Jaká placená partnerství má konkurence? Ta na Facebooku a Instagramu půjde nově snadno dohledat

24. 8. 2023 | Petr Michl
Meta přidává do své Ads Library i přehled příspěvků na Facebooku a Instagramu označených jako „Placené partnerství“ či „Branded Content“. Hledat je můžete podle influencerů i značek.


Ukázka označení Branded Content tagem

Ads Library od společnosti Meta nabízí přehled kampaní všech inzerentů, a je tak neocenitelným zdrojem inspirace pro všechny, co berou reklamy na Facebooku A Instagramu vážně. Nyní v této „knihovně“ naleznete další cenné položky v podobě placených partnerství značek.

Všechny kampaně označené štítkem „Placené partnerství“ / „Branded Content“ budou dohledatelné. Snadno tak dostanete obrázek o tom, jak konkurence spolupracuje s influencery a tvůrci na Facebooku a Instagramu.

V „Ads Library“ můžete zadat platformu, kterou chcete vyhledat, časový rozsah, a poté vyhledat libovolného uživatele podle jeho uživatelského jména. Svůj výzkum tak můžete postavit na zkoumání spoluprací konkrétních influencerů.

Přes vyhledání byznys účtů se pak dostanete pochopitelně i ke značkám.

Nyní je k dispozici pouze posledních sedm dní a zdá se nám, že funkcionalita teprve „nabíhá“. Není prostě moc pravděpodobné, že by menstruační kalhotky Snuggs s marketingem založeným na propagaci influencerkami na Instagramu žádné aktivní placená partnerství neměly. Nulu jsme našli i ZOOT nebo globálního účtu značek Adidas a Converse.

Označení příspěvku jako „Placené partnerství“ je zlatým standardem a způsobem, „jak by se to mělo dělat“.  Je to výhodné i pro značky. Označení obchodní partneři můžou sledovat dosah a engagement (lajky, komentáře) označených příspěvků. V případě Instagram Stories influencerů mají značky k dispozici 14denní okno, ve kterém uvidí metriky, jako jsou dosah, kliknutí Stories vpřed, kliknutí Stories vzad, odpovědi a opuštění.

Dle komentářů mnoha influencerů ovšem mezi nevýhody v poslední době patří to, že organický dosah takto označených příspěvků může být výrazně menší než u těch bez označení. I proto někteří influenceři svou reklamní transparentnost dosud odbývají hashtagem #spoluprace nebo #ad, přičemž zejména u druhého s globálním použitím a nespočtem výskytů nemusí být hledání konkrétní kampaně vůbec snadné.

U těch poctivějších ovšem bude brzy monitoring jejich komerčních aktivit jednoduchý. Tato možnost přišla pravděpodobně díky unijní legislativě Digital Services Act, která má brzy vstoupit v platnost a která vyžaduje, aby sociální platformy poskytly v oblasti placených propagačních akcí vyšší transparentnost a ochranu spotřebitelů

 Ad Library pro Branded Content najdete ZDE.

 

 

Jak jsme na tom v Česku


Jan Eisenreich

Jak jsme na tom s přiznáváním spoluprací značek a influencerů v Česku? V českém prostředí není legislativa světu sociálních médií přizpůsobená.  To, co už je v České republice z hlediska obsahu reklamy přes čáru, upravuje Zákon na ochranu spotřebitele. Ten také upravuje odpovědnost i za šíření reklamy. Influencerské spolupráce „na zapřenou“ by měl řešit příslušný krajský živnostenský úřad. Ten ovšem už jen z ryze kapacitních důvodů po porušování označování reklamy nepátrá sám od sebe, ale může zahájit šetření na základě podnětu.

Není tak divu, že dodržování českých zákonů týkajících se reklamy u influencerů dost pokulhává. Právník Jan Eisenreich se to rozhodl prozkoumat na vlastní kůži: nakoupil fanoušky v Indii, začal porušovat v příspěvcích jeden zákon za druhým a poté se udal na příslušných úřadech. Jak to dopadlo?

To se dozvíte v Marketing Journal podcastu. Mezi jeho témata patří:

  • Jaká česká legislativa se vztahuje na reklamu: Je hashtag #ad v popisku příspěvku dostatečný?

  • Jak si pořídit fake profil.

  • Kolik stojí falešné komentáře.

  • Které úřady řeší „reklamní legislativu“ a u kterého vám hrozí postih nejpravděpodobněji.

  • Jak influencer marketing nedělat (děkujeme za příklad JUDr. Andree Verešové).

  • Jak řeší české zákony reklamu cílenou na děti.

  • Co si podchytit smluvně při spolupráci s influencerem.

  • A jak obecně k právu v influencer marketingu přistupovat.

 

Ač se může zdát právní téma jako něco nezáživného, troufáme si tvrdit, že je to tentokrát docela zábava.

Zmáčkněte PLAY.

 

Nahrávku rozhovoru si můžete například stáhnout do mobilu na tomto odkazu (klikněte poté na tři tečky na pravé straně přehrávače). Nejlépe ovšem uděláte, když si přidáte Marketing Journal Podcast také na vaší podcastové aplikaci. Měl by být dohledatelný na hlavních platformách, včetně SpotifyGoogle Podcasts nebo Stitcheru.

 

Tip redakce

 

„ChatGPT je mrtvý. Toto je 20 AI nástrojů vzniklých tento týden, bez kterých se vaše podnikání nemůže obejít.“

Podobná prohlášení vídáte zejména na LinkedInu zas a znovu. Jenom pravděpodobně nemáte další 3 životy, abyste měli čas něco z toho skutečně ověřit.

Jsme na tom podobně, a i to je jeden z důvodů, proč jsme se v Marketing Journalu spolu s jeho vydavatelem, PR a digitální agenturou Focus, rozhodli uspořádat setkání AI Connect.

 

Co na něm uvidíte?

5 uznávaných profesionálů z různých oborů, kteří vám v krátkých přednáškách poví, jak jim reálně AI pomáhá v jejich práci a podnikání.

 

Žádná omáčka ani teoretické debaty o tom, kdy nás AI zahubí.

Žádná etická dilemata.

Prostě jen příklady z praxe. 

 

Buďte u toho!

 

AI Connect

Kdy: 21. září 2023

Kde: Impact Hub Praha D10       

Podívejte se na medailonky řečníků a plné anotace prezentací.

Kupte si vstupenku za zvýhodněnou early bird cenu ZDE.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: