Meta představila svou AI vizi: zahrnuje avatary celebrit jako chatboty nebo 2. generaci chytrých brýlí Ray-Ban

2. 10. 2023 | Petr Michl

Meta pořádala minulý týden svou každoroční konferenci Connect. Její spojující téma lze vyjádřit tou nejskloňovanější zkratkou posledního roku: AI. Mezi představenými novinkami najdete integraci umělé inteligence do stávajících funkcí, vznik nových AI produktů a dokonce i spojenectví s dalším technologickým gigantem.

AI asistent s hlasem celebrit hledající jako Bing



Ani Meta nechce být a pozadu, a proto představila chatbota se schopnostmi generativní AI, navíc napojeného na internet a s tím i na aktuální data.

Zní to jako opisování z tiskové zprávy Open AI, která právě minulý týden opět připojila na web svůj ChatGPT v prémiové verzi Plus. O to víc, když dodáme, že chatbot Meta má umět — podobně jako brzy ChatGPT — také tvořit obrázky z promptů.

Není to přitom náhoda. Meta notoricky vyhledávání na webu nejde, a tak se spojila s Microsoftem vlastnícím Bing a majícím významný majetkový podíl v Open AI. Vyhledávání na internetu má obstarat právě Bing.

Mluvíme tedy o jakémsi míchání vyhledávače  a velkého jazykového modelu, přičemž Meta má vlastní nazvaný Llama 2 a ten má překvapivě být i spojený s tvorbou obrázků.

Pocity z interakce s novým chatbotem by měly být podobné jako v případě ChatGPT nebo Claude. Tento asistent by vám měl pomoci odpovídat na vaše zvídavé dotazy napříč obrovským množstvím témat, ale díky propojení na aktuální data také třeba plánovat výlety. Dostupný by měl být na Messengeru ve zprávách na Instagramu a také na WhatsAppu.

Jako doplněk k „obecnému asistentovi“ také přichází chatboti pro zábavu se zajímavým twistem. AI konkurent Character.ai v posledních měsících předčil v počtu návštěv i ChatGPT se svou nabídkou chatu s celou řadou žijících či historických osobností. Meta nyní přichází zatím s 28 AI chatboty mluvícími (reálně jen píšícími) jako současné celebrity, které mají navíc tematické zaměření:

  • s legendou amerického fotbalu, Tomem Bradym si popovídáte o fotbale;

  • specialitou tenistky Naomi Osaka je Manga;

  • rapper Snoop Dog je herním guru nejen na Dungeon Master;

  • Paris Hilton je detektivkou a znalkyní krimi žánru (vážně, to není překlep);

  • velkou ségrou má být Kendal Jenner;

  • na tanec tu je Charlie D’Amelio;

  • a o zábavu se postará hvězda YouTube, MrBeast.

 



Jde primárně o americké celebrity, ale ve většině případů se skutečně globálním leskem. Majstrštykem pak je akvizice královny TikToku, Charlie D’Amelio nebo MrBeast jako jedné z největších osobností YouTube,  

Dá se očekávat nárůst těchto AI osobností. Meta předpokládá, že internetové osobnosti si samy budou moci vytvářet své AI avatary, a zároveň slibuje i firemní využití:

„Podniky budou také moci vytvářet AI (chatboty), kteří budou odrážet hodnoty jejich značky a zlepšovat služby zákazníkům. Od malých podniků, které se chtějí rozšířit, až po velké značky, které chtějí zlepšit komunikaci, mohou AI (chatboti) pomoci podnikům zapojit své zákazníky do našich aplikací.“

Meta přitom tuto firemní funkci spouští v alfa verzi a v příštím roce ji bude dále rozšiřovat. Zmíněná sestava hvězdných AI chatbotů, stejně jaké samotný (obecný) AI asistent, by měli brzy být dostupní pro anglicky mluvící uživatele a postupně se rozšiřovat i v dalších jazykových verzích.

