Výzkum APEK: Kolik dají Češi za dárky na internetu a o co mají největší zájem?

7. 12. 2023 | redakce, TZ
Vánoce v e-shopech se blíží ke svému druhému vrcholu. Spláčou letos e-shopy kvůli oslabenému nákupnímu apetitu Čechů? Dle studie Asociace pro elektronickou komerci nikoliv, alespoň část dárků u nás objedná on-line téměř 80 % uživatelů internetu.


Zdroj: Stock Photos On Shutterstock

S blížícím se Štědrým dnem čeká české e-shopy druhý vrchol vánočních prodejů. Tím je po Black Friday nadcházející pondělí 11. prosince a celý následující týden. Jak potvrdil výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků přitom u nás objedná on-line téměř 80 % uživatelů internetu. Kolik plánují utratit a o jaké zboží bude největší zájem?

Asociace pro elektronickou komerci ve svém výzkumu zjišťovala, jak Češi plánují řešit nákup vánočních dárků. „Všechny dárky se v e-shopech chystá objednat 6 % zákazníků, a to včetně mě,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Většinu dárků zakoupí na internetu 38 % a alespoň nějaké 34 % spotřebitelů. „Věřím, že k tomu navíc 13 % původně nerozhodnutých spotřebitelů také využije výhod, které on-line nakupování přináší a pořídí alespoň nějaký balíček v českých e-shopech,“ doplňuje Vetyška.

Obvyklý rozpočet na vánoční dárky v e-shopech se pohybuje mezi 2 a 5 tisící korun

A jak je to vlastně s rozpočtem na vánoční dárky? Více než v loňském roce se chystalo utratit na Vánoce 9 % respondentů. V prostředí internetu pak nejčastěji plánují Češi utratit celkové sumy v rozmezí 2 až 5 tisíc korun. „Takovou výši se připravuje dát za dárky v e-shopech téměř 40 % on-line nakupujících. Mezi 5 a 10 tisíci je to 20 % a více než 10 tisíc utratí na internetu 6 % zákazníků,“ uvádí Jan Vetyška.

Nejčastěji se budou nakupovat hračky, knihy, kosmetika a parfémy nebo móda, chybět nebude elektronika

Nejčastěji přitom budou spotřebitelé v internetových obchodech objednávat hračky. „Vánoce jsou v první řadě o dětech, a ty se samozřejmě mohou těšit z široké nabídky hraček i her. Z našeho výzkumu vyplynulo, že alespoň jednu takovou objednávku si chystá do e-shopů 42 % on-line zákazníků. Tedy těch, kteří se do nákupů vánočních dárků na internetu pustí,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. V podstatě stejný počet respondentů plánuje koupit po síti nejméně jednu knihu.

Velký zájem bude o Vánocích také o zboží z kategorie kosmetika a parfémy (37 %), móda (35 %) a stále oblíbenější vouchery (32 %). Že Češi nakupují v e-shopech prakticky všechny druhy zboží, potvrzuje i to, že nejméně každý pátý on-line spotřebitel objedná například počítač nebo notebook, mobilní telefon, sportovní vybavení, šperky, černou i bílou elektroniku a řadu dalších produktů. „Na podrobných výsledcích výzkumů vidíme, jak je stále širší seznam kategorií, o které je v internetových obchodech zájem. Dostupnost zboží je v e-shopech opravdu vysoká a zákazníci mají možnost objednat prakticky cokoli,“ komentuje Jan Vetyška.

S nákupem je lepší neváhat, e-shopy ale zvládnou vyřizovat objednávky až do Štědrého dne

A do kdy doporučují obchodníci objednávat zboží, které má být doručeno až domů? „Osobně doporučuji objednávku neodkládat. E-shopy i dopravci jedou naplno, na objednávky jsou všichni připraveni. V případě doručení na adresu bych objednával do úterý 19. prosince. Na druhou stranu, objednávat do výdejních boxů či výdejen internetových obchodů půjde prakticky až do Štědrého dne. Jen je důležité sledovat, zda je zboží skladem a jak konkrétně může obchodník spotřebiteli zboží doručit,“ uzavírá Jan Vetyška.

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: