Michal Kříž: "Et netera i 1. multimediální vyrostly na fair play podnikání"

27. 4. 2010 | Brož František
Rozhovor s Michalem křížem o akvizici Et netery a 1. multimediální, filosofii obou společností a jejich pozici na trhu.

"S majiteli Et netery jsme si názorově i lidsky blízcí."

MJ: Byla pro 1. multimediální akvizice jen dalším logickým krokem ve vývoji, nebo to byla nezbytná nutnost?

Nezbytná nutnost to určitě nebyla, i když jsem veřejně přiznal, že firma se dostala do provozních problémů. Zkusili jsme před dvěma roky předat řízení firmy najatému managementu, který řídil firmu velmi růstově.
Nakoupila se spousta drahých produktů i služeb a přišla krize. Růst se nekonal a nám zůstaly vysoké náklady. I když výnosy oproti minulým rokům neklesly, nestačilo to a pomalu jsme se začínali dusit. Něco šlo odstřihnout, ale něco ne a jedním z řešení byl silný partner, který by nám pomohl tento nepříznivý trend stabilizovat.

MJ: Jak dlouho myšlenka na celou akci dozrávala a kdy bylo rozhodnuto?

S majiteli Et netery jsme se o spojení obou firem bavili už před pěti lety, jsme si názorově i lidsky blízcí. Pak to na nějakou dobu usnulo a teď když přišla řeč na možnou akvizici znovu, zavolal jsem Martinovi Černohorskému a za měsíc jsme to upekli. Považuji to za skutečně husarský kousek, který se povedl jedině díky vzájemné důvěře a naladění.
Prostě klukům se do toho chtělo, nám také, tak jsme to udělali.

MJ: Jak vy osobně vnímáte „sňatek“ vašeho dítěte – 1. multimediální?

Já to vnímám jako velkou příležitost pro obě firmy, můžeme se navzájem mnohé naučit profesně i lidsky. A vzhledem k tomu, co jsem odpověděl na první otázku, je zřejmé, že nejsem zaseklý na tom, že jsem něco vybudoval a teď už to není moje. Znám svoje limity a nemyslím si, že bych na věky věků řídil firmu dobře, jsem spíš kreativní a kontaktní člověk, tabulky a formuláře mě ničí. Myslím, že duch 1. multimediální bude žít dále, jen pod křídly velké a dobře řízené firmy.

MJ: Vznikne nová společnost, nebo budou obě firmy zatím fungovat samostatně jako doposud?

Firmy se časem sloučí, geograficky i personálně. Brand První multimediální bude existovat dál jako člen skupiny Et netera, protože je nejstarší na trhu a troufám si říci, že je to velmi dobrá značka. Uvnitř Et netery vznikne taková akční kreativní buňka lidí z 1. multimediální, která bude obsluhovat jiný typ zákazníků a projektů, než jsou typické projekty Et netera.
Ta je dnes spíše IT firmou než agenturou, pokud jde o styl řízení a typ zakázek. My se pokusíme dát řešením Et netery kreativní flair a sexy tvář, od profíků z Et netery se budeme učit pořádku, systému a stabilitě.
Věřím, že vznikne skutečně silný subjekt, který dokáže vyhovět i hodně specifickým přáním jak stávajících, tak nových, zákazníků obou firem.

MJ: Jen pro názornost – zkuste přirovnat společnosti po akvizici co do velikosti k některé ze známých tuzemských či zahraničních firem nebo agentur?

No to bude těžké, podle toho, co o českém trhu vím, tady žádná jiná full-service internetová firma této velikosti není. Ani česká, ani zahraniční. A doufám, že dlouho nebude. Možná, kdyby se spojili FG Forrest a Aaron Group, ale k tomu myslím nedojde (smích).

"Budeme dále dělat typické zakázky 1. multimediální i Et netery, jen s větším vzájemným přesahem."

MJ: Odborná veřejnost věří, že budoucnost směřuje k tvorbě all-in-house companies. Jak se zdá, předběhli jste v tomto dobu. Jak hodláte svého náskoku využít?

Maximálně. Já si už dlouho myslím to samé a vím, že nejsem jediný. Jenže jsme v Česku a tady se lidé těžko loučí se svým komfortem a absolutní rozhodovací pravomocí, pokud vybudují nějakou firmu. Musíme maximálně využít synergií našich klientských portfolií, nabídnout navzájem služby, které jsme předtím nabídnout nemohli. Už se na tom pracuje.

MJ: Jaká teď bude vaše nejbližší konkurence?

V prostředí on-line marketingu to budou asi digitální divize velkých reklamek, napadají mě Ogilvy Interactive a Mather Advertures, v prostředí IT určitě systémoví integrátoři a velké softwarové firmy, jako jsou Logica, NES, Unicorn apod...

MJ: A jaké z toho plynou výhody pro klienta? Co od vás nově může očekávat?

Především zcela komplexní nabídku služeb, včetně opravdu velkých a robustních řešení, dále nákup médií a skutečně profesionální support i velkých nebo kritických aplikací.