Chytré brýle s AI vylepšením

Chytré brýle od Meta vzniklé ve spolupráci se značkou Ray-Ban nebyly prodejním hitem. Jejich druhá generace má odstraňovat hlavní nedostatky. Tou je i kvalita obrazu. Místo 5megapixelového fotoaparátu přichází lepší optika i snímač schopné full HD videí a snímků s rozlišením 12 megapixelů, za které se ve stories či feedu svých sociálních sítí nebudete stydět.

Velké haló ovšem dělá Meta ze své integrace AI schopností přímo do brýlí. Představte si funkci výše zmíněného obecného AI asistenta, ovšem ovládaného hlasem, který vám odpoví skrze brýle (ta nemají sluchátka, ale skrze speciální vibrační technologii v nožičkách zvuk uslyšíte)Na konferenci byl uveden následující příklad využití:

  • uvidíte naživo v dálce krásnou přírodní scenérii;

  • vyfotíte ji a hlasově se zeptáte svých brýlí, co to je;

  • AI asistent vám odpoví a může vám navrhnou třeba i relevantní výletní trasy.

Možných využití spojených s integrací AI asistenta napojeného na internet a schopného analyzovat obraz je mnoho. Open AI nedávno ukázala video, v němž ChatGPT asistovala při opravě kola. Nedokážeme posoudit schopnosti asistenta od Meta při podobných úkolech. Je ale zřejmé, že třeba právě slabozrakým by kombinace fotoaparátu i kamery přímo v brýlích a hlasového interpreta světa kolem nás mohla být velmi užitečná.

Výhodou a nevýhodou zároveň pro masové publikum zůstává to, že brýle s designem Ray-Ban jsou pro danou značku tradiční a nijak nevybočují. Nejde o žádnou výjimečnou divočinu. Tou nicméně může být blikání LED světla v brýlích, když pořizujete snímky. To má odstranit stížnosti směřované na možné porušování soukromí ostatních při focení či natáčení brýlemi na špióna.

Za 299 dolarů jde s novými schopnostmi o solidní kus technologie s mnohem lepším poměrem cena / výkon, než nabízela první generace brýlí. Přesto si nejsme jisti tím, že se stanou masovým hitem.

 

AI vychytávky pro úpravu fotografií na Instagramu

Mezi široce používané ale dle nás můžete už rovnou počítat AI generativní úpravy snímků na Instagramu.

Dvě nové funkce Restyle a backdrop využívají technologii SAM (Segment Anything Model). První z nich dokáže přetvořit styl vloženého obrázku třeba na akvarel. Meta ale říká, že se vypořádá i s prompty typu „koláž z časopisů a novin, potrhané okraje“

Backdrop znamená v překladu „pozadí“, a přesně to dokáže u fotografií nahradit. Na své fotce tak označíte vaši maličkost a zasadíte se do jiného kontextu výměnou pozadí. V mžiku budete třeba v obležení roztomilých šťenátek.

Meta přitom slibuje značení, které by mělo zamezit šíření fake news.

 

AI nálepky

Najít to správné emoji často není snadné. O trochu větší variabilitu nabízí nálepky (stickers), ale ani ty nepokrývají všechny možné či nemožné kombinace. Meta slibuje možnost vytvořit si vlastní nálepku pro všechny ty další případy, kdy budete potřebovat vytvořit „super šťastného mývala na motocyklu“, „šťastné chodící sushi" nebo „pizzu hrající basketbal“. Pomůže s tím generativní AI reagující na prompty uživatelů.

Celkové hodnocení

Zatímco Apple se při svých posledních velkých prezentacích všemožně vyhýbal „AI“ vůbec vyslovit, Meta odkládá Metaverse na druhou kolej a snaží se naskočit na vlnu umělé inteligence co nejrychleji. A tomu odpovídá třeba i její dohoda s Microsoftem o poskytnutí vyhledávání na internetu skrze Bing.

Připomeňme, že Facebook už chat asistenta nazvaného M uvedl v roce 2015, aby ho pro slabý zájem o 3 roky později zrušil. Přesto právě asistent a chatboti se statusem celebrity představují velkou sázku Meta na to, že s jejich pomocí navýší výrazně čas strávený uživateli na jejích platformách.  

Na celý Meta Connect otevřený vystoupením Marka Zuckerberga se můžete podívat níže. 

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: