Jiří Vrobel na AI Connect: Hlas od The Mama AI bere noční šichty v rádiu a vydělává miliony

1. 11. 2023 | Petr Michl
Víte, že existují i telefonáty, u kterých jste radši, když vám nevolá živý člověk? Zjistěte, v jakých situacích dnes dokáže nahradit voicebot člověka a jak mu v tom pomáhá mix strojového učení a generativní umělé inteligence.

Na konci září proběhlo setkání setkání AI Connect pořádané Marketing Journalem a jeho vydavatelem, PR a digitální agenturou Focus. Jeho cílem bylo ukázat, jak pomáhá AI v reálném byznyse. Již jsme vám přinesli reportáž z prezentace šéfproducenta Fameplay TV, Lukáše Záhoře, v níž předal cenné tipy, jak z pozice manažera prosadit zavádění AI v týmu, ve kterém mohou být i značné protitlaky. Dnešní reportáž z prezentace Jiřího Vrobela je o tom, jak můžete využít sílu AI pro zefektivnění komunikace s vašimi zákazníky i zaměstnanci s pomocí voicebotů. 


AI pro telefonáty, kdy i volaný ocení, že na druhé straně není člověk

Jiří Vrobel z The Mama AI zastupoval startup, který nabízí služby na míru s využitím voicebotů a AI. Hlavní výhodou telefonátu od voicebota je, že hlas má prostě větší váhu než psaná komunikace třeba formou mailu nebo SMS, které lze ignorovat snáz.



Telefonát se stále ignoruje hůř než SMS nebo e-mail. Zdroj: prezentace J. Vrobela

Proto jednou z aplikací jejich voicebota je upozorňování zákazníků jednoho velkého obchodního řetězce na to, že jim na pobočce čeká jejich objednávka. Hlas přizná „svou AI barvu“, ale volaní nemají moc šanci „rozčílit se na robota“. To oni na něco zapomněli a hlas na druhé straně se jim snaží pomoci, dokonce je ochoten přeposlat vám třeba objednávku na jinou pobočku, nebo prodloužit dobu jejího uložení na té stávající.

Výsledkem je velké snížení vratek a navýšení obratu e-shopu o skvělých 10 %. A navíc snížil náklady za vratky spojené se zpětným odesláním zásilky a jejím rozbalením.  U daného řetězce jde o skutečně velkou částku. A přitom se jen stačilo zeptat, respektive delegovat tuto jinak nijak radostnou práci na umělou inteligenci.

Existuje ale více případů, kdy jste vlastně rádi, že vám nevolá člověk. Jde hlavně o to, když vám banka volá kvůli vaší opožděné splátce, pojišťovna kvůli nezaplacenému pojistnému, HR kvůli nesplněnému online školení, potvrzení, jestli přijdete, nebo nepřijdete na akci, na niž jste pozvaní. Všechny tyto činnosti jde automatizovat a uvolní tak ruce lidem, pro které dle Jiřího Vrobela vlastně ani není příjemné tyto telefonáty dělat. Vyhnou se tak poslechu nespočtu výmluv a volaný se pro změnu necítí tak trapně a bere věc fakticky.


Na tyto věci se fakt ptát nechce. Zdroj: prezentace J. Vrobela

Hlas populární moderátorky rádia žije „syntetickým životem“

Voicebot od MAMA AI si roztahuje své hlasivky i v rozhlasovém vysílání. Rádio Expres patřící pod Seznam Zprávy se rozhodlo jako první česká stanice dát prostor „syntetické moderátorce“ pojmenované Hacsiko. Ta je natrénovaná na hlasu moderátorky Báry Hacsi. V článku Seznam Zpráv si ostatně můžete sami vyzkoušet, jestli poznáte originál od syntetického hlasu. Třeba publikum AI Connect cca z půlky hlas živé moderátorky nepoznalo.


Bara Hacsi a její avatar Hacsiko. Zdroj: Seznam.cz

Mimochodem o práci v tomto případě nikdo nepřišel, Expres FM vysílal noční proud hudby do té doby bez moderátora. Voicebot v tomto případě jen čte předpřipravený text a nepřichází do interakce s živými bytostmi. Dojem posluchače je tak dán primárně jen tím, jak moc se syntetický hlas podobá tomu lidskému. 