MJ: Na jaké typy zakázek teď budete cílit?

Tady se asi nic nemění, budeme dále dělat typické zakázky 1. multimediální i Et netery, jen s větším vzájemným přesahem.

"Oba brandy zůstávají na trhu."

MJ: S oblibou deklarujete, že si obě společnosti byly blízké svou firemní kulturou. Pokuste se popsat nově vzniklou firmu jako homogenní celek z pohledu korporátní image a identity? Jaké jsou vaše cíle, poslaní, v čem je vaše přidaná hodnota pro zákazníka?

Et netera vyrostla na fair play stylu podnikání a 1. multimediální také, to máme společné a rozhodně si tento status hodláme udržet. Také se určitě dá říci, že obě firmy hodně myslí na své zaměstnance, ať už jde o pracovní prostředí, benefity, atmosféru, společné akce, týmového ducha. Jedním z dobrých důkazů, že se nejedná jen o prázdná slova je fakt, že Et netera nedávno získala třetí pozici v soutěži Zaměstnavatel roku. To je podle mě pěkná vizitka chováni k lidem, což není v ČR zrovna standard...
Myslím, že v Et neteře i v 1. multimediální lidé pracovali a pracují rádi. To se logicky odráží na výstupech a to je jedna z našich přidaných hodnot pro zákazníka. Našel bych samozřejmě celou řadu dalších, asi nejzásadnější je schopnost pochopit business model klienta a navrhnout mu takové řešení, které kombinuje technologii s marketingem a přinese mu jasně měřitelné výsledky.

MJ: Budete spojení komunikovat například rebrandingovou kampaní?

Nebudeme, oba brandy zůstávají na trhu.

MJ: A co nějaké personální změny?

Personální změny asi proběhnou, ale zatím nevím jaké a v jakém měřítku.
Pokud se ptáte, jestli do společného týmu přijdou nějací noví lidé, výrazné posily, které jedné nebo druhé firmě chyběly, tak nic takového zatím neplánujeme.

"Máme za sebou opravdu pěknou historii a doufáme, že nám to pomůže v dalším rozvoji."

MJ: Obě společnosti jsou české a na trhu působí již více než jednu dekádu. Což není mimochodem málo…

Určitě je fajn vědět, že váš dodavatel je na trhu patnáct let, vytváří to dojem stability. Pokud chcete zásadním způsobem pozvednout svůj business prostřednictvím on-line médií a aplikací, potřebujete mít na své straně firmu, která má zkušenosti a ví, co dělá. V tomto směru máme za sebou opravdu pěknou historii a doufáme, že nám to pomůže v dalším rozvoji. Rychlých vzestupů a pádů si internetový trh už užil dost.

MJ: Pravděpodobně teď budete také ovlivňovat směr, kterým se bude trh ubírat… Na co se máme připravit?

Máme jistý plán, ale nemohu ho prozradit, nechte se překvapit (smích).

MJ: Jaké největší změny máme v letošním roce očekávat?

Letos budeme primárně pracovat na stabilizaci nové firmy po akvizici.
Takový krok vždy naruší chod obou firem, je to velký zásah do života zaměstnanců i klientů. Vždy to sebou nese pozitiva i negativa, odejdou vám lidé, klienti, to je přirozené a obvyklé. Věřím ale, že s personálním a finančním zázemím Et netery to v pohodě zvládneme a příští rok se do toho opřeme naplno.

MJ: Dají se nějak podchytit dva, tři trendy, se kterými budete v následujících dvou letech nejvíce operovat?

Určitě to bude rozšiřující se poptávka po službách a snižující se hlad po komoditách. Nástrojů a balíčkových řešení je dnes tolik, že největší přidanou hodnotou pro klienta jsou kvalitní servis a provoz aplikací či kampaní. Určitě se budeme hodně věnovat business konzultacím obecně, tam můžeme nejlépe uplatnit ty mnohaleté zkušenosti. Samozřejmě budeme pokračovat i ve využívání populárních platforem, jako jsou sociální sítě, virální marketing, SEO, PPC atd...

MJ: Obligátní dotaz - změnila krize českého klienta nebo je stále stejný?

Pochopitelně změnila, i když je to velmi individuální. Šampóny na vlasy nebo minerálky se prodávají pořád dobře, u aut nebo drahé elektroniky je to horší. Obecně se dá říci, že pokud jste u klienta zákazníkem marketingového oddělení, musíte více bojovat o rozpočet, u IT není tak snadné škrtat, obzvlášť pokud provozujete "životně" důležitá řešení.

MJ: A otázka na závěr: Zkuste se podívat na Et netera a 1. multimediální za pár let. Kde byste je rád viděl?

Jako největší a nejprestižnější internetovou firmu nebo skupinu firem v ČR. Jako firmu, podnikající čestně, s dobrým vztahem k zaměstnancům, oblíbenu u klientů pro svojí spolehlivost a kreativitu. Takový sen měl asi každý, kdo po revoluci podobnou firmu zakládal a já nejsem výjimkou.

MJ: Přeji, ať se ta vize naplní. Díky za rohovor!


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?