Nové trendy v logotypech podle Billa Gardnera

6. 11. 2009 | Knotková Pavla
Bill Gardener založil stránky LogoLounge.com v roce 2001 s jednoduchou myšlenkou - soustředit na jedno místo práce designových studií po celém světě. A zájem o tuto službu byl větší než si pravděpodobně troufl pomyslet.


Bill Gardener založil stránky LogoLounge.com  v roce 2001 s jednoduchou myšlenkou - soustředit na jedno místo práce designových studií po celém světě. A zájem o tuto službu byl větší než si pravděpodobně troufl pomyslet. LogoLounge se díky tomu stalo místem, kam své práce, tedy zejména loga a korporátní grafiku, nahrávají především profesionální studia a designéři.
Za osm let vznikla ojedinělá databanka, umožňující, kromě hledání inspirace, vyhodnocovat jednotlivé grafické trendy, které při tvorbě log a korporátní grafiky vznikají. Pravidelně jsou od roku 2003 zveřejňovány přehledy těch nejzásadnějších trend-identifikátorů. Jaké jsou ty pro letošní rok? Výběr z nich vám přinášíme v tomto článku.

Oldschool loga už neletí...

Že loga už nejsou jen o liniích a plochách, to není žádná novinka. Vývoj tiskových a zobrazovacích technologií posunul formu značky kolikrát dál, než bychom před lety byly schopni připustit. Odborná veřejnost se tak rozdělila na dvě skupiny - ty, kteří hájí nové trendy jako nevyhnutelnou evoluci a ty, kteří hlásají, že tradiční logo, značka či logotyp se musí držet jasně stanovených pravidel, jinak ztrácí svůj smysl a význam. Ostatně, posuďte sami, nakolik zde prezentovaná loga odpovídají vaší představě dobře odvedené práce. Jaké prvky byly tedy pro tuto sezónu výrazné?

Fototextury

Plocha přestává být monochromatickou a stále častěji se objevuje práce s fototexturou anebo přímo fotografií, zapracovanou do vektorového rámce.

Utajený význam

Loga či logotypy s utajeným významem jsou schopna pracovat se dvěma sděleními zároveň, které ve vzájemné synergii podporují emocionální hodnotu loga. Navíc kalkulují s tím, že lidé jsou veskrze hraví a takové logo mohou považovat za nápadité. Stačí si vzpomenout, kolik debat se vede kolem loga Coca-Coly otočeného o devadesát stupňů. (Anebo kolem loga UK Office of Government Commerce, ale to jen pro 18+).

Barevné tečky a pruhy

Trend, který nastartoval již v loňském roce tentokrát přidal na pestrosti palety. Zejména v otázce práce s pruhy jsme byly zvyklí spíše na monochromatická provedení.
Práce s barevnou linií navíc čím dál tím více přesahuje do 3D prostoru (stačí se podívat na nedávno představené logo britského města Burnley )

Obkládání

Směr, který autor popsal celkem trefně slovy: "Jednotlivost něčeho nepěkného vypadá ošklivě. Velké množství něčeho nepěkného je krásné." Plochy jsou v tomto případě vyplněny sofistikovanými ornamenty, které nezřídkakdy nesou samostatné, často textové, sdělení. Může se jednat o cestu, jak i z jednoduchého loga vytvořit komplexní dekorativní dílo.

Palimgramy/Ambigramy

Logotypy, které mají tu vlastnost, že je lze číst stejně, i když jsou otočeny o 180° (a některé majsterštyky dokonce po 90°). Takovým typickým starším příkladem může být logo Sun Microsystems.
Některé logotypy vycházející ze zkratek tuto možnost přímo nabízí, je tedy třeba být obezřetní, aby nedošlo k duplikování již uvedených značek.

Mozaiky

Evergreen, který se opět dostává o další kousek více na výslunní. Z domácí tvorby reprezentován například korporátní grafickou identitou pro Univerzitu Palackého v Olomouci. Logotypy takovéhoto charakteru jsou založeny zejména na práci s barevnou paletou a jednoduchými repetitivními tvary, které vyplňují tvarový rámec značky. Jejich nástup byl přímo spjat s tiskovými limity kancelářských zařízení - reprodukcí na monochromatických zařízeních totiž získáme nepříliš chvályhodné výsledky.

Servítky

Decentní a elegantní. S jemným dekorem, který je určitým úzusem například pro restaurační nebo ubytovací zařízení. Trend pracuje se spojením jednoduchého geometrického tvaru, který bývá často podkladem pro textové sdělení a ozdobného okolku.

Zjemňování

Možný počátek nové cesty, možná slepá ulička. Zatím co se v používání logotypů postupně ustalují barevné přechody (z českých třeba logotyp politické strany TOP09), přichází další novinka - rozmazávání, zjemňování, práce s barevnou aurou. Stejně jako v předchozích případech, i tentokrát vyvolávají diskuze, zda takovýmto pojetím využívá značka celý svůj potenciál a zda se stále omezovat na možnost aplikace značky při tisku jako základní kritérium.

Vývoj nelze zastavit

Při pohledu na trendy z loňských let je jasné, že logotypy skutečně začínají stále více kalkulovat s využíváním mimo tradiční printové pole. Pro grafické designéry se tím otevírá nová výzva - logotyp lze nejen vymanit ze sevření jednoduchých křivek a ploch, ale také rozhýbat či rozezvučit. Obejvují se i pokusy o definování jednoduché formy logotypu (kostry), která je pak podle potřeby oblékána (tentokrát na krásném příkladu australského Melbourne).
Pro kompletní přehled trendů z letoška i let minulých doporučujeme navštívit přímo stránky Logolounge.com.

Štítky dokumentu: Facebook Mobilní aplikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?