Oddělení customer care a call centra

U posledního příkladu se nabízí teze, že nahrazení AI se nemusí bát moderátoři, kteří často reagují na telefonáty publika nebo komentují aktuální dění, vedou rozhovory s hosty studia nebo posluchači na telefonu a jsou v interakci s kolegy. Je to pravda jen do určité míry. Nahradit je těžší, ale moderátoři rádia by se dle autora tohoto článku měli pomalu začít hromadně bránit možnosti klonovat jejich hlasy, podobně jako o to nyní usilují herci z Hollywoodu.


„V průměru 85 % dotazů na call centra se opakuje."

 

AI totiž ohrožuje i pozice, u kterých jsme si to donedávna nedokázali představit. Tedy ty spojené s přímým hovorem se zákazníkem v oblasti customer care. Jak může v tomto případě zastat práci živých lidí? „V průměru 85 % dotazů na call centra se opakuje,“ vysvětlil Jiří Vrobel s tím, že právě s těmito typy dotazů může pomoci AI. Jde to díky extrémnímu zrychlení propojení několik typů umělé inteligence najednou.

    • Hlas volajícího je převeden na text.

    • Na něm provede systém sémantickou analýzu, aby přesněji interpretoval, o co volajícímu jde.

    • Porovnává identifikovaný problém se seznam FAQs, na které má odpovědi.

    • S pomocí ChatGPT vytvoří odpověď v lidské řeči, která může více sedět na prvotní dotaz.

    • Technologie text to speach převede připravený text na hlas voicebota.


To vše se přitom děje v rámci jednotek vteřin. „Nasazení ChatGPT má výhodu i snadného přechodu mezi jazyky. Dokumenty, ve kterých ChatGPT hledá odpovědi, mohou být i v jiném jazyce než v tom, v němž se vede konverzace,“ dodává Jiří Vrobel.


Zdroj: prezentace J. Vrobela

Když systém pozná, že nemá odpověď, voicebot jednoduše řekne, že na toto nestačí a přepojuje hovor na živého operátora. Těch je díky vyřízení většiny dotazů voicebotem ovšem potřeba méně, takže to z pohledu nákladů na customer care může být zajímavá cesta, jak ušetřit náklady. Pro jiné subjekty je to pak jediná možnost, jak si telefonickou podporu zákazníků mohou dovolit.

Pokud byste si chtěli tuto technologii vyzkoušet, promluvte si s Adélou na náborovém webu Armády ČR, doarmady.cz. Klikněte na vysílačku v pravém dolním rohu. 

Zvažujete kariéru v Armádě ČR? Adéla vám zodpoví většinu všetečných dotazů. Zdroj: doarmady.cz

Z posledního využití voicebota od MAMA AI můžete profitovat i vy, a to hned. Lze ho totiž využít i na tvorbu komentovaných prezentací. Pokud si například to, co chcete říct, dáváte v Powerpointu do poznámek pod každý slide, je jejich tvorba velmi jednoduchá. Stačí tento text jednoduše převést na hlas a vytvořit si vaši prezentaci s audio komentářem.  Takto vytvořenou prezentaci Jiřího Vrobela z AI Connect si můžete prohlédnout níže. Své případné prezentace si pak můžete změnit do podobného formátu zde.

Kam dál?


Lukáš Záhoř na AI Connect. 

Za 3 měsíce používání AI nástrojů zvládli ve Fameplay TV:

    • 33x navýšit své publikum (díky lokalizaci obsahu pro zahraniční trhy)

    • O 30 % se snížila cena samotné lokalizace

    • 3x se pak snížila cena produkce za minutu videa.

 

Šéfproducent Fameplay TV Lukáš Záhoř ukázal na AI Connect, jak konkrétně jim AI pomáhá, a předal tipy, jak překonat odpor a zavést používání AI do workflow firmy.

Jeho rady mají platnost i pro společnosti, co netvoří video obsah. Nejvíce dechberoucí nám ale přijdou právě ukázky toho, co vše AI při videoprodukci umí. 

Podívejte se na ně v další reportáží z AI Connect ZDE

Štítky dokumentu: AI

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: