustila IKEA. Stačí si vytisknout snímací matrici, kterou je možné získat na jejích stránkách a jejím položením na podlahu do obrazu jednoduše promítat jednotlivé výrobky tohoto nábytkářského domu stažené z online katalogu.

"Marketéři pochopili, že když uživateli nabídnou obrandovaný, leč užitečný nástroj, sáhne po něm...
Obdobným způsobem bychom brzy mohli analyzovat nečistotu na ubruse a aplikace nám nabídne odpovídající čistící prostředek. Anebo zamířit na koupený výrobek a získat doplňkové informace, které by se na obal nevešly. O možnosti zařazení informací z potravin například do dietních rovnic ani nemluvě. Velkou budoucnost mají určitě i virtuální zrcadla, kterých se již pár objevilo a které povětšinou naráží na technologickou nedokonalost řešení.
Zkrátka možností je mnoho a už teď je jisté, že zde existuje silná uživatelská poptávka.

Sociální sítě

Zapomínat nesmíme ani na sociální sítě, které se staly jedním z akcelerátorů mobilního internetu. I v tomto případě se nabízí propojení s rozšířenou zobrazovací vrstvou, která by v sobě nesla možnosti všeho výše zmíněného. Zapnout augmentovanou vrstvu by mělo jít přímo z rozhraní sociální sítě. Při pořádání akce na Facebooku by neměl být problém zobrazit si lokaci za pomoci augmentované reality, stejně tak by na rozšířenou realitu neměli zapomínat marketéři, oficiálně zde působící, kteří by ji využívali pro reklamní akce.
V této oblasti je to spíše o jediném kývnutí pověřených osob a o vyčlenění financí na tento účel. Tlačítko s nápisem „zobrazit v AR“ by se tak mohlo objevit dříve, než se zdá.

Zábava

A nakonec musíme vzpomenout na evergreen, kterým je samozřejmě zábava. Využití rozšířené vrstvy ve hře jsme mohli vidět například v počinu Cannonballz či Catapult, kde bylo jasně dokázáno, kde leží současná hranice. Je však možné jít i dál. Pokud nahradíme displej či monitor jinou zobrazovací jednotkou, a sice brýlemi, jsme již velmi blízko tomu, aby se z augmentované reality stal v herním světě nový hit.
Důkazem je například demonstrativní převedení známé hry Pac Man do reálného světa či nejrůznější pomocníci při tradičních sportech, kteří vykreslí trajektorii při kulečníku anebo pomohou s posláním míčku do jamky na greenu. O dalších možnostech ani nemluvě.
V tomto případě se však jedná o vývoj následujících tří let. Pokud tedy budou hry po augmentovanou realitu vznikat, bude se spíše jednat o „hříčky“, fungující jako nástroje podpory prodeje.

Realita však může být jiná

Celkově vzato, svět augmentované reality by nám mohl ležet na dosah. Jak prohlašují prognostici, možnosti tu již jsou, chybí však investoři. Pokud se v blízké budoucnosti najde někdo, kdo koupí a rozšíří stávající projekty, mohli bychom se s rozšířenou realitou setkávat v hojné míře již následujících dvanáct měsíců.
V opačném případě bude tento trend i nadále odkázán na pionýrské projekty, jejichž vývoj je pochopitelně pomalejší.
Každopádně se nechme překvapit.

Štítky dokumentu: Facebook Mobilní aplikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?