Obhajoba marketingového rozpočtu

11. 12. 2008 | Brož František
Jaké argumenty použít, abychom nepřišli o potřebné peníze v našem marketingovém rozpočtu.

Jestliže firmy potřebují někde ušetřit, většinou nejdříve sáhnou na marketingové náklady. Z určitého úhlu pohledu se zdá být krácení finančních prostředků na marketing logické – vždyť vydáte-li na něj pouze polovinu původního rozpočtu, vypadá to, že se vcelku nic neděje. Jaký je to rozdíl třeba oproti situaci, kdy se vedení firmy rozhodne zvýšit efektivitu a začít propouštět! Ovšem zdání klame a rovnice “potřebujeme ušetřit = snížíme marketingové výdaje” s sebou může přinést problémy v budoucnu.

Právem se ptáte “proč?”

Proč se tedy vedení firem často zaměřuje pouze na marketing? Je to ta nejsnazší cesta, jak snížit náklady, a je relativně bezbolestná. A dále – vedení může mít o činnosti marketingu zkreslené nebo pouze mlhavé představy a může být přesvědčeno, že se po snížení marketingového rozpočtu nic nestane.

Preventivní opatření

Jsou situace, kdy prostě není zbytí a úsporám nákladů je potřeba věnovat patřičnou pozornost. Ale je marketing jedinou oblastí, kde by se mělo šetřit? Podle mých zkušeností nikoliv. Plýtvání je nutno zabránit ve všech oblastech firemních činností, k čemuž by měly přispět příslušné analýzy a audity efektivity práce jednotlivých oddělení.

Bojujte o své peníze! Zde je několik tipů jak na to

Zpracujte pečlivě návrh marketingového rozpočtu, nejlépe na rok dopředu, projednejte jej s vedením firmy a nechte si ho schválit. Pro vedení je důležité vědět, s jakými marketingovými náklady by se mělo do budoucna počítat.
Přesvědčujte vedení průběžně o tom, že marketing nepředstavuje výdaje, ale investice do budoucích prodejů. Co bude vedení firem zajímat nejvíce? Finance, prodejní výsledky, fakta, čísla. Poskytujte jim tyto informace na pravidelných pracovních schůzkách – jak například ta která kampaň přinesla společnosti nové významné zákazníky anebo zvýšila úroveň prodejů.
Dostatečně dopředu předvídejte, že taková situace může nastat. V situaci, kdy se na firmu valí jeden problém za druhým, bude vaše komunikace s vedením mnohem složitější.
Pravidelně vyhodnocujte marketingové aktivity, ať můžete v případě potřeby poskytnout vedení konkrétní informace o jejich přínosech.
Využijte příležitostí, jak marketingově vzdělávat vedení i pracovníky dalších oddělení – informujte je o tom, co vlastně marketing obnáší a jaké jsou jeho přínosy pro firmu. Kromě toho, že se vám snad podaří vyvrátit mýtus “marketing = zbytečné utrácení peněz za reklamu”, tím posílíte i svoji pozici ve firmě. 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: